3000 صنعت آلاینده در کشور | صدای مردم

خبر خوب اینکه رئیس سازمان محیط‌زیست روز گذشته اعلام کرد و گفت: پرونده پتروشیمی میانکاله برای همیشه بسته‌شده است. اما خبر بد اینکه چند پتروشیمی و کارخانه فولاد در مناطق کم آب در حال احداث هستند که واکنش دوستداران محیط‌زیست را در پی داشته و دارد. در همین حال دیروز معاون محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست از آمارهای هولناک زیست‌محیطی پرده برداشت و گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ صنعت آلاینده و ٣۵ میلیون هکتار زمین کانون‌های فرسایشی بحرانی داریم. این در حالی است که کلنگ پتروشیمی بهبهان در منطقه کم آب به زمین خورده است.علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور در این باره گفت: این پتروشیمی گزارش ارزیابی زیست‌محیطی ندارد ازاین‌رو از نظر ما کلنگی به زمین زده نشده و این طرح اجرا نمی‌شود از سوی دیگر به گفته استاندار اردبیل قرار است پتروشیمی نمین و یک کارخانه فولاد در دشت ممنوعه‌ ویلکیج (آبی بیگلو)، دشتی که سال‌هاست مجوز حفر چاه نداشته ظرف سه ماه آینده افتتاح شود! به گفته کارشناسان محیط‌زیست راه‌اندازی پتروشیمی نمین اردبیل را با خطر بروز بحران آب مواجه می‌کند. پرسش این است که چرا مجوز احداث پتروشیمی‌ها در مناطق کم آب‌داده می‌شود درحالی‌که شاهدیم در ماه مرداد شهرهای پرآب کشور مانند شهرکرد، کرمانشاه، ارومیه و همدان از نبود آب رنج می‌بردند، چه برسد به شهرهای کم آب! انتظار این است که همان‌طور که سازمان محیط‌زیست، رئیس‌جمهور و قوه قضاییه جلوی کار پتروشیمی میانکاله را گرفتند؛ امروز هم پا به میدان بگذارند و جلوی آغاز به کار پتروشیمی بهبهان و نمین و صنایع آلاینده دیگر را بگیرند تا مردم از آسیب‌های زیست‌محیطی در امان بمانند.

۳۰۰۰ صنعت آلاینده در کشور
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بیش از ٣ هزار صنعت آلاینده در کشور وجود دارد اما قطعاً بیشتر از این خواهد بود.
به گزارش ایرنا، ایرج حشمتی روز گذشته در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: با توجه به اهمیت کاهش آلایندگی صنایع ابتدا باید آنها را شناسایی کنیم که این مسئله به تقویت پایش و استفاده از فناوری‌های روز دنیا برمی‌گردد که در تلاشیم از مراکز دانش بنیان‌ها در این راستا استفاده کنیم. وی تأکید کرد: در سه تا چهار دهه گذشته همواره با مشکلات محیط‌زیستی زیادی مواجه بودیم مشکلاتی که ناشی از توسعه ناپایدار بوده است زمانی می‌توانیم بگوییم که در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنیم که در کنار توسعه اقتصادی تخریب محیط‌زیست را به همراه نداشته باشیم. وی اظهار داشت: در کشور به علت برخی مشکلات ازجمله تحریم‌ها شاهد پدیده‌های زیست‌محیطی زیادی هستیم ازجمله آنها آلودگی هوا، فرونشست زمین، خشکی تالاب‌ها که تمام آنها ناشی از بی‌تدبیری ما است، قطعاً نمی‌توانیم معجزه کنیم و قول‌های بلندپروازان بدهیم اما تلاش می‌کنیم با استفاده از قوانین موجود بتوانیم راهکارهای مناسبی را برای جلوگیری از پیشرفت آلاینده‌ها داشته باشیم. وی گفت: همچنین ٣۵ میلیون هکتار کانون‌های فرسایشی بحرانی داریم که متأسفانه سالانه حدود ۵٠٠ هزار هکتار عملیات عمرانی انجام می‌شود که فاصله آن بسیار زیاد است. حشمتی افزود: همچنین باید سوخت و خودرو استاندارد باشد تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

پتروشیمی بهبهان در اغما
علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره سرانجام پتروشیمی میانکاله گفت: همان زمان که کلنگ احداث پتروشیمی به زمین زده شد اعلام کردیم که از نظر ما کلنگی به زمین زده نشده است چون گزارش ارزیابی ندارد ازاین‌رو اجرای آن متوقف شد و پرونده پتروشیمی میانکاله برای همیشه بسته‌شده است.
ایرنا: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: چون پروژه پتروشیمی بهبهان گزارش ارزیابی زیست‌محیطی ندارد ازاین‌رو از نظر ما کلنگی به زمین زده نشده و این طرح اجرا نمی‌شود.
علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین‌باره به خبرنگار محیط‌زیست ایرنا گفت: استخوان لای زخم‌های زیادی در بحث محیط‌زیست در کشور داریم که یا آگاهانه یا ناآگاهانه این اتفاقات افتاده است که باید سریع تعیین تکلیف شود، رئیس‌جمهوری همواره تأکید دارد که گره‌های ذهنی مردم را باز کنید، گره‌های ذهنی برای مردم ایجاد نکنید متأسفانه در این قسمت به ویژه برای دوستداران محیط‌زیست گره‌های ذهنی زیاد است.

کلنگی در بهبهان 
به زمین زده نشده است
وی درباره احداث پتروشیمی بهبهان اظهار داشت: رئیس‌جمهور تأکید کرد که کلنگ هیچ پروژه‌ای بدون ارزیابی زیست‌محیطی به زمین زده نشود و این در مجموع رویکرد دولت است، وزرایی هم که بیشتر در احداث پروژه‌ها نقش دارند نیز اذعان کردند که هیچ پروژه عمرانی در کشور بدون مجوز محیط‌زیست کلنگش به زمین نخواهد خورد و این اتفاق هم افتاده است.

خطر نابودی تالاب شادگان
محمد داسمه وکیل پایه یک دادگستری و فعال محیط‌زیست دراین‌باره به ایرنا گفت: مکان‌یابی صنایع بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است درواقع طرح‌ها و پروژه‌ها پیش از اجرا از باب امکان‌سنجی و مکان‌یابی می‌بایست حسب ضوابط پیشنهادی شورای عالی محیط‌زیست کشور و مصوبات هیئت‌وزیران مورد ارزیابی‌های زیست‌محیطی قرار گیرند و نتیجه تصمیم‌گیری نهایی کارگروه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برای مجریان پروژه‌ها الزامی است، به همین دلیل شروع هرگونه عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی و تجهیز کارگاه در طرح پتروشیمی بهبهان که فاقد این مجوزها است برخلاف قوانین است.
وی افزود: از سوی دیگر به‌ دلیل اینکه در بهبهان دریا وجود ندارد، تنها منبع تأمین آب پتروشیمی، رودخانه مارون خواهد بود که اکنون منبع تأمین آب پالایشگاه بید بلند است بنابراین پالایشگاه باید از حقا به تالاب شادگان استفاده کند این در حالی است که بخش زیادی از تالاب خشک‌شده و اگر این روند ادامه یابد، شاهد گرد و غبار در این منطقه خواهیم بود. علاوه‌ بر اینکه بدون گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و مجوز زیست‌محیطی اقدام به کلنگ زنی کردند نکته اساسی اینکه حسب صفحات ۳۱ و ۳۲ سند چکیده مطالعات آمایش سرزمین استان خوزستان، صراحتاً قیدشده هرگونه صنایع آلاینده بالادستی و پایین‌دستی شیمیایی و پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی نفت و گاز به دلیل وجود منابع کشاورزی در شهرستان بهبهان مورد تأیید آمایش استان نیست.

۹۰ هکتار زمین برای پتروشیمی میانکاله
فاطمه واعظ جوادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران درباره موقعیت مکانی و وسعت زمینی برای پتروشیمی به ایرنا گفته بود از پتروشیمی‌های زیادی بازدید کردم، اساساً یک پتروشیمی بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ هکتار زمین نیاز ندارد و اکنون این سؤال مطرح است که چرا در منطقه میانکاله ۹۰ هکتار زمین برای احداث گرفته‌اند.

 احداث پتروشیمی نمین بحران کم آبی را به اردبیل می‌رساند
مسعود لاهوت، فعال محیط‌زیست، در گفتگو با تجارت نیوز گفت: سند آمایش سرزمین استان اردبیل به صورت بالادستی تنظیم شد. پس برنامه‌های توسعه باید طبق این اسناد صورت گیرد. بر این اساس اردبیل در حوزه توسعه کشاورزی و گردشگری مستعد پیشرفت است. ضمن آنکه مکان‌یابی برای توسعه پتروشیمی در آمایش سرزمین این استان در تعاریف دیده نمی‌شود. بنابراین  توسعه صنعت پتروشیمی را می‌توان مغایر سند آمایش استان دانست.
او ادامه داد: فارغ از مغایرت سند آمایش، احداث پتروشیمی آثار مخرب زیست‌محیطی دارد که آب‌بر بودن یکی از تبعات آن است. این در حالی است که پتروشیمی نمین در دشت ممنوعه‌ ویلکیج (آبی بیگلو) که بحران آب دارد، مستقر است و سال‌ها مجوز حفر چاه برای کشاورزی در این منطقه ‌صادر نمی‌شود. به عبارتی توسعه کشاورزی در دشت ویلکیج مغفول ماند. کارشناسان حوزه آب معتقدند شهر نمین پنج الی هفت سال آینده با کمبود شدید آب برای تأمین آب شرب مواجه است.

صدور مجوز کارخانه فولاد 
در منطقه نمین
وی همچنین از صدور مجوز کارخانه فولاد که آن هم صنعتی آب‌بر است در این منطقه خبر داد و عنوان کرد: راه‌حل‌های ارائه‌شده از سوی متولیان برای رفع مشکلات را مقطعی دانست. چراکه حتی مشکل آب شرب این منطقه تاکنون حل‌نشده است.
لاهوت آثار مخرب پتروشیمی بر منطقه فندق لو که در نزدیکی پتروشیمی است را یادآوری و تشریح کرد: طبق اسناد بالادستی پتروشیمی باید حداقل در فاصله پنج‌تا هفت کیلومتری از مناطق شهری باشد. درحالی‌که پتروشیمی آرتا در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری شهر نمین احداث‌شده است. با توجه به نزدیکی روستاها و زمین‌های کشاورزی به این منطقه، در صورت راه‌اندازی خط تولید، بروز آلایندگی‌های آب و هوا و تهدید سلامت مردم پیش‌بینی می‌شود.

آلایندگی پتروشیمی نمین
این فعال محیط‌زیست تشریح کرد: پتروشیمی میانکاله به لحاظ وسعت و مساحت بزرگ‌تر از پتروشیمی نمین است که به‌تبع آن آلایندگی بیشتری هم دارد. اما تفاوت اساسی این دو پتروشیمی را باید در زیست‌بوم محیطی آن‌ها دید. به این معنا که آلایندگی‌های میانکاله بیشتر متوجه زیست‌بوم منطقه و حیات وحش می‌شد. درحالی‌که عمده آسیب پتروشیمی نمین متوجه مردم آن منطقه است و نه‌تنها سلامتی، بلکه معیشت آن‌ها متأثر از این صنعت می‌شود.
او اضافه کرد: به‌طورکلی تبعات پتروشیمی نمین بیشتر اجتماعی است تا محیط‌زیستی. در همین راستا فعالان اجتماعی و مردم این منطقه اقدام به تشکیل کارزار «نه به پتروشیمی نمین» برای ابراز مخالفت با این موضوع کردند. حدود ۳۵۰۰ امضا تاکنون جمع‌آوری‌شده است. البته پتروشیمی از شش تن فعال مدنی در این پروژه شکایت کرد که ۱۰ شهریور دادگاه آن‌ها تشکیل می‌شود.

راه‌اندازی پتروشیمی تا ۳ ماه آینده
طیب امینی، فرماندار شهر نمین، در این زمینه گفت: پتروشیمی فعلاً تولید ندارد، اما به زودی (دو تا سه ماه آینده) خط تولید این پالایشگاه راه‌اندازی می‌شود.
او تشریح کرد: اداره کل محیط‌زیست استان مجوز راه‌اندازی را صادر کرد. پس به لحاظ زیست‌محیطی آسیبی متوجه زیست‌بوم نمی‌شود.

احداث پتروشیمی نمین توجیه اقتصادی ندارد
حامد تبریزیان نمین، فعال محیط‌زیست، در گفتگو با تجارت نیوز گفت: ما با دو شرکت آرتا انرژی و آرتا پلاس روبه‌رو هستیم. آرتا انرژی در حوزه پتروشیمی و برای تأمین مواد اولیه و آرتا پلاس برای تولید محصولاتی مانند ام.دی. اف احداث شد. در توجیه اقتصادی این پروژه باید گفت پتروشیمی صرفاً برای تأمین مواد اولیه آرتا پلاس است. البته ممکن است چشم‌انداز آینده این پروژه صادرات باشد.
او در سطح کلان تنها نفع اقتصادی پروژه را صادرات دانست و حتی بحث اشتغال‌زایی پتروشیمی را مردود اعلام کرد. چراکه ظاهراً فقط ۶۰ نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند.
تبریزیان نمین درباره شرایط احداث پتروشیمی توضیح داد: سندی به نام سیاست‌های کلی نظام وجود دارد. دریکی از بندهای این سند ذکرشده که پتروشیمی‌ها در سواحل شمالی خلیج‌فارس یعنی آب‌های آزاد متمرکز شود. درحالی‌که اردبیل به لحاظ جغرافیایی در منطقه مذکور نیست. حتی با فرض وجود مناطق گمرکی در این استان که یکی در آستارا و دیگری در گمرک بیله‌سوار است. تاکنون هیچ بررسی درباره نقل و انتقالات از طریق آن‌ها صورت نگرفته است.

منبع آب پتروشیمی نمین چیست؟
تبریزیان نمین درباره نحوه تأمین آب پتروشیمی نمین بیان کرد: قرار شد محل تأمین آب از طریق پساب شهر اردبیل باشد. این در حالی است که نمین در ارتفاع بالاتری از شهر اردبیل قرار دارد و نیاز به پمپاژ و تجهیزات لازم برای این انتقال وجود دارد. حال برای تأمین این زیرساخت‌ها حداقل یک سال زمان لازم است.
او همچنین درباره احداث کارخانه فولاد که بحث آن مطرح است اضافه کرد: متولیان امر تأمین منبع آب این کارخانه را هم به پساب فاضلاب اردبیل گره زده‌اند.
تبریزیان همچنین از احداث پتروشیمی در اردبیل خبر داد که حدود ۱۰ سال پیش بنا بر احداث آن بود. اما به علت مشکل تأمین آب مغفول ماند. با این حساب چطور منبع آبی این دو صنایع قرار است تأمین شود؟
همچنین در حالی دسترسی به این زیرساخت‌ها به دو سال زمان نیاز دارد که فرماندار نمین از بهره‌برداری آن تا سه ماه آینده خبر داد. حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس گروه انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز در گفتگو با تجارت نیوز تصریح کرد: احداث این پتروشیمی با آمایش سرزمین مطابقت ندارد و مدافعان این طرح به بهانه اشتغال حامی آن هستند. درحالی‌که می‌توان به انتقال کارمندان به بخش‌های جنوبی کشور فکر کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)