تقاطع: وبسایت بامدادخبر، در گزارشی از بازیگران صنایع دارویی کشور، از مالکیت ۴ شرکت دارویی که در بورس تهران حضور دارند توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش که بر اساس اطلاعات مربوط به اوایل ماه جولای ۲۰۱۳ (تیر ۱۳۹۲) بورس تهران تنظیم شده، بنیادهایی که زیر نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شوند، حدود ۲۳ درصد ارزش بازار صنایع دارویی ایران را در اختیار خود دارند.

با این وجود، هم‌چنان بخش اصلی بازار دارو را دولت در اختیار دارد که عمدتا از طریق سازمان تامین اجتماعی، ۶۰.۶۱ درصد ارزش این بازار را با مالکیت ۱۴ شرکت دارویی کنترل می‌کند. بخش خصوصی نیز با ۷ شرکت، ۹.۲۴ درصد بازار دارو را در اختیار دارد و محمدرضا مهدوی کنی، رییس ۸۲ ساله‌ی مجلس خبرگان جمهوری اسلامی با مالکیت یک شرکت، ۱.۷۵ درصد آن را کنترل می‌کند.

گزارش بامدادخبر می‌افزاید که ۵.۴۱ درصد بازار دارو دارایی مالکیتی مالکیت چندگانه است که شامل یک شرکت دارویی می‌شود.

Barkat-Holding-Chart

از جمله شرکت‌های دارویی تحت مدیریت رهبر جمهوری اسلامی می‌توان به “شرکت دارویی برکت” اشاره کرد. این شرکت، یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» متعلق به «ستاد اجرایی فرمان امام» است که خود دارای ۲۰ شرکت زیرمجموعه است. حوزه‌ی فعالیت این شرکت‌ها از تولید دارو تا واردات، صادرات و پخش دارو را شامل می‌شود.

در میان این شرکت‌ها، شرکت سرمایه‌گذاری البرز، به عنوان یکی از سه هلدینگ اصلی در تامین، تولید و پخش دارو در کشور، حدود ۱۲% بازار دارو را در اختیار خود دارد. از جمله‌ شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ می‌توان به داروسازی تولیددارو و گروه دارویی سبحان اشاره کرد که دومی خود دارای پنج شرکت تابعه‌ی کی.بی.سی، سبحان آنکولوژی، سبحان دارو، ایران دارو و البرز دارو است که همگی از جمله تولیدکنندگان اصلی دارو در ایران به شمار می‌روند.

 

alborz-chart

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com