پیشنهاد حکومت ایران بعد از تصویب قطعنامه شورای حکام

پس از آن که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را با ۳۰ رای علیه حکومت ایران به تصویب رساند حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران اعلام کرد که ایران یک بسته سیاسی جدید برای احیای برجام ارائه کرده است.

همان طور که انتظار می‌رفت قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه سرکشی هسته‌ای حکومت ایران با اکثریت آراء تصویب شد.

۳۰ کشور عضو از ۳۵ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند چین و روسیه به آن رای منفی دادند و هند، لیبی و پاکستان نیز به آن رای ممتنع دادند. [قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی علیه حکومت ایران تصویب شد]

شورای حکام در قطعنامه تصویب شده حکومت ایران را به دلیل عدم توضیح در ردیابی اورانیوم غنی شده در سایت‌های اعلام نشده مورد انتقاد قرار می‌‌دهد.

بیانیه آمریکا و ۳ کشور اروپایی بعد از صدور قطعنامه

پس از صدور قطعنامه محکومیت ایران در شورای حکام، آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک تصویب قطعنامه را بدون ابهام توصیف کرده اعلام کردند که این قطعنامه تهران را ملزم می‌‌کند که به تعهدات پادمانی خود عمل کرده و درباره موضوعات پادمانی باقی مانده از نظر فنی شفاف سازی باور پذیر ارائه دهد.

در همین حال نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد در صورت تداوم فعالیت‌‌های اتمی حکومت ایران قدرت‌های جهانی پرونده ایران را به شورای امنیت باز گردانند.

تلاش مذبوح وزیر خارجه حکومت ایران

اما در اقدامی مستاصلانه و در حالی که حکومت ایران پیش از این تهدید می‌کرد که اگر قطعنامه‌‌ای در شورای حکام علیه این کشور صادر شود حکومت ایران نیز جواب قاطعی به این اقدام شورای حکام خواهد داد اما در عمل نتیجه معکوس بود.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه حکومت ایران پس از صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای این کشور در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که حکومت ایران یک بسته سیاسی جدید برای احیای برجام ارائه کرده است.

وی اعلام کرد تهران یک بسته سیاسی جدید را برای احیای توافق ۲۰۱۵ ارائه کرده است.

ترجیح ما مسیر سیاسی و دیپلماسی!

وی که به هند سفر کرده بود اعلام داشت به طرف مقابل به صراحت اعلام کردیم می‌توانید بین این دو مسیر یکی را انتخاب کنید ترجیح ما مسیر سیاسی و دیپلماسی است!

امیر عبداللهیان جزئیاتی از این بسته سیاسی جدید ارائه نکرد اما اعلام کرد تهران به دنبال یک توافق خوب قوی و پایدار است و مذاکرات اصلی را بین حکومت ایران و آمریکا می‌داند چرا که عمده تحریم‌ها از سوی این کشور صادر شده است.

وی سپس اعلام کرد بنا بر این موضوع لغو تحریم‌ها به طور غیر مستقیم بین حکومت ایران و آمریکا جریان پیدا خواهد کرد.

شروع بازی از نو

شایان ذکر است از بیش از یک سال پیش مذاکرات بین حکومت ایران با کشورهای عضو برجام به صورت مستقیم و با آمریکا به صورت غیرمستقیم در جریان بوده است و حاصل ۱۴ ماه مذاکرات مستقیم و غیر مستقیم به هیچ سرانجامی نرسیده و به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر شد.

حالا امیر عبداللهیان که گویی تازه از خواب بیدار شده باشد اعلام می‌دارد که تحریم‌های اعمال شده بیشترشان از سوی آمریکا است و باید به طور مستقیم با این کشور مذاکره کرد! گویی کاری که تاکنون انجام می‌شده به غیر از این بوده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)