باتلاق مذاکرات هسته‌ای

بعد از آن که پس از صدور قطعنامه شورای حکام علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران، این کشور دوربین‌های نظارتی آژانس را قطع کرد بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند ایران کاری را کرد که نباید می‌کرد.

کش و قوس‌های فراوانی در بیش از ۱۴ ماه گذشته در برنامه هسته‌ای ایران رخ داده است.

هشت دور مذاکرات بی‌سرانجام و توقف آن از ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰ و موش و گربه بازی حکومت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرانجام به صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران منجر شد.

بدتر آنکه بعد از صدور قطعنامه حکومت ایران اعلام کرد که ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قطع کرده است.

ایران در مذاکرات هسته‌‌ای کاری که نباید کرده است

 این کار به نظر تحلیل‌گران کاری است که نباید انجام می‌شد و حکومت ایران در بن‌بست مذاکرات هسته‌ای خود کاری را کرد که نباید می‌کرد.

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد ایران در مذاکرات هسته‌‌ای کاری که نباید کرده است.

این خبرگزاری افزود امتناع تهران از همکاری با ناظران بین‌المللی، قدرت مذاکره آن را تنزل داده است، دولت بایدن نباید لحظه را از دست بدهد.

خبرگزاری بلومبرگ، افزود حتی با در نظرگرفتن مهارت خوب ایران در خودزنی، اقدامات این کشور در چند هفته گذشته برایش فوق‌العاده شکست‌آور بوده است.

در نتیجه، حکومت تهران نسبت به سال‌های گذشته منزوی‌تر است و به دولت بایدن فرصت طلایی می‌دهد تا فرصت را در مذاکرات هسته‌ای دریابد.

حکومت تهران در اشتباه اولیه خود از دادن توضیحات رضایت‌بخش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌‌ای سازمان ملل، درباره آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌هایی که ایران نتوانسته بود به ناظران آژانس اعلام کند، خودداری کرد.

این امر باعث شد که شورای حکام ۳۵ نفره آژانس به انتقاد از ایران رأی دهد.

آنتونی بلینکن: تشدید بحران هسته‌ای و انزوای بیشتر، نتیجه مسیری است که ایران انتخاب کرده است

 در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در یک بیانیه مطبوعاتی درباره قطعنامه شورای حکام آژانس و واکنش‌های حکومت ایران اعلام کرد:

متأسفانه، پاسخ اولیه حکومت ایران به اقدام شورای حکام، برطرف کردن عدم همکاری و شفافیت که منجر به گزارش منفی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چنین نگرانی شدیدی در برجام شد، نبود.

بلکه به جای آن تهدید به تحریکات هسته‌یی بیشتر و کاهش بیشتر شفافیت کرد.

چنین اقداماتی غیرسازنده خواهد بود و تلاش‌های ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر خواهد کرد.

تنها نتیجه چنین مسیری، تشدید بحران هسته‌یی و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی برای حکومت ایران خواهد بود. ما هم‌چنان به ایران فشار می‌آوریم تا به جای این کار، دیپلماسی و تنش‌زدایی را انتخاب کند. [تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران بالا گرفته است]

با نگاهی گذرا بر روند شتابان و سریع تحولات به نظر می‌رسد آن کس که در این بازی باید نگران باخت باشد حکومت ایران است نه کشورهای غربی و آمریکا.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)