دادگاه انقلاب در مرحله بدوی اقدام به صدور حکم اعدام برای چهار نفر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری کرد.

دادگاه انقلاب تهران حکم اعدام چهار نفر از شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی علیه رژیم جمهوری اسلامی، به نامهای محمد قبادلو، محمد بروغنی، سهند نور محمدزاده و ماهان صدرات مدنی را صادر کرد.

به گزارش «کانون حقوق بشر ایران» حکم اعدام این افراد بعد از برگزاری فقط یک جلسه دادگاه، بدون حضور وکیل صادر شده است.

این درحالی است که در نخستین جلسه دادگاه به ریاست قاضی صلواتی که در روز شنبه هفتم آبان ماه برگزار شد، اعلام شده بود که جلسه بعد آن روز دوشنبه نهم آبان برگزار می شود.

طبق گزارش های اختصاصی دریافتی، جلسه دوم دادگاه هرگز برگزار نشد و روز بعد از جلسه نخست، خانواده های متهمان به دادگاه انقلاب فراخوانده شده و قاضی صلواتی ضمن اعلام حکم اعدام آنها، خانواده ها را تهدید کرده بود که از اطلاع رسانی در این زمینه خودداری کنند.

در اطلاعیه جدید دادگاه انقلاب که امروز صادر شده به صدور حکم اولیه اعدام سه نفر از متهمان اشاره شده ولی نام متهمان ذکر نشده است ولی گزارش های دریافتی حاکی از آن است که این سه نفر، محمد قبادلو، محمد بروغنی و سهند نور محمدزاده هستند.

در اطلاعیه دادگاه انقلاب آمده است: در یکی از احکام صادر شده توسط دادگاه انقلاب تهران، فردی که در اقدامی تروریستی، به صورت عمد و با قصد جان مامورین نیروی انتظامی، با خودرو سواری خود به سرعت به مامورین هجوم برده و در اثر برخورد با آن ها یک پلیس را به شهادت رسانده و تعدادی را نیز مجروح نموده بود.

پس از اعترافات صریح خودش مبنی بر ارتکاب جرم در دادگاه و مستندات مستدل موجود در پرونده به افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی ‌کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی متهم و به اعدام محکوم شد.

اطلاعیه دادگاه انقلاب می افزاید: همچنین، براساس دادنامه دیگر صادر شده از سوی دادگاه انقلاب تهران، متهمی که با کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه از طریق جرح عمدی با چاقو به یکی از ماموران حافظ امنیت به قصد جان وی، ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط و به آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال آن به اتهام محاربه محاکمه شده بود با حکم دادگاه به اعدام محکوم شد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در حکم صادر شده دیگر، به موجب دادنامه دادگاه انقلاب تهران فردی که با حضور در محل اغتشاشات و بر اساس مستندات موجود در فیلم‌های بررسی شده از دوربین‌های محل اغتشاش، اقدام به بستن خیابان، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه و ایجاد رعب و وحشت و همچنین آسیب زدن به اموال عمومی نموده بود و در این زمینه ها نقش هدایت گری داشت به اتهامات محاربه به مجازات اعدام محکوم شد.

در اطلاعیه دادگاه انقلاب خاطر نشان شده که احکام صادر شده اولیه و بدوی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی می باشد.

در اطلاعیه دیگر دادگاه انقلاب نیز به صدور حکم اعدام برای یک نفر دیگر از معترضان اشاره شده و آمده است: متهمی که با استفاده از سلاح سرد در خیابان برای مردم رعب و وحشت ایجاد کرده بود و موتورسیکلت شهروندی را به آتش کشیده و با چاقو نیز فردی را مورد حمله و جراحت قرار داده بود، به اعدام محکوم شد. متهم مورد اشاره بابت اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به نحوی که موجب رعب و وحشت گردیده» به اعدام محکوم شده است.  

هرچند در این اطلاعیه دادگاه انقلاب نیز نام فرد معترض نیامده ولی خبرهای دریافتی حاکی از آن است که این دادگاه، ماهان صدرات مدنی را به اعدام محکوم کرده است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)