حسابرسی از عاملان جنایات در قیام سراسری ایران

خشونت‌های اعمال شده در مورد بازداشت شدگان و دستگیرشدگان قیام سراسری اخیر و نحوه به قتل رسیدن معترضان، مجامع حقوق بشری را نگران کرده و موضوع حسابرسی از  عاملان جنایات و قساوت در حکومت ایران را مطرح ساخته است.

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز قیام و خیزش سراسری مردم ایران و جان باختن و به قتل رسیده بیش از ۶۴۰ نفر از معترضان، نگرانی‌های جهانی بسیاری در مورد خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان مطرح شده است.

جرمی لارنس سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد نگرانی سازمان ملل را از روایت غلط حکومت ایران از چگونگی مرگ معترضان را ابراز داشته و اعلام کرده است کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، امتناع مقامات حکومت ایران از تحویل اجساد جان‌باختگان به خانواده‌هایشان و همچنین مشروط کردن تحویل جنازه‌ها به عدم اطلاع‌رسانی یا ارائه روایت نادرست از علت مرگ معترضان را نگران کننده خوانده است.

ارائه دروغ از سوی مقامات حکومت ایران در مورد جان باختن معترضان

شایان ذکر است از شروع قیام سراسری مردم ایران و هم زمان با به قتل رسیدن شمار زیادی از معترضان در ایران، حکومت ایران علت مرگ بسیاری از معترضان را نه شلیک با گلوله و هدف قرار گرفتن از سوی نیروهای نظامی و لباس شخصی حکومت، که به دلیل دلایل واهی چون خودکشی، سقوط از بلندی اعلام کرده و هیچ گونه مسئولیتی در قبال مرگ این جانباختگان نپذیرفته و پای هیچ گونه حسابرسی نیامده است.

جرمی لارنس سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد در روز سه‌شنبه اول آذر ۱۴۰۱ در حاشیه یک نشست خبری در دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد شب گذشته گزارش‌هایی مبنی بر واکنش شدید نیروهای امنیتی حکومت ایران به اعتراضات در چندین شهر عمدتا کردنشین از جمله جوانرود و سقز دریافت کرده‌ایم.

آقای لارنس افزود منابع اعلام کرده‌‌اند طی هفته گذشته بیش از ۴۰ نفر در شهرهای کردنشین کشته شده و تعداد قابل توجهی از نیروهای امنیتی نیز در این روزها در شهرهای یاد شده مستقر گشته‌اند.

نگرانی پیرامون سرکوب عریان در شهرهای کردنشین

لارنس همچنین افزود دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد به ویژه نگران شدت یافتن سرکوب در شهرهای کردنشین ایران می‌باشد.

لارنس همچنین ضمن اشاره به شمار زیاد کشته‌شدگان در اعتراضات اخیر اعلام کرد ۲ پسر ۱۶ ساله در میان ۶ نفری بودند که در دو روز شنبه و یکشنبه در اعتراضات در ایران کشته شدند.

وی افزود فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعتقاد دارد که افزایش قربانیان در اعتراضات ایران و سرکوب شدید از سوی نیروهای نظامی و امنیتی حکومت ایران وضعیت بحرانی این کشور را نشان می‌دهد و بر ضرورت حسابرسی از مقامات حکومت ایران می‌افزاید.

جرمی لارنس افزود ما از مقامات حکومت ایران می‌خواهیم به جای استفاده از یک نیروی غیرضروری یا نامتناسب برای سرکوب اعتراضات، به خواسته‌های مردم ایران برای برابری و کرامت و حقوق مساوری پاسخ دهند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد اضافه کرد عدم پاسخگویی در مورد نقض فاحش حقوق بشر در ایران ادامه دارد و به افزایش نارضایتی‌ها دامن می‌زند.

حسابرسی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد از مقامات سرکوبگر ایران

شایان ذکر است یک هفته پیش از این، جرمی لارنس در اظهارات دیگری صدور احکام سنگین علیه دستگیرشدگان اعتراضات جاری در ایران را محکوم کرده و افزوده بود سازمان ملل خواهان آزادی فوری هزاران نفری است که به دلیل شرکت در اعتراضات در ایران دستگیر شده‌اند.

در همین زمینه و به درخواست سفیران آلمان و ایسلند در دفتر سازمان ملل در ژنو، قرار است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه ۳ آذر، یک نشست اضطراری در مورد وضعیت وخامت‌بار حقوق بشر در ایران تشکیل دهد. [برای اولین بار در تاریخ؛ نشست اضطراری شورای حقوق بشر در مورد ایران]

نگرانی سخنگوی کاخ سفید از تشدید خشونت علیه معترضان در ایران

افزون بر سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید نیز در روز سه‌شنبه ۱ آذر نسبت به تشدید سرکوب و خشونت عریان علیه معترضان در اعتراضات ایران ابراز نگرانی کرد.

کارین ژان پی‌یر اعلام کرد ما عمیقا نگران تشدید خشونت علیه معترضان ایرانی هستیم کسانی که مسالمت‌جویانه خواهان حقوق برابر و حقوق اولیه انسانی هستند ما به ویژه نگران گزارش‌های اخیر از ایران در این زمینه هستیم.

حسابرسی و محکوم کردن قتل معترضان در ایران از سوی سخنگوی کاخ سفید

ژان پی‌یر همچنین در اظهارات خود افزود بر اساس گزارش‌های معتبر سازمان‌های حقوق بشری، حکومت ایران صدها نفر را در این اعتراضات به قتل رسانده و ما اقدام نیروهای نظامی حکومت ایران در بازداشت معترضان و دستگیری روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، معلمان و شخصیت‌های فرهنگی و اختلال در اینترنت در ایران را محکوم می‌کنیم.

وی افزود حکومت ملایان برای دهه‌ها متوالی، آزادی‌های اساسی را از مردم این کشور سلب کرده و با ارعاب و توسل به زور و خشونت،‌ آرزوهای نسل‌های متوالی را سرکوب کرده است.

ژان پی‌یر افزود آمریکا از همه ابزارهای موجود جهت بازخواست، پاسخگو کردن و حسابرسی از مقامات حکومت ایران استفاده خواهد کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)