تقاطع: ده‌ها هزار نسخه کتاب، عکس‌های تاریخی و گزارش‌های باستان‌شناسی در جریان انتقال سازمان میراث فرهنگی به شیراز و بازگشت به تهران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به “تاراج” رفتند و برخی از آن‌ها در بازار سیاه خیابان منوچهری تهران به فروش رسیدند.

یکی از کارمندان سابق مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری کشور روز چهارشنبه (۲۰ شهریور-۱۱سپتامبر) در گفتگو با “همشهری آنلاین” گفت که «۴۷ هزار جلد کتاب تخصصی به همراه هزاران قطعه از عکس‌های تاریخی موجود در این مرکز هنگام انتقال پژوهشگاه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی به شیراز در دوران مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی به یغما رفت».

علی کرمی، با بیان این‌که کتاب‌های ارنست هولستر، عکاس آلمانی دوره‌ی قاجاریه، نیز در جریان این انتقال نابود شده است، افزود: «بسیاری از کتاب‌ها بر اساس تماسی که شهر‌ کتاب نیاوران با سازمان میراث فرهنگی گرفت توسط فردی به‌ نام نقوی به آن کتاب‌فروشی فروخته شد در حالی که اصلا معلوم نیست این آقای نقوی در سازمان میراث فرهنگی چه مسوولیتی داشته است.»

کارمند سابق بخش پشتیبانی و تدارکات مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی کشور، بخشی از اسناد خارج شده را «عکس‌های تاریخی دوره پهلوی» دانست و افزود: «آقای شاهین‌پور، مدیرکل علوم و فنون پژوهشگاه میراث فرهنگی در دوره مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی نیز اعلام کرده که این عکس‌ها در خیابان منوچهری تهران و با کدهای مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی فروخته می‌شد.»

به گفته وی، «گزارش‌های باستان‌شناسی بسیار ارزشمندی که باستان‌شناس‌ها از سال‌ها کاوش در محوطه‌های باستانی به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی کشور تحویل داده بودند» نیز از جمله دیگر اسناد مفقود شده به شمار می‌روند.

آقای کرمی هم‌چنین فاش کرده که در هنگام جابه‌جایی مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی از تهران به شیراز، خوشنویس، معاون وقت این سازمان، «حتی اجازه حضور کارشناس‌ها برای بار کردن این اسناد به کامیون‌ها و انتقال آن‌ها به شیراز را نداد و کارگر‌ها ارزشمند‌ترین اسناد میراث فرهنگی کشور را داخل کامیون‌ها ریختند».

در واکنش به این خبر، فریبا فرزام، رییس سابق مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی کشور، از بین رفتن نگاتیو و عکس‌های ارزشمند از بناهای تاریخی کشور را «جنایت» و «خیانت» به میراث فرهنگی کشور توصیف کرد.

گفتنی است سازمان میراث فرهنگی بعد از تاکیدهای محمود احمدی‌نژاد مبنی بر انتقال تعدادی از ادارات و نهادهای دولتی از تهران به شهرستان‌ها و با پیگیری‌های حمید بقایی، رییس وقت این سازمان و چهره نزدیک به احمدی‌نژاد در تابستان سال ۸۹ به شیراز و اصفهان منتقل شد. با این حال، در تابستان سال ۹۱ و پس از صرف میلیاردها تومان هزینه‌، بازگشت کارکنان این سازمان به تهران آغاز شد.

در همین زمینه، کامیار عبدی، سردبیر «مجله باستان‌‌شناسی و تاریخ»، تیرماه گذشته با انتقاد از میلیارد‌ها تومان ضرر در انتقال پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی به شیراز گفته بود: «در موضوع انتقال پژوهشکده به شیراز خودشان اعلام کردند که ۸ میلیارد تومان هزینه شد. چرا هیچ‌کس یقه آقای بقایی را نمی‌گیرد که این ۸ میلیارد تومان هزینه به دلیل تصمیم شخصی شما اتفاق افتاده است؟»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com