خلق پول به چه قیمتی و تا کجا؟!

در ادامه‌ی روند کسری بودجه در دولت‌‌های منصوب حکومت ایران، گزارش اخیر بانک مرکزی نشان از خلق پول بی‌رویه دارد. خلق پول در حکومت ایران به چه قیمتی و تا کجا؟

در سال‌های اخیر که اقتصاد ایران به دلیل سیاست‌های مخرب و غیر اقتصادی حکومت ولایت فقیه به آستانه ورشکستگی و افلاس رسیده است، علاوه بر دست بردن در جیب مردم توسط دولت‌‌های منصوب خامنه‌ای، یکی از روش‌های جبران کسری بودجه برای حکومت ایران، خلق پول بدون داشتن پشتوانه می‌باشد، امری که به خودی خود باعث افسار گسیختگی و رشد نقدینگی و تورمی می‌شود که خود یکی از معضلات اقتصاد ایران در سال‌های اخیر بوده است.

رشد ۱۵.۸ درصدی حجم نقدینگی در شش ماهه‌ی نخست سال جاری

بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی ایران و تصویری که از بازار پول برای نیمه اول سال ۱۴۰۱ ارائه داده است؛ حجم نقدینگی در ایران با رشد ۱۵.۸ درصدی در پایان شهریور ماه سال جاری، به ۵۵۹۵ هزار میلیارد تومان بالغ شده است!

بر اساس این آمار، در نیمه نخست سال جاری ۷۶۳ هزار میلیارد تومان پول جدید وارد چرخه اقتصادی کشور شده است که به بیانی خلق روزانه ۴ هزار میلیارد تومان پول می‌شود. [افزایش حجم نقدینگی در نظام مالی بحران‌زده ایران]

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، حجم پایه پولی نیز با رشد ۱۴.۴ درصدی به ۶۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش تورم ماهانه‌ی شاخص کل کالاها و خدمات مصرفی در سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که تورم ماهانه‌ی شاخص مصرف کننده در شهریور ماه سال جاری با ۰.۲ واحد درصد افزایش به نسبت ماه پیش از آن یعنی مرداد ۱۴۰۱،‌ به ۲.۶ درصد رسیده است.

افزایش تورم بهای کالاها و خدمات مصرفی

همچنین بر اساس این گزارش بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه و ۱۲ ماهه‌ی شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهریور ماه سال جاری نیز به ترتیب ۴۴.۹ و ۳۹.۶ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، تورم ماهانه‌ی گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ۱.۳ واحد درصد افزایش نسبت به ماه مرداد و ثبت تورم ماهانه‌ی ۲.۱ درصدی، سهمی معادل ۰.۸ واحد درصد از تورم ماهانه شاخص کل، یعنی ۲.۶ درصد را به خود اختصاص داده است.

سهم دو گروه «مسکن و خدمات ساختمانی» و «بهداشت و درمان» نیز از تورم ماهانه در ماه شهریور سال جاری ۳.۹ درصد بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در زمینه تحولات بازار بین بانکی در شهریور سال جاری،‌ این بازار شاهد کاهش نسبی در حجم معاملات و کاهش وجوه در دسترس بانک‌ها بوده که این امر به تبع خود باعث افزایش ملایم نرخ بازار بوده است.

برخی تحلیل‌گران اقتصادی دلایل این امر را افزایش حراج‌های اوراق دولتی از ۷۴.۶ هزار میلیارد تومان در مرداد ماه سال ۱۴۰۱  به ۲۰۰.۷ هزار میلیارد تومان در پایان شهریور ماه سال جاری ذکر می‌کنند.

افزایش فاحش حجم نقدینگی

همچنین بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی در نیمه اول سال جاری، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه به ۵۵۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به شش ماه قبل از آن، یعنی پایان سال ۱۴۰۰، ۱۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزون بر این نرخ رشد ۱۲ ماهه‌ی نقدینگی در شهریور ۱۴۰۱  برابر ۳۷.۵ درصد بوده است.

رشد پایه پولی نیز در ۱۲ ماهه‌ی منتهی به شهریور ماه سال جاری به ۳۳.۱ درصد رسیده و حجم پایه پولی در پایان شهریور ماه سال جاری به ۶۹۰ هزار میلیارد بالغ شده که نسبت به ۶ ماهه قبلی، یعنی پایان سال ۱۴۰۰، رشدی برابر با ۱۴.۴ درصد را نشان می‌دهد.

آنچه از رشد نزدیک به ۱۶ درصدی حجم نقدینگی در شش ماهه‌ی نخست سال جاری منتج می‌شود این واقعیت است که دولت ابراهیم رئیسی، بلامنقطع در حال خلق پول بدون پشتوانه و بدون تکیه بر پایه اقتصادی و زیرساخت تولیدی است که این خلق پول در چنین ابعادی، هم برای حال و هم برای آینده‌ی اقتصاد ایران و به تبع آن برای مردم ایران، شوکی غیر قابل تحمل محسوب می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)