تکه های بزرگ و آبدار هندوانه بریده شده در تابستان، میوه جدانشدنی هر ضیافت خانوادگی هستند؛ اما، آنگونه که تحقیقات جدید هم به ما یادآور می گردند، برای سلامتی هم با ارزش هستند. (و البته هر تکه تنها ۸۴ کالری انرژی دارد!)

 ۱ – گرفتگی عضلات را از بین می برد.

بر اساس پژوهشی که به تازگی در نشریه تخصصی غذای کشاورزی و شیمی منتشر شده است، نوشیدن آب هندوانه پیش از یک تمرین سنگین، به پایین آوردن ضربان قلب و کوفتگی عضلات روز بعد ورزشکاران کمک کرده است. این به دلیل آن است که هندوانه حاوی آمینو اسیدی به نام اِل-سیترولین است که در بدن ما به اِل-آرژینین، یک اسید آمینه ضروری،تبدیل می گردد. اِل-آرژینین به شل شدن رگ ها و بهبود گردش خون کمک می کند.

به ۷ شرکت کننده در این پژوهش نیم لیتر آب هندوانه طبیعی، یا آب هندوانه غنی شده با سیترولین اضافه و یا یکدارونما داده شد. به طرز جالبی، میزان تاثیر آب هندوانه طبیعی و نوع غنی شده آن یکسان بود. محققان همچنین دریافتند که سلول های روده، از آب هندوانه طبیعی، مقدار سیترولین بیشتری نسبت به مکمل های سیترولین دار جذب می کنند، به خصوص وقتی که آب هندوانه غیر پاستوریزه باشد.

۲ – به سلامت قلب کمک می کند.

بر اساس یافته های پژوهشی که توسط آرتورو فیگه رُوا، فیزیولوژیست دانشگاه ایالتی فلوریدا، انجام گرفته است،سلامتی قلبی عروقیِ زنان یائسه پس از ۶ هفته دریافت مکمل های تجاری حاوی سیترولین و آرژینین، بهبود یافت.

و در پژوهش دیگری که فیگه روا در سال ۲۰۱۲ انجام داد، همان مکمل ها در کاهش فشار خون مردان میانسال دارای فشارخون بالا و اضافه وزن، موثر ظاهر شدند. (تعجبی هم نیست که چرا فیگه روا از انجمن اعتلای هندوانه دو نشان دریافت کرده است!)

هندوانه گراف مدیا

۳ – هندوانه به عنوان یک ویاگرای طبیعی عمل می کند.

بهبود گردش خون، همانگونه که حداقل یک محقق به اثبات رسانده است، تنها به قلب کمک نمی کند. اما احتمالا برای دستیابی به تاثیرات مطلوب، باید مقدار زیادی هندوانه بخورید؛ که البته اثرات جانبی نامطلوبی هم دارد؛ زیرا هندوانه همواره به عنوان یک مُدِرِ طبیعی شناخته شده بوده است.

هندوانه

۴ – هندوانه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی فراوان، و کالری کمی می باشد.

با توجه به اسمش (که قطعا بیشتر مد نظر نویسنده امریکایی این مقاله بوده، در فارسی بهتر است بگوییم با توجه به قیافه اش!)، و اینکه بیش از ۹۰ درصد آن را آب فراگرفته، ممکن است فکر کنید که ارزش غذایی کمی دارد. اما یک تکه ۳۰۰ گرمی هندوانه، یک سوم ویتامین آ و ویتامین ث و ۹ درصد پتاسیوم مورد نیاز روزانه بدن را در خود جای داده است.

(ویدیو برداشت قره قاط را ببینید)

هندوانه

۵ – حتی می تواند با سرطان مبارزه کند.

هندوانه یکی از بهترین مواد غذایی دارای لیکوپن است. لیکوپن، آنتی اکسیدانی است که طبق بررسی های محققان، با پیش گیری و درمان سرطان پروستات در ارتباط است؛ اگرچه، جزئیات این ارتباط، هنوز در دست بررسی است.

هندوانه

منبع: Five Reasons to Eat Watermelon

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com