مسئولان حفاظت از داده‌های ایتالیا به این نتیجه رسیده که سیاست‌های جدید گوگل آنالیتیکس، با قوانین حفاظت از داده‌های اروپا ناسازگار است. قبلا کشورهایی مثل فرانسه و استرالیا نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌بودند.

طی خبری که هفته گذشته در روزنامه‌های ایتالیا منتشر شد، به وب‌سایت‌ محلی ایتالیایی هشدار داده شد که ابزار محبوب و بسیار پرکاربرد گوگل آنالیتیکس اطلاعات کاربران را به صورت غیر قانونی و بدون اعمال تدابیر محافظتی، به سرورهای آمریکا منتقل می‌کند.

این اطلاعات تعاملات کاربران در وب‌سایت هدف، صفحات مشاهده شده توسط کاربر، آدرس IP، مشخصات مرورگر، اطلاعات مربوط به سیستم عامل، زبان انتخابی کاربر و حتی زمان مراجعه کاربر به سایت را شامل می‌شود.

این نهاد مسئول معتقد است انتقال داده‌های شخصی کاربران، قوانین حریم خصوصی اروپا را نقض می‌کند، از سوی دیگر با توجه به اینکه آمریکا از سطح امنیتی قابل قبولی برخوردار نیست، حتی این احتمال نیز وجود دارد که سازمانهای دولتی و اطلاعاتی نیز به این داده‌ها دسترسی داشته باشند.

وب‌سات Caffeina Media SRL نود روز فرصت دارد تا ابزار گوگل آنالیتیکس را حذف کند. علاوه بر این، این نهاد به صاحبان وب‌سایتها هشدار داد که ارسال هرگونه داده‌ای به سرورهای آمریکایی که با به کار بردن ابزار گوگل آنالیتیکس صورت بگیرد، خلاف قوانین حفاظت از داده‌های اروپا (GDPR) است و به آنها توصیه کرد تا از ابزارهای محاسباتی جایگزینی که با GDPR تداخل ندارند استفاده کنند.

پس از اتمام دوره ۹۰ روزه، این سازمان دوباره نحوه بررسی و ارسال داده‌های کاربران را مورد بررسی قرار خواهد داد و در صورت وجود هرگونه تخلفی، وب‌سایت مورد نظر را جریمه خواهد کرد.

در اوایل ماه ژوئن، CNIL (سازمان نظارت بر داده‌های فرانسه) دستورالعملی در مورد استفاده از گوگل آنالیتیکس منتشر کرده و به غیر قانونی بودن روشهای انتقال داده مورد استفاده توسط این ابزار اشاره کرد. سپس به تمامی سازمانهایی که از این ابزار استفاده می‌کنند یک ماه فرصت داد تا طبق دستورالعمل منتشر شده، وب‌سایت خود را اصلاح کنند.

گوگل طی بیانیه‌ منتشر شده در ژانویه ۲۰۲۲ بر روی عدم ردیابی کاربران یا ایجاد پروفایل از آنها در اینترنت، تاکید کرد. علاوه بر این، سازمان‌ها و صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند نحوه و نوع داده‌هایی که از سایت دریافت می‌شود را مدیریت کنند.

شرکت گوگل که تمامی داده‌های جمع‌آوری شده توسط پلتفرم آنالیتیکس را به سرورهای خود در آمریکا منتقل کرده و آنها را ذخیره می‌کند، در گزارش دیگری مطرح کرد که ابزاری برای مخفی کردن آدرس IP کاربران پیاده سازی کرده تا اطلاعات آنها در سرورهای شرکت، به صورت ناشناس ذخیره شوند. این قابلیت باید توسط صاحب سایت فعال شود تا قبل از ارسال داده، رمزنگاری IP انجام شود. شایان ذکر است که این قابلیت به صورت پیش‌فرض در گوگل آنالیتیکس ۴ فعال است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)