استاندار پروازی دولت احمدی نژاد که از جمله افتخارات خود را رابطه خانوادگی نزدیک با  او می دانست این روزها یادش افتاده که ” در سالی که کشور در بدترین شرایط ارزی  قرار داشته دولت دهم  منابع  صندوق توسعه ملی  را صرف خرید شیرینی و شکلات شب عید کرده.”

 

 

این روزها اصولگرایان و برخی مدیران دولت احمدی نژاد برای فراموش شدن خاطره همکاریشان با دولت روی به انتقاد از احمدی نژاد آورده اند.آنها البته می خواهند مردم باور کنند که احمدی نژاد به تنهایی خرابیهای ۸ سال گذشته را رقم زده و آنان نقشی در این خرابیها نداشته اند.رحیم قربانی،استاندار آذریجان غربی و رئیس صندوق توسعه ملی که روابط خانوادگی با احمدی نژاد را از جمله افتخارات خود می دانست از جمله این افراد است که پس از ۸ سال همکاری با دولت احمدی نژاد رفته،رفته برخی از خرابکاریها و اختلاسها این دولت را به  خاطر می آورد.این در حالی است که وی در طول ۸ سال دولت احمدی نژاد در پست های مختلف جابه جا شده است.

مقایسه رهنورد با فرح

طیبه صفایی همسر وی نیز همزمان نماینده تهران بود.وی در سال ۱۳۸۸ حضور زهرا رهنورد در سخنرانیهای میرحسین موسوی را به همراهی فرح پلهوی با محمدرضا پهلوی تشبیه کرد.

 

رحیم قربانی که در دوره ای استاندار پروازی استان آذربایجان غربی بود و همسرش نماینده تهران در مجلس با وجود انتقادهای فراوان همچنان استاندار باقی ماند چرا که روابط خانوادگی نزدیکی با احمدی نژاد داشت.در زمانی که احمدی نژاد بسیاری از مدیران دولت  را به بهانه پروازی بودن برکنار کرد و ادعا می کرد که مدیران دولت او پروازی نیستند قربانی هفته ای دو بار به تهران می آمد.طیبه صفایی  نماینده تهران و همسر قربانی هم گاه و بیگاه به نمایندگان مجلس از روابط  نزدیکش با همسر احمدی نژاد می گفت.

 

صفایی نماینده مجلس هشتم بود و  در طول این چهارسال ، ریاست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی را نیز برعهده داشت، فراکسیونی که نه تنها از حقوق زنان دفاع نمی کرد بلکه گاه در جهت تضییع این حقوق هم گام بر می داشت.صفایی به عنوان رییس این فراکسیون نیز هم سعی می کرد  در مورد مسائل زنان و طرح‌های که در مجلس در مورد زنان بررسی و مصوب می شد ، بی حاشیه‌ترین اظهارنظرها را انجام دهد .

 

صفایی  و قربانی  در جریان انتخابات مجلس نهم از حوزه  انتخابیه تهران و آذربایجان غربی کاندیدا شدند .صفایی اما رای نیاورد و رحیمی هم از کاندیداتوری استعفا داد.

 

قربانی  در ۲۸ تیرماه سال (۱۳۹۰) به سمت مدیرعامل صندوق توسعه ملی کشور منصوب شده بود و در آستانه سالگرد انتصابش به این سمت برکنار و محمدرضا فرزین با حکم رییس جمهور جایگزین وی شد.گرچه او در نشست خبری خود در همان روز از این تغییر ابراز بی اطلاعی کرد.

 

 

 

برداشت پنج میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی

همزمان با این برکناری موسی الرضا ثروتی از برداشت پنج میلیارد دلاری دولت از منابع صندوق توسعه ملی خبر داد که این امر بر خلاف اساسنامه صندوق است.

اینک پس از اتمام دولت احمدی نژاد  رحیم قربانی، ضمن انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد گفته است: ” در سالی که بدترین شرایط ارزی را به قول مسئولان داشتیم، دولت دهم منابع صندوق را صرف خرید شیرینی و شکلات شب عید کرد.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا “شکاف میان حجم و ارزش قراردادهای عاملیت امضا شده و رقم جذب شده از محل اعتبارات ارزی این صندوق نامطلوب و غیرقابل باور است، جذب ۴۷۵ میلیون دلار اعتبار ارزی در مقابل ۳۳ میلیارد دلار قرارداد عاملیت بیشتر شبیه یک شوخی است، اما این واقعیت تلخ اقتصاد ایران و رشد اقتصادی منفی ۵.۴ درصد است.

قراردادهای میلیاردی صندوق توسعه ملی هیاهوی تبلیغاتی بود؟

مسئولین صندوق توسعه ملی در دو سال گذشته با برگزاری مراسم های پرهیاهیوی امضای قرارداد با بخش های مختلف اقتصادی و قراردادهای عاملیت با بانک ها سعی در به نمایش گذاشتن تحرک و پویایی اقتصادی داشتند،اما این پویایی اقتصادی به صفحات کاغذها محدود شد.

براساس آمارهای منتشر شده در پرتال صندوق توسعه ملی تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ ، ۱۹ قرارداد عاملیت ارزی به ارزش ۳۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار بین این صندوق و بانک های عامل منعقد شده است .

مسئولین صندوق توسعه ملی در مصاحبه های خود همواره بر تعداد قراردادهای عاملیت امضا شده ،تاکید می کردند و کمتر از میزان جذب منابع سخن به میان می آوردند ،اما بر اساس گزارش های رسمی منتشره ، در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ، در مجموع به ۲۴ طرح مبلغ ۴۷۵میلیون و ۳۵۶ هزار دلار تسهیلات ارزی پرداخت شده است .

 

همچنین در این دو سال برای ۵۶ طرح، سه میلیارد و ۷۴۵ میلیون دلار گشایش اعتبار شده که در مقابل ۳۳ میلیارد دلار قرار داد عاملیت ارقام ناچیزی است.

 

دلایل جذب اندک منابع صندوق توسعه ملی

رحیم قربانی در گفت و گو با ایرنا گفت: منابع صندوق توسعه ملی در حساب بانک مرکزی است، قبل از عملی شدن تحریم بانک مرکزی، نامه نوشتیم که تدبیر بانک مرکزی برای حفظ منابع صندوق توسعه ملی چیست؟ و پیشنهاد دادیم که بخش اعظمی از منابع صندوق را داخل کشور بیاورند ، این نامه را به بانک مرکزی ارسال و در ستاد ویژه تدابیر اقتصادی مطرح کردیم، اما جوابی نیامد.

قربانی افزود: به جای ارایه راه حل برای مقابله با تحریم، طولی نکشید که رئیس کل بانک مرکزی در رسانه ها اعلام کرد، تحریم بانک مرکزی یک دروغ بزرگ است! و این در حالی بود که بلافاصله بانک مرکزی تحریم شد.

وی گفت: برخورد اشتباهی با تحریم ها صورت گرفت، یکی گفت دروغ بزرگ است و دیگری قطعنامه های تحریم را کاغذ پاره عنوان کرد، اگر تحریم ها کاغذ پاره است، چرا از ۳۳ میلیارد دلار قرارداد عاملیت صندوق توسعه ملی کمتر از نیم میلیارد دلار جذب طرح ها شده است.

وی افزود: با وجود تلاش تعدادی در دولت، به موقع برای مقابله با تحریم ها تدبیر لازم اتخاذ نشد، متاسفانه برخی افراد تا دشمن را در آستانه در نبینند، متوجه خطر نمی شوند و به باور نمی رسد.

ناکارآمدی نظام بانکی مانع جذب تسهیلات ارزی

قربانی گفت: دلیل دیگر جذب اندک منابع ارزی به نظام بانکی کشور و عدم ایجاد تحول در آن مربوط می شود، در مجموع نظام بانکی کشور فاقد ساز و کار لازم برای جذب ارقام بالایی مانند ۳۰ میلیارد دلار است و تعداد قابل توجهی از متقاضیان نیز مقدمات لازم مثل وثیقه و یا تامین سهم آورده را ندارند.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی برای جذب منابع صندوق توسعه ملی در پروژه های صنعتی گفت: در حقیقت فقط سهم ارزی پروژه ها توسط صندوق فراهم بود، در نظام بانکی و بقیه مناسبات تحولی ایجاد نشده بود.

 

 

دولت دهم  منابع صندوق را صرف خرید شیرینی و شکلات شب عید کرد

رییس هیات عامل سابق صندوق توسعه ملی گفت: متاسفانه در سالی که بدترین شرایط ارزی را به قول مسئولان داشتیم، دولت دهم منابع صندوق را صرف خرید شیرینی و شکلات شب عید کرد.

وی افزود: ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق(معادل هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) را به عنوان عیدانه توزیع کردند و این امر در نهایت به ضرر مردم و اقتصاد کشور تمام شد، چرا که در عرض یک ماه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شد و پایه پولی کشور را افزایش دادند.

قربانی ادامه داد: البته اطلاع داریم که دولت دهم الزامات قانونی این موضوع را فراهم کرد، اما آیا درست است که ما تا شهریور ارز کشور را به زین اسب و چوب بستنی و خودروهای سوپر لوکس بدهیم و بعد بگوییم ارز نداریم و قیمت ریالی آن را بالا ببریم تا فشار به مردم افزایش یابد و بعد مجبور شویم ارز صندوق توسعه ملی کشور را به ریال تبدیل کنیم و برای شیرینی و شکلات مصرف کنیم.

تاریخچه صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹، براساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه و با هدف استفاده از درآمدهای نفتی برای سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی بخش خصوصی ایجاد شد اما در عمل اغلب منابع صندوق به بخش دولتی اختصاص یافت .

بر اساس گزارش های صندوق توسعه ملی بیش از ۶۳ درصد منابع صندوق توسعه ملی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ، ۱۲درصد برای نیروگاه ها، ۱۰ درصد برای صنعت فولاد و سه درصد برای سیمان و بتن اختصاص یافته است .

به گفته محمد رضا فرزین ، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی بسیاری از طرح های بالادستی نفت فاینانس خارجی(تامین مالی خارجی) داشتند که به دلیل تحریم ها ،منابع مالی خارجی را از دست دادند و ما از محل منابع صندوق از این طرحها حمایت کردیم.

 

وی در مورد شائبه اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به بخش دولتی نیز اظهار داشت : با وجود اینکه چاه های نفت متعلق به دولت است ، اما قانونگذار این اختیار را به صندوق توسعه ملی داده است تا تسهیلات مورد نیاز را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی اختصاص دهد

بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی ، منابع این صندوق باید صرف اعطای تسهیلات به بخش خصوصی شود .

منابع صندوق توسعه ملی از کجا تامین می شود؟

بر اساس برنامه پنجم توسعه ، در سال اول این برنامه ۲۰ درصد درآمد ناشی از صادرات نفت (نفت خام، گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی) باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود و هر سال ۳ درصد به آن اضافه شده و در پایان برنامه در مجموع ۳۲ درصد از درآمد نفت وارد این صندوق شود.

علاوه بر درآمدهای نفتی ، درآمد حاصل از سود سپرده‌های صندوق نزد بانک مرکزی و واریزی بابت ۵۰? مانده حساب ذخیره ارزی در پایان سال ۱۳۸۹ نیز از دیگر منابع صندوق توسعه ملی است .

تاکنون ۵۲ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی واریز شده است

نحوه واریز عواید نفتی به صندوق توسعه ملی در لحظه است و درهر لحظه که نفت فروش رفت ، حداقل ۲۰ درصد آن جزوه منابع صندوق محسوب می شود تا پایان سال ۱۳۹۱ ، بالغ بر۴۹ میلیارد و۶۳۰ میلیون دلار به این صندوق واریز شده بود .

رییس صندوق توسعه ملی در خرداد ماه سال جاری ، منابع ورودی به این صندوق را ۵۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com