برنامه هسته‌ای ایران و فشارهای غرب

پس از آنکه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر کرد اکنون تنش‌های بر سر برنامه مناقشه‌ برانگیز هسته‌ای ایران بالا گرفته است.

آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام پس از آن که قطعنامه‌ای را علیه برنامه هسته‌ای ایران به ثبت رساندند به این کشور هشدار دادند که باید فورا با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

واکنش حکومت ایران

اما واکنش حکومت ایران چیز متفاوتی بود؛ حکومت ایران در اقدامی که می‌شود آن را خصمانه توصیف کرد اقدام به خاموش‌کردن دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی کرد.

حکومت ایران ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را خاموش کرد و در پی آن رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ادامه این روند ضربه‌ای مرگبار برای برجام است.

رافائل گروسی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی اظهار داشت اقدامات تازه ایران که به نظر می‌رسد واکنشی به قطعنامه جدید شورای حکام باشد باعث کاهش نظارت آژانس می‌شود و این امر مایه تاسف است.

سازمان انرژی اتمی حکومت ایران در روز ۱۸ خرداد در اطلاعیه‌ای از قطع عامدانه ۲ دوربین فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک مرکز هسته‌ای ایران خبر داده بود.

در اطلاعیه رسمی این سازمان همچنین آمده بود که فعالیت دستگاه اندازه‌گیری بر خط صفحه غنا و فلومتر متعلق به این سازمان بین‌المللی نیز متوقف می‌شود.

۲۷ دوربین نظارتی قطع شده است

رافائل گروسی در روز پنجشنبه گفت تعداد دوربین‌هایی که قرار است حذف شوند نه دو عدد بلکه ۲۷ دوربین است که با حذف این دوربین‌ها که در مکان‌های مختلفی از ایران از جمله تهران، نطنز، اصفهان قرار دارند چیزی حدود ۴۰ دوربین متعلق به آژانس در ایران برای ضبط فعالیت‌های اتمی باقی می‌ماند. [ایران شروع به از دور خارج کردن دوربین های برنامه هسته‌ای کرد]

مسیری که تهران در پیش گرفته موجب انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی ایران می شود

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا کمتر از ۲۴ ساعت پس از تصویب قطعنامه انتقادی علیه حکومت ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تاکید کرد که ایران باید با آژانس همکاری کند و اطلاعات فنی معتبر و موثق را در پاسخ به پرسش‌های باقی مانده به این نهاد ارائه دهد.

وی که در روز پنج شنبه ۱۹ خرداد سخنرانی می‌کرد اعلام کرد مذاکرات بر سر احیای توافق اتمی با ایران تنها در صورتی به نتیجه می‌رسد که تهران خواسته های فرابرجامی خود را کنار بگذارد.

به نظر می‌رسد اشاره آنتونی بلینکن به درخواست‌های حکومت ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و دادن تضمین مبنی بر عدم خروج واشنگتن از این توافق در آینده باشد.

بازگشت به برجام و همکاری با آژانس راه برون رفت حکومت ایران از بحران خود ساخته است

در همین حال رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در روز پنجشنبه ۱۹ خرداد قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پیامی روشن به حکومت ایران دانست که از این کشور می‌خواهد به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع سلاح‌های اتمی، ان‌پی‌تی عمل کند.

مالی در یک رشته توییت تصریح کرد پیام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای عمل به تعهدات پادمانی خود بر اساس  پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای بسیار روشن می‌باشد و این یک موضوع سیاسی نمی‌باشد.

وی افزود به محض اینکه آژانس اطلاعات موثق مورد نیاز را دریافت کند شورای حکام نیازی به اقدامات بیشتر در این مورد نخواهد داشت.

تروئیکای اروپایی رو به ایران: به میز مذاکره برگردید

افزون بر موضع‌گیری‌های فوق، فرانسه بریتانیا و آلمان در روز پنجشنبه ۱۹ خرداد در بیانیه مشترک اقدامات حکومت ایران در حذف تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کردند.

کشورهای اروپایی عضو برجام در بیانیه خود اعلام کردند که اقدامات اخیر حکومت ایران اراده این کشور برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ با غرب موسوم به برجام را زیر علامت سوال می‌برد. این هشداری از سوی کشورهای اروپایی به حکومت ایران است.

بقیه دوربین های فرا پادمانی آژانس را هم قطع می‌کنیم

اما گویا این تهدیدها کارساز واقع نشده است و حکومت ایران راه مخاصمه و خصومت را در پیش گرفته است.

در پی اظهارات کشورهای اروپایی و آمریکا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران اعلام کرد بقیه دوربین های فرا پادمانی آژانس را هم قطع می‌کنیم.

محمد اسلامی با اشاره به پایان دادن به فعالیت شماری از دوربین‌های فرا پادمانی آژانس در حکومت ایران گفت به فعالیت بقیه دوربین‌ها هم خاتمه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه تهران در چارچوب حرکت می‌کند افزود عملیات هیجان انگیز ماجراجویانه انجام نمی‌دهیم.

افزایش تنش‌های بر سر برنامه هسته‌ای ایران

با وجود این اظهارات متناقض و دوگانه از سوی دو طرف میز، در یک طرف میز حکومت ایران و در طرف دیگر قدرت های غربی شامل آمریکا و سه کشور اروپایی به نظر می‌رسد که تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران به حداکثر خود خواهد رسید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)