اندازە فونت کوچکتر کن‌‌

آژانس کُردپا: به دنبال کشته شدن چند عضو سپاه در حومه‌ی سردشت، نیروهای سپاه پاسداران با حضور جمعی از فرماندهان نظامی و خانواده‌ی کشته‌شدگان مراسمی را در این منطقه برگزار کردند.

فرمانده‌ی مرزبانی طی مصاحبه با وب‌سایت‌های محلی بر مفاهیمی نظیر امنیت پایدار، ایثار و .. تأکید کرده و آن را اساس برنامه‌های نیروهای تحت امرش بیان کرد.

آژانس خبررسانی کُردپا به منظور بررسی این مفاهیم از دیدگاه مأموران نظامی حکومت اسلامی ایران و همچنین وضعیت کنونی و نقش سپاه پاسداران در مناطق کُردنشین ایران، گفتگویی را با دو فعال سیاسی و فرهنگی انجام داده که متن آن در پی می‌آید:

15232.jpg

چکو رحیمی،عضو رهبری حزب دمکرات کردستان ایران

“چکو رحیمی” معتقد است که حکومت اسلامی ایران بر اساس چهارچوبی که از همان آغاز برای خود تعیین و تعریف کرده بود، قصد صدور انقلاب را به همه‌ی جهان داشت به همین دلیل برای تحقق این آرزو نیاز به نیروی نظامی داشت که سرانجام سپاه پاسداران تشکیل شد اما در مدت بیش از سه دهه‌ی گذشته تاکنون اهداف از پیش تعیین شده محقق نگردیده است.

این عضو رهبری حزب دمکرات کردستان ایران درباره‌ی مفهوم “امنیت پایدار” گفت: به علت پیشرفت تکنولوژی و تحولات سریع و وسیعی که در جهان و منطقه‌ی خاورمیانه در حال وقوع است، “امنیت پایدار” بی‌معنی بوده و در هیچ جای دنیا چنین رویکردی تثبیت نخواهد شد و حکومت اسلامی ایران به گمان خود فکر می‌کند که وجود سپاه، حافظ ثبات و امنیت منطقه است در حالی که وجود نیروی همچون سپاه دلیلی برای هرچه ناامن‌تر کردن منطقه است و دخالت این نیرو در تمامی نا‌آرامی‌ها به خوبی مشخص است.

وی مدعی شد که مناطق کُردنشین ایران کاملاً امن بوده و این نظام حاکم بر کشور است که تعمداً با امنیتی کردن کُردستان درصدد بهره‌برداری سیاسی و وارونه جلوه دادن حقایق کُردستان است.

رحیمی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی به دلیل اینکه چشم را بر واقعیت بسته است و نمی‌خواهد واقعیت را ببیند، مخالف هرگونه تغییر و تحول است فکر می‌کند امنیت جهان را تأمین می‌کند.

“رحیمی” در پاسخ به این سؤال که هدف سپاه پاسداران از برگزاری چنین مانورهایی برای کشته‌شدگان خود در مناطق کُردنشین چیست؟ گفت: ” سپاه پاسداران با برگزاری این مراسم‌ها قصد دارد به مردم بگویید اگر با ما همراه باشید و این نظام را قبول داشته باشید از شما حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد و برای کشته‌ها مراسم ختم و چله برگزار می‌کنیم و در یک کلام هدف اصلی حکومت، تنها خودشیرینی نزد مردم است”.

15231.jpg

شورش شهباز، فعال فرهنگی

از دیگر سو” شورش شهباز” فعال فرهنگی کُرد اهل ایلام، معتقد است نگاه حکومت ایران به قضیه‌ی ملت کُرد، نگاه امنیتی است نه نگاه سیاسی به همین علت زمانی که مسئولان نظام و سپاه پاسداران از مفاهیمی نظیر “ناموس، ایثار و غیره در کُردستان استفاده می‌کنند قصد دارند دو چهره‌ی کاملاً متفاوت از ملت کُرد به جهان نشان بدهند.

نخست: حکومت اسلامی ایران با بیان اینکه بخش بزرگی از ملت کُرد با آنان همراه است، کنگره‌ی “پیشمرگ‌های مسلمان” را برای آنان برگزار می‌کند و بخش دیگری که مخالف انقلاب هستند قصد دارند امنیت کشور را بر هم بزنند.

دوم: با انجام این گونه اقدامات قصد دارند با کنگره‌ی ملی کُرد مخالفت نمایند چون نسبت به برگزاری این کنگره احساس خطر می‌کنند و می‌خواهند با هویت کُردی “جاش‌ها”، به کنگره‌ی پیشمرگ‌های مسلمان روایی ببخشند.

این فعال فرهنگی درباره‌ی مراسم چند روز گذشته‌ی سپاه در منطقه‌ی سردشت، گفت: “حکومت اسلامی ایران می‌خواهد با برگزاری این گونه مراسم‌ها وضعیتی را در کُردستان ایران به وجود آورد که ملت کُرد توسط یکدیگر کشته و به دین ترتیب به هدف خود که همان نشان دادن دو چهره متفاوت از ملت کُرد می‌باشد دست یابد که در اینصورت هیچ خدمتی به ملت کُرد و حل مسئله‌ی آنان نکرده است.

از دیگر سو و بر اساس گزارش‌های که منتشر شده است، سپاه پاسداران طی روزهای گذشته نیروی نظامی خود را در نقاط مرزی شهرهای بانه و مریوان و اقلیم کُردستان عراق مستقر کرده است.

“شورش شهباز” در رابطه با گفته‌های ” معاون سیاسی ـ امنتی استاندار کُردستان” که گفته بود احزاب سنتی در کُردستان وجود ندارد، گفت: ” ابتدا لازم است خاطرنشان کنم که بنده عضو هیچ حزب یا سازمانی نیستم و باید عرض کنم که این سخنان حقیقت ندارد به این دلیل که هم اکنون در شرق کُردستان انقلاب فرهنگی صورت گرفته است که بخش چشمگیری از رشد فرهنگی و پیشرفت جریان روشنفکری حاصل جنبش ملی این احزاب بوده است، که یک چرخش فرهنگی محسوب می‌شود و به باور من این سخنان بیشتر حالت شعارگونه دارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com