تقاطع: رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی، با انتشار بیانیه‌ای، از ادامه‌ی بازجویی و ارعاب خانواده‌های کارکنان رادیو فردا در ایران، با وجود روی کار آمدن دولت جدید در ایران خبر داد.

در این بیانیه‌ که روز پنج‌شنبه (۱۲ سپتامبر-۲۱ شهریور) منتشر شده، با بیان این‌که «انتظار می‌رفت با روی کارآمدن دولت حسن روحانی سیاست‌های معتدل‌تری در ایران آغاز شود» آمده است که «در پنج مورد مختلف، در ماه آگست (مرداد)، وزارت اطلاعات ایران در تماس با بستگان کارکنان رادیوفردا یا طی بازجویی، از آنان خواسته است بستگان خود را از کار در این رادیو منصرف کنند».

«کوین کلوز» مدیر رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی نیز از دولت حسن روحانی خواسته تا برای این‌که «نشان دهد که با دولت پیشین متفاوت است، این اقدامات را محکوم کند، درباره‌ی آن‌ها تحقیقات به عمل آورد و عاملانش را مجازات کند».

آرمان مستوفی، مدیر رادیوفردا هم، ادامه بازجویی و ارعاب خانواده‌های کارکنان رادیوفردا را به «عناصری از دولت گذشته» که «هنوز بر سر کار باقی هستند» نسبت داده و افزوده است که «اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد می‌توان این وضعیت را تغییر داد».

رادیوفردا، بخش فارسی رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی است که برنامه‌های خود را از پراگ، پایتخت جمهوری چک پخش می‌کند. بودجه این رادیو را کنگره آمریکا تامین می‌کند.

در چند سال‌ اخیر و به ویژه پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌‌جمهوری مناقشه‌برانگیز خرداد ۸۸ در ایران، دستگاه امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، دست به بازجویی، تهدید و گاه بازداشت اعضای خانواده‌های کارکنان شبکه‌های فارسی‌‌زبان از جمله بی.بی.سی فارسی، رادیوفردا، صدای آمریکا و دویچه‌وله زده است.

پیش از این در هفته‌ی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۴ خرداد در ایران، بی‌بی‌سی و رادیوفردا با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای، از دور تازه‌ای از فشارها بر نزدیکان و بستگان کارکنان خود در ایران خبر داده بودند.

بر اساس بیانیه‌ای که بی‌بی‌سی روز ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) منتشر کرده بود، ماموران وزارت اطلاعات خانواده‌های دست‌کم ۱۵ تن از کارکنان بخش فارسی این رسانه را به از دست دادن شغل، حقوق بازنشستگی و ممنوع‌الخروج شدن تهدید کرده بودند. بی‌بی‌سی هم‌چنین افزوده بود که برای نخستین بار کارکنان بی‌بی‌سی در بریتانیا نیز تهدید شده‌اند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com