آمریکا تحریم‌‌های ایران را تشدید خواهد کرد

به دنبال سرکشی‌های هسته‌ای حکومت ایران و کارشکنی در کار آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی پولیتیکو خبر داده است که آمریکا تحریم‌های حکومت ایران را تشدید خواهد کرد.

نشریه پولیتکو؛ در روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در گزارشی از نشست غیرعلنی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نشستی غیرعلنی با مقامات دولت جو بایدن از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و برت مک گورگ، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، آینده مذاکرات در خصوص توافق هسته‌یی با حکومت ایران موسوم به برجام را مورد بررسی قرار داد.

آمریکا تحریم‌‌های ایران را تشدید خواهد کرد

طبق گزارش پولیتکو؛ مقامات دولت بایدن در جلسه توجیهی محرمانه به سناتورها اطمینان دادند که در صورت لزوم، به‌دلیل این‌که امیدها برای مسیر دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌یی حکومت ایران کمرنگ شده است، آمریکا تحریم‌ها علیه حکومت ایران را تشدید خواهد کرد.

حکومت ایران مایل به توافق نیست

پولیتکو در ادامه ضمن اشاره به درخواست سناتورهای آمریکا از هر دو حزب از دولت بایدن مبنی بر جلوگیری از هسته‌یی شدن حکومت ایران به ‌نقل از باب منندز؛ رئیس دمکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پایان این نشست نوشت: با این همه قصد و نیت، مذاکره‌ای وجود ندارد. پرسش این است که آیا باز گذاشتن درها برای توافق بالقوه… چیزی مطلوب است. برای دولت ما مطلوب این است که به دنیا بگوید ما تلاش کردیم، آنها مایل به انجام آن نیستند.

در حالی که پولیتکو در گزارش خود به ‌نقل از مقامات دولت بایدن به سناتورها از حفط تحریم‌های موجود بر علیه ایران سخن گفته‌ اما دو سناتور جمهوری‌خواه؛ مارکو ربیو و تد کروز پس از این نشست از دولت جو بایدن انتقاد کرده‌اند که در صورت شکست مذاکرات با ایران طرحی جایگزین یا «طرح ب» ندارد.

مذاکرات اتمی ناموفق بوده است

یک سناتور ارشد در این زمینه به پولیتکو اعلام کرده است که مقامات دولت بایدن ماه‌ها برای احیای برجام که دولت ترامپ از آن خارج شد تلاش کردند اما این مذاکرات از اسفند سال ۱۴۰۰ متوقف گشته است. [بلینکن؛ بازگشت به برجام سخت‌تر می‌شود]

کریس مورفی نیز به خرنگار جویش اینسایدر اعلام کرد شانس موفقیت در مورد مذاکره با ایران را خیلی کمتر از ۶ ماه پیش ارزیابی کرده است.

پولیتکو همچنین گزارش داده است، مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که تحریم‌های موجود علیه حکومت ایران حفظ خواهد شد.

هنگامی که از باب منندز در پاسخ به این پرسش که آیا دولت اقدامات تنبیهی بیشتری را به عنوان برنامه‌ای برای مهار برنامه هسته‌ای حکومت ایران در نظر می‌گیرد، گفته است که در جریان اقدامات قرار خواهد گرفت.

اما در این بین سناتور جمهوری خواه تد کروز نیز، دولت جو بایدن را متهم کرده است که طرحی در قبال این مذاکرات ندارد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)