تقاطع: مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر ایران با بیان ناگفته‌هایی از دلایل بحرانی شدن بازار دارو، از وزیر بهداشت دولت پیشین، گمرک و بانک مرکزی به عنوان مسوولان اصلی گرانی و التهاب دارویی طی ماه‌های اخیر نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظاهر رستمی، روز (پنج‌شنبه ۲۱ شهریور-۱۲ سپتامبر) در یک نشست خبری، با اشاره به سنگ‌اندازی‌های محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت دولت دهم در تامین ارز مرجع برای واردات دارو گفت «دکتر طریقت نمی‌خواست بپذیرد نرخ ارز مرجع برای دارو تامین شود و خودش باعث شد تا بانک مرکزی ارز مرجع به دارو ندهد.»

وی با اشاره به سوء‌مدیریت وزیر پیشین بهداشت افزود: «در اردیبهشت ماه، بانک مرکزی موافقت کرد تا ۴۰۰ هزار دوز واکسن با ارز مرجع وارد کنیم ولی وزیر وقت بهداشت گفت که باید با ارز مبادله‌ای باشد. همین مسأله باعث شد در اردیبهشت ماه با بحران کمبود واکسن در کشور مواجه شویم.»

آقای رستمی، بخشنامه اول مرداد بانک مرکزی را مبنی بر اینکه «بانک‌ها حق ندارند تا زمان دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای اجازه ترخیص کالاهای وارداتی را دهند»، از جمله عوامل موثر در بحرانی شدن بازار داروی کشور دانست.

او هم‌چنین با اشاره به رواج «دلال‌بازی» در جریان التهاب دارویی، از «شایعاتی که از دولت به بیرون درز می‌کرد» و هم‌چنین «عدم رازداری برخی از مسوولان» به عنوان دیگر دلایل موثر در گرانی دارو طی ماه‌های اخیر نام برد.

این مقام مسوول با انتقاد از «عدم شفاف بودن»، «اطلاع‌رسانی نادرست» و «سیاست‌های غیراصولی» وزارت بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد، ابراز امیدواری کرد که با توجه به «تجربه» و «انسجام تیم اقتصادی دولت کنونی»، التهاب دارو در ماه‌های آینده به کلی برطرف شود.

بحران دارو که با افزایش نرخ ارز در مهرماه سال گذشته آغاز شده بود، با تصمیم دولت دهم مبنی بر قطع ارز مرجع برای واردات دارو و جایگزینی آن با ارز مبادله‌ای، شدت گرفت به طوری‌که داروهای داخلی تا سقف ۷۵ درصد و داروهای خارجی تا ۹۰ درصد، افزایش قیمت داشتند.

از سوی دیگر عدم ترخیص صد‌ها تن دارو و کالاهای اساسی از گمرک در ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت دارو در کشور شده بود که دولت یازدهم، مردادماه گذشته و در یکی از نخستین اقداماتش با اتخاذ یک «تصمیم ویژه» به واردکنندگان اجازه داد که تا پایان سال جاری، این کالا‌ها را با ارز ۱۲۲۶ تومانی و بدون پرداخت ما‌به‌التفاوت آن با ارز ۲۴۷۰ تومانی ترخیص کنند.

در این میان در حالی که مقامات جمهوری اسلامی، در نخستین روزهای بحران دارو در سال گذشته، تحریم‌های کشورهای غربی و به طور ویژه آمریکا را عامل اصلی گرانی مواد غذایی و دارو در ایران معرفی می‌کردند، مرضیه وحید دستجردی، وزیر برکنارشده‌ی بهداشت و درمان در دولت احمدی‌نژاد، و حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر کنونی در دولت حسن روحانی، تاکید کردند که بحران دارو ربطی به تحریم‌ها ندارد و ریشه‌ی داخلی دارد.

گفتنی است غذا و دارو در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار ندارند و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز دو ماه پیش با صدور دستورالعملی، ساز و کار مالی معاملات این گروه از کالا‌ها با ایران را تسهیل کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com