نوجوانان معتاد در ایران

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در ایران اعلام کرده است که آمار دانش آموزان به مواد مخدر نگران کننده است.

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش حکومت ایران اعلام کرده است که آمار مصرف دانش آموزان به مواد مخدر در ایران نگران کننده است.

تسهیل به دسترسی به مواد مخدر

وی علت این موضوع را تسهیل در دسترسی دانش‌ آموزان به مواد مخدر اعلام کرده است.

باقر زاده اعلام کرده است آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان مبتلا به اعتیاد در کشور وجود ندارد.

مسئله اعتیاد دانش آموزان در ایران سالیان زیادی است که از معضلات اجتماعی کشور به شمار می‌رود.

انکار از سوی آموزش و پرورش

آموزش و پرورش حکومت ایران همواره این موضوع را انکار می‌‌کرد اما با شدت یافتن موضوع گویا مجبور شده است به اصل ماجرا اعتراف کند.

جای تاسف است که هیچ گونه تمهیدی در این مورد اندیشیده نشده است و هیچ آمار دقیقی از دانش آموزانی که به اعتیاد مبتلا هستند وجود ندارد.

صفاتیان یک تحلیلگر اعتیاد که خود سابقه سیاست‌گذاری در این حوزه را نیز داشته است درباره اعتیاد کودکان و نوجوانان می‌گوید در ایران آمار تفکیک شده‌ای درباره درصد و تعداد کودکان و نوجوانان معتاد وجود ندارد و در واقع این آمار برای مسئولان مربوطه اهمیت زیادی ندارد در نتیجه در این زمینه برنامه ریزی نیز صورت نمی‌گیرد.

سن اعتیاد به نوجوانی رسیده

وی اعتقاد دارد که وقتی برنامه ریزی وجود نداشته باشد سن اعتیاد پایین می‌آید و به نوجوانی می‌رسد. [کارتن خوابی و اعتیاد زنان و دختران ۱۵ساله!]

صفاتیان علت دسترسی و دستیابی آسان به مواد مخدر را سازماندهی و انسجام شبکه‌های قاچاق مواد و تبلیغ و خرید و فروش آسان این مواد در فضای مجازی عنوان می‌کند و تاکید می‌کند در حال حاضر مواد مخدر بسیار ارزان است و حمل و نقل آن هم از راحت‌تر از گذشته شده است.

تابوی اعتیاد در جامعه شکسته شده

وی اعتقاد دارد تابوی اعتیاد در جامعه شکسته شده است و نوجوانان و حتی سایر مصرف‌کنندگان مواد این موضوع را به راحتی علنی می‌‌کنند.

وی اعتقاد دارد در هیچ مدرسه‌ای مدیر مدرسه جرات نمی‌‌کند برنامه پیشگیری از اعتیاد برگزار کند و در چنین صورتی دانش آموزان در بستر اطلاع‌ یافتن از همسالان خود به سوی مواد مخدر می‌روند.

صفاتیان اعتقاد دارد در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه علاوه بر کنجکاوی، احساس ناامیدی هم در مصرف مواد مخدر توسط این گروه سنی تاثیر مستقیم دارد.

وی اعتقاد دارد که علت اعتیاد از کشورهای خارجی نمی‌آید بلکه مجموعه عواملی در داخل کشور است که باعث این وضعیت می‌شوند و مسئوولان نیز به راحتی از کنار آن می‌گذرند.

وی اعلام می‌دارد که تعداد معتادان زن از سال ۱۳۹۰ تا کنون به ۲ برابر رسیده است.

شایان ذکر است پیش از این محسن رضایی دبیر وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره معضل اعتیاد گفته بود که دامنه توزیع و قاچاق مواد همگی در داخل کشور است و حکومت ولاتی فقیه به آسانی می‌داند در دست چه کسانی است اما اقدامی در مقابل آن انجام نمی‌شود!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)