در طول تاریخ کشور ایران- تحت عناوین مختلف- از عیلام ماد تا هخامنشی و اشکانی و ساسانی و معاصر، از صفوی و افشار و زندیه و قاجار و پهلوی تا ج.ا ، عموما بجز دو نام عیلام و ماد (مادها وسعت بیشتر بود) و نهایت پارس/پرشیا (به گفته داریوش بزرگ از مردم اریه یا همان ایران) تمامی وسعت فعلی ایران در برمگیرفت، هزاران هزار ایرانی، در راه دفاع از وطن کشته شده اند، بنا بر سنت رایج امروزین، می توان آنها شهید راه حفظ وطن نامید، شهید به این معنی، در نزد مردم هر کشوری محترم یا مقدس هستند، چون بالاترین درجه قهرمانی یا پهلوانی است از جان گذشتن برای هدفی چون پاسداری از میهن، در همه کشورها این جان‌فشانی را محترم می‌شمارند.
اما حکومت ج.ا بیش از چهار دهه است از نام شهید سوءاستفاده ابزاری کرده است، شهدای حفظ وطن را به مثابه حفظ حکومت (به قول خودشان نظام) دانسته اند!، یعنی وطن و میهن ایران معادل حکومتشان اعلام می‌کنند! این حد از استکبار و خود مشروعیت پنداری خیلی خودشفتگی و پررویی می‌خواهد، که مدعی اند هزاران نفر برای یک حکومت استبدای شامل یک فرد در رأس و اقلیت مستبد ظالم فاسد و جنایتکار شریک و عامل و مزدور حکومت حاضرند جانشان بدهند و شهید بشوند!، آن هم بعد از این سالهای اخیر که دیگر میزان ظلم و فساد و جنایتشان – به اذعان و اعترافات خوشان- و دیگر افشاگران گوش فلک کرده است.
در واقع- حاکمان ج.ا- هر آنچه در نزد مردم و وجدان بشری خوب و نیکو است به خودش نسبت میدهد، کسب مشروعیت از سیاست‌های تبلغ کرده است و دیگر خیلی پررویی و قباحت شکنی می‌خواهد از شهیدان میاه بگذارد برای حق حکومت به هر قمیتی، حتی با کشتار مردم عادی معترض به ظلم و فساد و جنایتهایش!
این طبیعت حکومتها است خودشان مشروع جلوه دهند. اما فرق بین حکومت معمولی دمکراسی  با دیکتاتوری  در همین نکته است، کشته شدگان در راه حفظ میهن را به نام حکومت خودشان سند نمی‌زنند!
مثلا نشنیدیم حتی ترامپ هم مدعی شده باشد کشته شدگان از میان نیروهای مسلح بخاطر حفظ ریاست جمهوری او بوده اند! د ر حقیقت چنین ادعایی با تمسخر منتقدان و حتی اتهام سوءاستفاده از سوی مثل حتی ترامپ می‌باشد، و ممکن است چه بسا عده ای اعلام جرم کنند که به کشته‌شدگان راه حفظ وطن بی‌احترامی کرده است!
اما در حکومت ج.ا با کمال پررویی عده ای کشته‌شدگان یا همان شهدا حفظ وطن را شهیدان در راه حفظ ولایت و یا به اصطلاح نظام اعلام می‌کنند و هر کسی هم بگوید این سخن نابجا و یا بی‌احترامی به شهدا است، او را خائن و ضد انقلاب میگویند؟!
انگاری سال ۱۳۵۷ کش آمده تا امسال (۱۴۰۱) درحقیقت ما یک کشیدگی زمانی سال عجیب خردسوزانه داریم، یکسال به اندازه ۴۴ سال!
حالا کی گفته آن انقلاب برای تو فلانی بوده؟!، این ۷۰% کسانی که در آن انقلاب صغر سنی داشتند و یا هنوز متولد نشده بودند یا بودند اما کلا مخالف بودند و امروز زنده اند، حق ندارند مخالف ج.ا باشند و بگویند آن انقلاب اشتباهی بود، انقلابی هم بر فرض بوده، مگر انقلاب چیست؟، تعویض حکومت یا رژیم به حکومت و رژیم دیگر؛ از این بالاتر؟!
کشور و مردم یا ملت که عوض نشده؟! کمتر از ۳۰% یک زمانی فکر  کردند آخوندها می‌توانند یک حکومت و یا رژیمی تشکیل دهند بهتر از پهلوی‌ها، و حالا به این نتیجه رسیده ۷۰% نه آن زمان اشتباه کردند آنهایی باعث سرنگونی پهلوی و رسیدن اقلیتی به حکومت موسوم به آخوندها شده اند، بالاخره‌ تا ابدیت حقی برای اقلیتی که سوار شبه سلطنت ج.ا شده اند نمی‌توانند با این فرضیات ادعای مشروعیت کنند!
خب چی می‌شود در نهایت؟!

این می‌شود که فلان آخوند یا سپاهی مزدور، در نهایت عربده سر می‌دهد همین است که هست!، حکومت مال ما (آخوندها و مزدورانمان) است!، اگر می‌توانید بیایید ازامان بگیرید!، انگار کشور همچون غنیمت جنگی بوده، اینها برایش جنگیده اند و به غنیمت گرفته اند، حالا هم مایملکشان است، پس نمی‌دهند به اکثریت مردم کشور، میگویند هر که می‌خواهد بیاد به زور بگیرد، هزینه بدهد، کشته بشود و خون ریحته بشود و اگر توانستید به زور از ما  کشور را گرفتید مال شماست!
مخلص کلام حامیان و آنهایی ایران تحت عنوان کذایی جمهوری اسلامی از آن خود میدانند، با تمام عواید و امتیازات و ظلم و فساد و جنایتهایی می‌کنند!
اما، حکومتهای استبدادی دائمی همچون سلطانی یا دیکتاتوری شبه سلطانی دائمی از رئیس جمهورهای مادام العمر تا امیران و خلیفگان و رهبران همچون ولایت فقیه ج.ا اصرار شدیدتری بر کسب مشروعیت از روش‌ها و بهانه‌های دیگر غیز از نظر اکثریت مردم دارند مانند دینی  خدایی و نشان ایزدی و فر ایزدی و از این چرندیات.
البته طبق معمول اپوزیسیون خارج نشین و حکومت‌ها و دولت‌های متخاصم با ج.ا به انحای مختلف سعی در استفاده از این اعتراضات هستند، این شبهه در نزد برخی در داخل ایجاد شده، تمام آنچه که روی میدهد، تحت کنترل و هدایت اپوزیسیون یا حکومت‌های متخاصم ج.ا است! این همان اشتباه راهبردی برخی حاکمان و سمپات‌های ج.ا است، همیشه حرکت‌های اعتراضی مردم از جمله جنبش اخیر تمام و کمال نتیجه توطئه و فتنه دشمنان خارجی و عومال داخلی‌شان می‌دانند!

بسیاری معتقدند شخص خامنه ای یا بیتش (موسوم به نظام) از طریق غیر مستقیم و از طریق افرادی که به او گزارش می‌دهند، به اعتراضات و کلا وضعیت کشو می‌نگرد و اغلب گزارش‌ها غیر واقعی به او می‌دهندف یعنی داستان شاه لخت است!

لااقل من بارها شنیده و خوانده ام جاهایی که خمینی گفته یا دیده اند او را که، بارها رادیو کشورهای خارجی به زبان فارسی را گوش می‌داده است! خب دوره خمینی هنوز اینترنت و وبلاگ‌نویسی و شبکه اجتماعی و اینها نبود تا حتی مردم معمولی مانند امثالهم سخنمان را بگوییم، اما بعید است خامنه ای حتی از داشتن یک لپتاپ یا موبایل دور بوده و فاقد چنین امکانی باشد، آیا او و بیتش قادر نیستند هر از گاهی هم شده سرچ/جستجویی بزنند در اینترنت بدون فیلتر و بدون صیانت، و در سایت‌های مختلف و مستقیما به بنند مردم درباره حکومت او چه می‌گویند؟!

آیا این کار خمینی نمی‌کند که مستقیما از زبان مخالفانش درباره خودش بشنود یا بخواند؟!

این روزها که اعتراضات گسترده ای نسبت به طی این چند دهه مشاهده شده، شاهد چند حرکت موازی از سوی عوامل ج.ا هستیم. انهایی که بنظر از میزان مسئولیت مستقیم حوادث گشت ارشاد دورند، گاهی دیده میشود در نقد و همدلی با معترضان و آسیب دیدگان مردم سخنانی میزنند، اما هر چه به هسته مسئولان اصلی میرسیم، نظرها و سخنانشان بیشتر علیه معترضان میشود (یعنی همان سلب مسئولیت و مسئولیت گریزی و فراب ه جلو و خود حق پنداری و طرف مقابل مقصرو مجرم و بلکه خائن به کشور و بدتر ازین اتهامات!)، وقتی به قوه قضاییه و نیروهای مسلح و انتظامی می‌رسیم زبان‌هایشان تند و تیزتر و تهاجمی‌تر می‌شود، سخن از سرکوب و حتی تهدید به اعدام!
این حرکات موازی آیا برنامه همیشگی است؟، آیا کسی از افراد حاضر در نهادهای حکومتی (و نه آنهایی به زور و یا به اختیار از این نهادها به کنار رفتند)، دارند نقش های متفاوت از سوپاپ تا ارعاب باز میکنند؟
از آنجا که اعتراضات دارای نسبتا پیوستگی است و هر چند پراکنده است، طولانی دار شدنش، حتی متعصبان مستکبر و به شدت متوهم در خود مشروعیت پنداری مطلق حکومت ج.ا را هم به تعجب واداشته، و کاملا غیر منتظره بودن این حوادث می توان از واکنش‌هایشان دید، سعی در عادی‌نمایی با بی‌محلی یا با تاخیر موضع از سوی رئوس حکومت، حربه‌ای است که می خواهند بی‌اهمیت بودن قضیه را نشان دهند، لحظه شماری می‌کنند که غائله تمام شود، و با یک سری نمایش دادگاه و تعدادی اعدام و زندان، دوباره بساط ظلم و فساد و جنایت و عیش و کیف همیشگی‌شان تداوم یابد.
حتی برخی شان – از جمله آخوندها و بعضا سپاهی ها- حتی حرف های عجیبی می‌زنند که بر میگردد به آن حرف نکبتبار و منحوس و نامعقول خمینی؛ که گفته بود: حفظ نظام اوجب واجبات است!، حالا با قدرت تأویل و جعل تفسیری آخوندی، برخی گفته اند حفظ نظام از جان امام زمان معصومشان مهم تر است! نظام کذایی چیست و چه موهبتی در حق بشریت کرده؟!
فقط چهل و اندی سال است کشور و مردم ایران را از جایگاهی که مثلا می‌توانست از نظر رفاه و توسعه اقتصادی جزء ده کشور نخست جهان باشد به زیر بیستم نزول داده و عقب نگه داشتند و منجلابی از تحریم و فساد و ناکرامدی و ظلم عومال حکومتی و تبعیض و فقر و مصائب دیگر ناشی از حکومتشان، و دو سوم مردمش در فقر و تا ۷۰% مردمش ناراضی از حکومت!، اما لااقل از نظر امثالهم اولا نظامی (رژیمی) در حد عنوان جمهوری اسلامی در واقع موجود نیست، یک ادعایی است که سال‌ها می‌شود که رژیمی وجود دارد که دو کلمه جمهوری و اسلامی یدک می‌کشد، اما لااقل از جمهوریتش قطعا چیزی در حد مضحکه است، و اسلامیتش هم جای شک که اساسی دارد چه حقی دارد در کنار جممهوری باشد، و به چه چیزی اسلامیت اثبات می‌کند؟، مثلا آیا امر مهم رعایت حق الناس عموم مردم (بویژه حفظ بیت المال و رعایت عدالت اقتصادی و عدم تبعیض و فساد از رانت‌خواری تا مافیاگری) یا اعمال جاهلانه و جبارانه ظاهرنمایی چون حجاب اجباری و گشت ارشاد؟!

یک حکومت شبه سلطنتی مطلقه و اقلیتی حاکم و عامل و مزدور و البته کارمندان و نیروهای اجباری سرباز هستند، یحتمل بخش عمده کارمندان نیروهای مسلح بنا بر اقتضای شغل و معیشتشان ناچارند تا جاهایی حکومت استبدادی و ناحق همراهی بکنند، اما بالاخره در نقطه ناگزیر گریز از مزدوری ظالمان حاکم یا وقت به سرنگونی آنها مثل هر سرنگونی دیگری دو کار می‌کنند؛ یا کنار می‌کشند به کنجی و بی‌طرف می‌شوند، و اگر مجرم و یا دزدی کلانی کرده اند فرار می‌کنند، و اگر کارمند یا نیروی مسلح معمولی بوده اند و جرم یا دزدی کلانی نکرده اند، معمولا بعد از مدت کوتاهی برای حکومت جایگزین به سر کار می‌روند. تا بوده همین بوده.

 

برای روشن اندیشی درباره سری مطالب جنگ های اباطیلی بایگانی را مرور کنید

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/korooshbotshekane

 

 

نمونه دیگر نوشتارهای مشابه

https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/botshekan

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)