به گزارش سازمان جهانی «دیده‌بان حقوق بشر»،‌نیروهای «اداره‌ی امنیت پیشگیرانه‌»ی قطر ( Preventive Security Department ) که زیر نظر وزارت این کشور  (ministry of interior) می‌باشند،‌ به نحو خودسرانه، ‌برخی از افراد همجنسگرا، بیناجنسی و ترنسجندر را  دستگیر کرده و در بازداشت با آنها بدرفتاری کرده‌اند. این سازمان توانسته است با شش عضو جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی  قطری، از جمله چهار زن ترنسجندر، یک زن بیناجنسی و یک مرد همجنس‌گرا مصاحبه کند.

همگی گفته‌اند که افسران اداره‌ی امنیت پیشگیرانه،‌آنها را در یک زندان زیرزمینی در «الدفنه‌ی دوحه» (Al Dafneh) ،‌محبوس و در آنجا مورد آزار و اذیت کلامی و ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند. 

افسران امنیتی همچنین از این افراد اعترافات اجباری گرفته‌اند و بازداشت شدگان را از دسترسی به مشاوره‌ی حقوقی، ملاقات با خانواده و مراقبت‌های پزشکی محروم کرده‌اند. هر شش نفر گزارش دادند که پلیس آنها را مجبور به امضای تعهداتی کرده است که نشان می‌دهد “فعالیت‌های غیراخلاقی‌شان” را متوقف خواهند کرد.

طبق گزارشات،‌ نیروهای امنیتی این افراد را در مکان‌های عمومی،‌ تنها بر اساس گرایش جنسی یا هویت جنسیتی متفاوتشان دستگیر کرده‌ و تلفن‌هایشان را به‌طور غیرقانونی بازرسی کرده‌اند. آنها مجبور شده‌اند تا قفل تلفن همراه خود را باز کنند و از تصاویر خصوصی و چت‌هایشان و همچنین اطلاعات تماس با سایر افراد که اقلیت جنسی یا جنسیتی بوده‌اند،‌ اسکرین شات گرفته‌ شده است. همچنین به عنوان شرط آزادی،‌‌‌‌ زنان ترنسجندر زندانی را موظف کرده‌اند تا در جلسات درمان‌های اصلاحی در یک مرکز «مراقبت‌های رفتاری» تحت حمایت دولت،‌ شرکت کنند.

بدرفتاری با برخی از اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی قطری در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ رخ داده است. قطر این روزها آماده‌ی میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ مردان،‌‌ در ماه نوامبر می‌شود و این اتفاق درست در زمانی رخ می‌دهد که این دولت به دلیل بدرفتاری‌اش با شهروندان ال‌جی‌بی‌تی‌+  تحت نظارت شدید بین المللی قرار دارد.

قانون مجازات قطر، بر اساس ماده‌ی ۲۸۵، رابطه‌ی جنسی خارج از ازدواج رسمی میان زنان و مردان،‌ از جمله روابط همجنس‌گرایانه مجازات  تا هفت سال حبس به همراه دارد.

 مقامات قطری همچنین گزارش‌های رسانه‌های خارجی  را در مورد گرایش جنسی و هویت جنسیتی سانسور می‌کنند.

«فیفا»، نهاد حاکم بر فوتبال،  جام جهانی را در سال ۲۰۱۰ به کشور قطر اعطا کرد. اگرچه این کشور در سال ۲۰۲۰ اطمینان داد که از بازدیدکنندگان اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در جام جهانی فوتبال استقبال می‌کند و طرفداران می‌توانند پرچم رنگین‌کمان را در بازی‌ها به اهتزاز درآورند اما دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید پیشنهادات مقامات قطری مبنی بر اینکه این کشور از قوانین و اقدامات سرکوبگرانه خود موقتاً چشم پوشی می‌کند و برای خارجی‌ها «استثنا» قائل می‌شود، یادآور ضمنی این مسئله است که مقامات این کشور معتقد نیستند که شهروندان اقلیت جنسی و جنسیتی قطری مستحق حقوق اولیه‌ی خودشان می‌باشند.

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری و از جمله دیده‌بان حقوق بشر معتقدند که آزادی بیان و عدم تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی باید به طور دائم برای همه‌ی ساکنان قطر تضمین بشود و نه فقط برای تماشاگرانی که برای جام جهانی فوتبال به آنجا می‌روند. مقامات قطری می‌بایست ماده‌ی ۲۸۵ و کلیه‌ی قوانین دیگر را که روابط جنسی رضایتمندانه‌ی خارج از ازدواج را جرم‌انگاری می‌کند، لغو کرده و قوانینی را وضع کنند که از تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی به صورت آنلاین و آفلاین محافظت می‌کند.

فقط چند هفته قبل از شروع جام جهانی، ال‌جی‌بی‌تی+  قطری در مورد خشونت‌هایی که توسط نیروهای امنیتی متحمل شده‌اند آگاهی رسانی کرده و زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند. دولت قطر می‌بایست فوراً این سوء‌استفاده‌‌ها را متوقف کرده و فیفا نیز دولت قطر را تحت فشار بگذارد تا اصلاحات بلندمدتی را تضمین بکند که از افراد عضو خانواده‌ی رنگین کمانی این کشور در برابر تبعیض و خشونت محافظت شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)