مالیات بخش عمده درآمددولت رئیسی را تشکیل می‌دهد

همان طور که پیش از این از برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص بود مالیات بودجه سال ۱۴۰۱ حداقل ۲ برابر بیشتر از رکورد مالیات اخذ شده در طول ۴۲ ساله عمر حکومت ولایت فقیه بوده است و دولت ابراهیم رئیسی بر سر دوراهی اصلاح ساختارها و یا کوچک‌سازی و کاهش هزینه‌ها یا اخذ مالیات بیشتر، رو به افزایش مالیات و اخذ آن از مردم آورده است.

ناگفته پیداست که کاهش درآمدهای نفتی حکومت ولایت فقیه در سال‌های اخیر باعث شد که حکومت ولایت فقیه به پدیده‌یی به نام فروش اوراق قرضه روی آورد.

اما فروش اوراق قرضه شاید در کوتاه مدت می‌توانست تضاد و مشکلات بودجه‌ای دولت‌های منصوب در حکومت ولایت فقیه را حل کند اما در دراز مدت افاقه‌یی نکرده و با سر رسیدن بازپرداخت مبلغ اوراق قرضه و سود آنها، بدهی‌های دولت‌ها افزایش پیدا می‌کرد.

کاهش فروش نفت و راهکار جایگزین افزایش مالیات

افزون بر انتشار اوراق قرضه که به بدهی‌های دولت‌های در حکومت ولایت فقیه می‌افزود حکومت خامنه‌ای با یک بحران دیگر نیز روبرو بود و آن کاهش فاحش درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌هایی بود که به دلیل جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خامنه‌ای و نظامش بر حکومت وی اعمال شده بود.

نهایت امر اینکه دولت‌‌های منصوب خامنه‌ای فارغ از راهکار‌های موقتی مانند فروش اوراق قرضه، دستکاری بورس و درآمدزایی از آن، دستکاری در بازار ارز و فروش ارز دولتی به قیمت آزاد با قیمت بالا در بازار آزاد، در نهایت در امر تامین بودجه زمینگیر شده و دست به دامن خامنه‌ای شدند.

واردشدن خامنه‌‌ای و امر به افزایش مالیات‌ها

در نهایت امر و پس از آن که در سال‌‌های آخر روحانی دولت وی مبلغ گزافی بدهی بالا آورده بود، خامنه‌ای که در سر داشت ابراهیم رئیسی را به جای روحانی منصوب کند وارد میدان شد و اعلام کرد که با ایجاد «تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل‌کردن مالیات به عنوان منبع اصلی تامین بودجه جاری دولت‌ها، همچنین ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید، و ایضا جلوگیری از فرارهای مالیاتی و تقویت و هدایت مالیات در اقتصاد»، دولت‌های منصوب اقدام به اخذ حداکثری مالیات از شهروندان ایرانی اقدام کنند.

افزایش چشمگیر مالیات‌ در دولت ابراهیم رئیسی

بدین ترتیب و با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، بنای اصلی تامین ردیف‌های منابع بودجه سال ۱۴۰۱ بر روی اخذ مالیات از شهروندان بسته شد.

این اقدام به حدی شدت و حدت یافت که اخیرا داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی حکومت ولایت فقیه اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱  سهم مالیات در بودجه دولت ابراهیم رئیسی به ۴۹ درصد رسیده است و این میزان وصول مالیاتی در تاریخ نظام مالیاتی کشور بی‌سابقه بوده است.

بنا بر اظهارات منظور دولت ابراهیم رئیسی در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۱ در مجموع میزان ۴۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که از این میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن از محل اخذ مالیات به دست آمده است و این مبلغ نشانگر رشد ۷۳ درصدی اخذ مالیات نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل خورشیدی می‌باشد.

۴۹ درصد از درآمد های دولت رئیسی در ۵ ماه اول سال جاری از مالیات بوده!

بدین ترتیب منظور اعلام می‌دارد که نزدیک به ۴۹ درصد از کل درآمدهای دولت ابراهیم رئیسی در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۱ از محل اخذ مالیات از شهروندان ایرانی بوده که بنا به اعتراف وی رکوردی بی‌نظیر در تاریخ بودجه‌ریزی کشور و عملکرد سازمان امور مالیاتی می‌باشد!

حرکت به سوی هوشمندسازی مالیات!!!

با این وجود منظور و دولت ابراهیم رئیسی به این میزان اخذ مالیات از جامعه شهروندی ایران راضی نبوده و بنا بر گفته منظور، دولت رئیسی قصد دارد تا نظام مالیاتی کشور را به سوی هوشمندسازی مالیاتی و چرخش از ممیزمحوری به داده‌محوری تغییر دهد.

فرار مالیاتی بخش سوداگری در حکومت ولایت فقیه

این در حالی است که بنا بر اظهارات منظور، دریافت از فعالیت‌های سوداگری مانند بازار مسکن، طلا، ارز و خودرو همچنان مسکوت مانده است.

این در حالی است که بازارهای پردرآمد این بخش‌ها، عمدتا در اختیار ارگان‌های وابسته به جریان‌های قدرت در کشور مانند سپاه پاسداران و دیگر ارگان‌های قدرت می‌باشد. [حکومت در ایران مالیات می‌گیرد یا باج؟]

اخذ مالیات از حداقلی‌بگیران

هر چند دولت ابراهیم رئیسی مدعی شده است که عمده اخذ مالیات از اقشار پردرآمد است اما این گفته زیاد به واقعیت نزدیک نیست چرا که در ابتدای سال جاری مشخص شد که حداقلی بگیران و کسانی که حقوق ماهیانه آنها بالاتر از ۶ میلیون ۷۵۰ هزار تومان است نیز مجبور به پرداخت مالیات هستند!

القصه اینکه حکومت خامنه‌ای در وانفسای کمبود بودجه‌ی خود، مانند همیشه دست در جیب مردم ایران کرده است، این در حالی است که امپراطوری‌‌های مالی عظیم خامنه‌ای یا از پرداخت مالیات معاف هستند یا مبلغ بسیار ناچیزی مالیات به خزانه دولت پرداخت می‌‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)