سال تجدید مبارزه برای یک آموزش و پرورش شاد و انسانی

بزودی اول مهر ماه، روز بازگشایی مدارس فرامی‌رسد. ‌آ‌موزش کالایی و خصوصی سازی شده، زیر سایه سنگین گرانی سرسام‌‌آور، از پرداخت شهریه اجباری تا ناتوانی از تهیه نوشت‌افزار، شادی و اشتیاق این روز را عملا از اکثریت خانواده‌ها و دانش‌آموزان گرفته است.

خودِ مسئولین حکومت اسلامی با وقاحت اعلام می‌کنند که میلیونها کودک از چرخه تحصیل بازمانده‌اند. خانواده‌‌های زیادی قادر به پرداخت باجگیری ثبت‌نام در مدارس نیستند. جهنم پرتاب شدن به بازار بیرحم کار زیرپای دانش آموزان دهان باز کرده است. محرومیت از تحصیل، بازهم دختران بیشتری را به کام فاجعهٔ کودک همسری خواهد انداخت!

کسری بودجه نجومی آموزش و پرورش سبب شده که مقاوم سازی و بازسازی مدارس عملاً متوقف شود. بویژه محیط‌های آموزشی دولتی، فاقد ابتدایی‌ترین استانداردهای ایمنی و امکانات تحصیلی‌اند. مدارس تخریبی، کانکسی و کپری همچنان بلای جان دانش‌آموزان و معلمان خواهد بود.

آموزش و پرورش پادگانی، عبوس، عقب ‌مانده، کودک ستیز و ضد ارزش‌های علمی، کتابهای درسی مملو از تحمیق مذهبی و تبدیل کردن مدارس به تکیه و مسجد، گسیل گله آخوند، استفاده از محیط‌های آموزشی برای سربازگیری و تبلیغات ایدئولوژیک بشدت مورد اعتراض خانواده‌ها و معلمان پیشرو است.

کارد به استخوان مردم رسیده است! باید تاوان دزدی‌ها و اختلاس‌های نجومی سران و کاربدستان جمهوری اسلامی را با محرومیت فرزندانشان از تحصیل و تحمیل بدترین شرایط تحصیلی بدهند.

این وضعیت اسفبار شایسته هیچ خانواده و کودکی نیست و باید به آن خاتمه داد. سال تحصیلی جدید را باید به سال اعتراض علیه آموزش و پرورش کالایی و پادگانی بدل کرد!

مبارزات درخشان معلمان و مطالبات پیشرو طی سال گذشته و ده‌‌ها تحصن و اعتصاب و تظاهرات مستمر خیابانی در بیش از سیصد شهر در سراسر کشور، که با استقبال گرم و پرشور خانواده‌ها روبرو شده، به خوبی نشان می‌دهد که سال جدید تحصیلی از ‌آغاز به یک دور جدیدی از مبارزات بی وقفه بدل خواهد شد. تهدید و ارعاب و آزار و اذیت معلمان و خانواده‌‌‌های آنان نتوانست طوفان اعتراضات به حق آنان را فرو بنشاند و به درست،‌ تبدیل به اتحاد معلمان و خانواده‌ها شد. معلمان دستگیر شده به رهبران محبوب بدل شدند!

دست در دست معلمان مبارز، سال تحصیلی جدید را به سال مبارزه‌ای پرشور و سرنوشت‌ساز برای پایان دادن آموزش و پرورش پولی و کالایی، مذهبی و ایدئولوژیک بدل کنیم. شهریه بی شهریه، لوازم‌التحریر رایگان برای همه دانش آموزان، آزادی معلمان زندانی و بیرون انداختن آخوندها از مدارس را به خواست سراسری‌مان تبدیل کنیم.

آموزش رایگان، شاد، انسانی و غیر مذهبی حق همهٔ کودکان است!

معلمان زندانی باید فورا و بی قید و شرط آزاد شوند!

نهاد  کودکان مقدمند

۱۵ شهریور ۱۴۰۱

۶ سپتامبر ۲۰۲۲

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)