برنامه هسته‌ای ایران و راهکارهای جدید

با وضعیت موجود در مورد برنامه هسته‌ای ایران وضعیت این کشور چگونه خواهد شد فاکت‌ها و نمونه‌‌ها چه می‌گویند؟

پیچیدگی و دشواری وا‌ژه‌هایی هستند که وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران را توصیف نمی‌کنند؛ وضعیت بیش از پیش بغرنج است و هر ثانیه نیز بر شدت این بغرنجی افزوده می‌شود.

واکنش کمالوندی به گزارش نیورک تایمز

از آخرین اخبار شروع می‌کنیم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت ایران در روز جمعه ۲۷ خرداد در واکنشی به اظهارات و نوشته‌‌های نیویورک‌تایمز مبنی بر ساخت شبکه تونل‌های زیرزمینی توسط حکومت ایران اعلام داشت که پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در این باره در جریان قرار داده است.

وی افزود با وجود اینکه حکومت ایران تعهدی در ارائه اطلاعات فراپادمانی ندارد اما از آغاز اقدامات عمرانی برای جابجایی فعالیت‌های کارخانه تسای کرج به اطراف سایت نطنز آژانس را در جریان این جابجایی‌ها قرار داده است.

پیش از این نیویورک تایمز در این مورد مطلبی را انتشار داده و اطلاعات آن را رسانه‌ای کرده بود. [آژانس: ایران هسته‌ای در ساعت صفر]

درخواست نماینده امارات از حکومت ایران

حماد الکعب نماینده امارات متحده عربی در آژانس بین المللی انرژی اتمی از حکومت ایران خواسته است تا به بهترین نحو با آژانس انرژی اتمی همکاری کند.

الکعبی از حکومت ایران خواسته است تا در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه‌‌های هسته‌ای خود تضمین بدهد.

الکعبی که در حاشیه یک نشست خبری سخن می‌گفت از حکومت ایران خواست که به بهترین وجه با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده و در مورد صلح‌‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش به کشورهای منطقه و قدرت‌‌های جهانی تضمین بدهد.

نگرانی‌های الحماد البته به جا و درست است اگر که نگاهی به وضعیت دیگر اخبار بیندازیم.

نیویورک تایمز: ساخت تونل‌های زیرزمینی جدید در نطنز

یکی از نگرانی‌های موجود در مورد برنامه هسته‌ای ایران افشاگری نیویورک‌تایمز مبنی بر ساخت تونل‌های زیرزمینی جدیدی در سایت هسته‌ای نطنز می‌باشد.

این نشریه در روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد که حکومت ایران در حال حفر شبکه گسترده‌ای از تونل‌های زیرزمینی در جنوب سایت هسته‌ای نطنز می‌باشد.

بر اساس این گزارش حکومت ایران در حال تونل‌‌هایی در اعماق کوه‌ه است که در برابر بمباران و حملات الکترونیکی مقاوم باشند.

فشار اقتصادی را بر حکومت ایران افزایش می‌دهیم

از سوی دیگر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد فشار اقتصادی را بر حکومت ایران افزایش می‌دهیم تحریم‌‌هایی را اعمال کرده‌ایم و موارد بیشتری از تحریم در آینده وجود خواهد داشت.

وی افزود اقداماتی که حکومت ایران در رابطه با غنی‌سازی انجام می‌دهد مانند حذف دوربین‌‌های نظارتی آژانس اساسا مفید نیستند.

افزون بر سالیوان،‌ آنتونی بلینکن وزیر  خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که در صورت فقدان دستابی به توافقی درباره برجام واشنگتن به تحریم‌‌ها علیه حکومت ایران ادامه خواهد داد.

وی افزوده بود دولت جو بایدن در حال پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام،‌ صادق و استوار بوده است.

تحریم‌ها علیه حکومت ایران

همزمان و پیش از اظهارات بلینکن در روز پنجشنبه ۲۶ خرداد برخی آمریکا تحریم‌ها را علیه برخی افراد و شرکت‌هایی که با حکومت ایران همکاری می‌‌کردند اعلام کرد.

همچنین یک شهروند ایرانی به لیست تحریم‌ها  افزوده شد.

باقری کنی: حاضر به تساهل و تسامح نیستیم

در همین حال علی باقری کنی نماینده حکومت ایران در مذاکرات هسته‌ای در اظهار نظری در روزهای گذشته اعلام کرده است برای این که خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم حاضر نیستیم تا در قبال اصول و  مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم.

پیش از آن نیز مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور تلویحی به شکست مذاکرات بن‌بست برجام انگشت گذاشته و اعلام کرده بود حکومت ایران به پرسش‌های آژانس درباره منشاء اورانیومی که در ۳ تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده آن کشف شده است پاسخی نداده و باعث بن‌بست مذاکرات شده است.

خبرهایی که مروری بر آنها گذشت به وضوح نشان می‌‌دهند که اقدامات حکومت ایران درباره برنامه‌ هسته‌ایش مذاکرات وین را به بن‌بست کشانده و غرب و جامعه بین‌المللی را در آستانه پیش گرفتن راهکارهای دیگری قرار می‌دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)