سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۰ آبان ۱۴۰۱: تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری به دست‌کم ۲۷۷ تن، از جمله ۴۰ کودک و ۲۴ زن، افزایش یافت. 
سازمان حقوق بشر ایران
سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به آمار بالای کشته‌شدگان، نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان و صدور احکام سنگین، از جمله احتمال صدور احکام اعدام برای آنان، هشدار می‌دهد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این خصوص گفت: «حکومت به جای تسلیم در برابر خواسته‌های قانونی مردم به سرکوب بیشتر و برپاکردن دادگاه‌های نمایشی  روی آورده است. اتهامات و احکام این دادگاه‌ها هیچ اعتبارقانونی ندارند و هدفشان فقط اعمال خشونت بیشتر و ارعاب مردم است.»

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۷۷ نفر رسیده است. براساس گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده، ۴۰ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که ۹ تن از این کودکان دختر بوده‌اند. هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نشده است. تلاش برای ثبت دقیق سن آنان ادامه دارد.

 

تفکیک استانی

کشته‌شدگان تا امروز از ۲۲ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران، کردستان و گیلان بوده‌اند. استان‌هایی که کشته‌شدن معترضان در آنها گزارش شده‌، به شرح زیر است: 

سیستان و بلوچستان ۱۰۱ نفر، مازندران ۳۳ نفر، تهران ۲۸ نفر، کردستان ۲۴ نفر، گیلان ۲۱ نفر، آذربایجان غربی ۲۰ نفر، کرمانشاه ۱۳ نفر، البرز ۷ نفر، خراسان رضوی ۴ نفر، اصفهان ۴ نفر، زنجان ۴ نفر، لرستان ۲ نفر، مرکزی ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۲ نفر، اردبیل ۲ نفر، ایلام ۲ نفر، بوشهر ۱ نفر، سمنان ۱ نفر، خوزستان ۱ نفر و همدان ۱ نفر.

همچنین بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) گزارش شده‌اند. طی هفته گذشته نیز، روز پنج‌شنبه ۵ آبان ماه (۲۷ اکتبر) با ثبت دست‌کم ۱۲ کشته، خونبارترین روز بود.

 

خطر صدور احکام سنگین و برای بازداشت‌شدگان

طبق اخباری که در رسانه‌های رسمی منتشر شده، تاکنون برای ده‌ها تن از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، کیفرخواست «محاربه» و «فساد فی الارض» صادر شده که می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام شود.

شواهد بسیاری نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی، قصد دارند از صدور و حتی اجرای مجازات اعدام در آینده، به عنوان ابزاری برای سرکوب و ارعاب گسترده مخالفان استفاده کنند.

 

تشدید سرکوب در دانشگاه‌ها

روز شنبه ۷ آبان ماه، بیش از ۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در شهرهای سنندج، تهران، مشهد، ارومیه، کرمان، کاشان، زاهدان، رفسنجان، قزوین، بندر عباس، کرج، اهواز، بابل، شیراز، مریوان، اصفهان، یزد، خرم‌آباد، رشت، قم، شاهرود و چندین شهر دیگر شاهد تظاهرات دانشجویان بوده است. 

حمله نیروهای جمهوری اسلامی به دانشجویان که به طور مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را با شعارهایشان مطرح می‌کردند، به ضرب و جرح و بازداشت بسیاری از آنان ختم شد. 

نیروهای لباس شخصی با محاصره و سپس حمله به حریم دانشگاه‌ها، شمار بالایی از آنان را دستگیر کردند. این نیروها حتی به خوابگاه‌های دانشجویان نیز حمله کردند. در خوابگاه ۲۲ گولان سنندج، نیروهای لباس شخصی مسلح وارد اتاق‌های دانشجویان شدند و با استفاده از شلیک مستقیم گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور، بسیاری از دانشجویان معترض را دستگیر کردند. این اتفاق در شهرهای دیگر مانند اهواز و تهران نیز روی داده است. 
 

تاکید سازمان حقوق بشر ایران بر «حداقلی»بودن آمار کشته‌شدگان

سازمان حقوق بشر ایران در حالی آمار ۲۷۷ کشته را منتشر می‌کند که دریافت و بررسی گزارش کشته‌شدگان روزهای پیشین ادامه دارد. تعداد گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده و هنوز موفق به تایید آنها نشده، بسیار بیشتر است. بنابراین، آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراضات جاری بیش از آمار ذکرشده برآورد می‌شود. سازمان حقوق بشر ایران به تحقیقات خود در این باره ادامه می‌دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)