«کانون اصلاح» و اوین به جای مدرسه و دانشگاه

گسترش اعتراضات سراسری گذشته از تسری به اقشار مختلف به طیف‌های مختلف سنی کشور از قبیل دانش‌آموزان مدرسه و دبیرستان نیز گسترش پیدا کرده است. در همین زمینه در روزهای گذشته شاهد ضرب و شتم، دستگیری و بازداشت و اعزام برخی از دانش‌آموزان دبیرستانی به آنچه «کانون اصلاح و تربیت» نامیده می‌شود، بوده‌ایم. براستی چرا؟!

اعتراضات در ایران وارد پنجمین هفته خود شده است، ویژگی بارز و برجسته اعتراضات اخیر که می‌توان به درستی نام اعتراضات سراسری را بر روی آن نهاد این است، این است که اعتراضات اخیر تمامی سنین و اقشار مختلف جامعه ایران را در برگرفته است.

بچه‌‌های مدرسه در کف خیابان

در امری شاذ و نادر در اعتراضات سراسری اخیر و بر خلاف اعتراضات پیشین از این سنخ، این بار به صورت گسترده دانش‌آموزان مدارس و دبیرستان‌های کشور نیز به خیل معرضان پیوسته و ویدئوهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد دانش‌آموزان دبستانی و دبیرستانی بخشی قابل توجه و غیر قابل کتمان از معترضان را تشکیل می‌دهند. [دانش آموزان مدارس هم به جنگ استبداد خامنه ای آمدند]

این پدیده همان قدر که برای معترضان در کف خیابان غیرمنتظره و جدید است برای حکومت‌گران ولایت فقیه نیز امری جدید است. به بیان دیگری در مورد اعتراضات سراسری دردی به دردهای پیشین حکومت ولایت فقیه افزوده شده است.

در روزهای ابتدایی اعتراضات سراسری اخیر حکومت ولایت فقیه توجه چندانی به دانش‌آموزان دبستانی و دبیرستانی حاضر در اعتراضات سراسری نمی‌نمود.

اما با گذشت چند روز حکومت ولایت فقیه خود را در برابر پدیده‌ای دید که هرگز فکر آن را نمی‌‌کرد و نمی‌توانست آن را انکار کند.

دانش‌آموزان دبیرستانی و بعضا دانش‌آموزان دبستانی در برخی شهرها تجمعات خودجوش شکل داده و خود را با اعتراضات سراسری پیوند داده و شعارهایی سر دادند که باعث حیرت ناظران شد.

طبیعی بود که ادامه این روند برای حکومت ولایت فقیه غیرقابل تحمل بود. این در حالی بود که حکومت ولایت فقیه چندی پیش از این، با گردآوردن دانش‌آموزان دبستانی در ورزشگاه آزادی قصد «قدرت‌نمایی» داشت.

شعارهای دانش‌آموزان مدرسه علیه خامنه‌ای

اما دانش‌آموزان دبستانی و دبیرستانی با شعارهایی که به سوی بیت خامنه‌ای و شخص وی روانه می‌کردند نشان دادند که مانند جوانان و سایر اقشار مردم ایران سر سازش با حکومت ولایت فقیه را ندارند.

در پاره‌ای موارد و چنان که برخی از ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌‌های اجتماعی نشان می‌دهد نوجوانان دبیرستانی عوامل و کارگزاران حکومت ولایت فقیه را با شعار «بی‌شرف بی‌شرف» از محل تحصیل خود به بیرون راندند.

به موازات گسترش کمی و کیفی اعتراضات سراسری و رادیکالیزه‌شدن اعتراضات، خامنه‌ای و نیروهای نظامی و امنیتی‌اش دیدند که نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنار اعتراضات به حق دانش‌‌آموزان دبستانی و دبیرستانی عبور کنند.

ناچارا نیروهای نظامی و امنیتی خود را در هر دبیرستان و مدرسه‌ای که تجمعات دانش‌آموزی در آن شکل می‌گرفت، مستقر کردند.

کار تنها به استقرار نیرو در مدارس محدود نشد و با گسترش اعتراضات دانش‌آموزان مدارس، حکومت ولایت فقیه در برخی از مدرسه‌‌ها و دبیرستان‌‌ها اقدام به ضرب و جرح، بازداشت و شلیک گاز آشک‌آور کرده و برخی از دانش‌آموزان را دستگیر کردند.

در ادامه و در ابتدای پس از این وقایع حکومت ولایت فقیه این اتفاقات را نفی کرد اما به دنبال اینکه اخبار آن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر و گسترش یافت ناچار شدند تا اعتراف کند که برخی از دانش‌آموزان را دستگیر و به مراکز حکومتی «کانون اصلاح و تربیت» فرستاده‌‌ شده‌اند!!!

این شاید نادرترین نمونه از این دست در تاریخ ایران و در سایر کشورهای جهان باشد که دانش‌آموزان مدارس و دبیرستانی این چنین مورد سرکوب حکومتی قرار می‌گیرند و به جای بودن در مدرسه و ادامه تحصیل روانه مراکزی می‌شوند که به منظور نگهداری جوانان «بزهکار» ایجاد شده‌اند.

دانشجویان به جای دانشگاه در زندان!!!

البته این امر مسبوق به سابقه است و بسیاری از نخبگان و دانشجویان کشور در سال‌های گذشته به دست حکومت خامنه‌ای راهی زندان‌های کشور ار جمله زندان اوین شده‌اند.

اما ناگفته پیداست که خامنه‌ای و حکومتش از این سیاست نیز طرفی نخواهند بست و در حالی که اعتراضات سراسری مردم ایران تمامی پهنه اجتماعی و سیاسی کشور را درنوردیده است دیر نخواهد بود که مردم ایران با همبستگی تمام اقشار و صنوف و تمامی طیف‌های سنی انقلابی را رقم خواهند زد که سران حکومت ولایت فقیه را روانه‌ی زباله‌دان تاریخ کنند.

به نظر می‌رسد آن روز زیاد دور نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)