آمریکا: با برجام و بی برجام اجازه دستیابی ایران به سلاح اتمی را نمی‌دهیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت ‌خارجه ایالات متحده، در کنفرانس خبری خود در روز دوشنبه ۱۶خرداد ‍۱۴۰۰ اعلام کرد، چه با برجام و چه بدون آن، دولت بایدن اجازه نخواهد داد حکومت ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.

به‌ دنبال جلسه روز دوشنبه شورای حکام، ند پرایس سخنگوی وزارت ‌خارجه ایالات متحده اعلام کرد ما مصمم هستیم و با هم ‌پیمانان و شرکایمان در سراسر جهان تعامل می‌کنیم که در صورت فقدان برجام تضمین کنیم که حکومت ایران قادر نباشد به ‌سلاح اتمی دست پیدا کند.

واکنش سراسیمه غریب‌آبادی

در همین حال، غریب آبادی نماینده سابق حکومت ایران در آژانس در جلسه شورای حکام اعلام کرد: امیدوارم که کشورهای درگیر و آمریکا سر عقل بیایند و از ثبت رسمی این پیش‌نویس قطعنامه‌شان خودداری بکنند چرا که خودشان می‌دانند این موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع و فعالیت‌های هسته‌یی نظام خواهد شد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران نیز اعلام کرد دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها وابسته به سرنوشت برجام است.

ارائه رسمی پیش‌نویس قطعنامه به شورای حکام

این اظهارات در حالی است که خبرگزاری رویترز در روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد که آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حکومت ایران را رسما به شورای حکام ارائه کردند.

بنا به گزارش رویترز پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در انتقاد از حکومت ایران به ‌دلیل عدم پاسخگویی کامل به سؤالات آژانس در مورد ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سایت‌های اعلام نشده، رسماً به هیأت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است. [برنامه هسته‌‌ای ایران و تردیدها درباره آن]

سه دیپلمات ارشد اروپایی که نخواستند نام‌شان فاش شود گفتند که پیش‌نویس قطعنامه‌یی از سوی آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه در مورد انتقاد از حکومت ایران به‌دلیل پاسخ ندادن کامل به پرسش‌های ناظر هسته‌یی سازمان ملل در مورد ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده، به هیأت ناظر ارسال شد.

پیش نویس رسمی بسیار نشبیه پیش‌نویسی است که هفته قبل توزیع شد

ارائه رسمی متن پیش نویش قطعنامه، که توسط رویترز رویت شده و بسیار شبیه به پیش‌نویسی است که هفته گذشته منتشر شد، به این معنی است که در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۵ کشوری مورد بحث و رأی‌گیری قرار خواهد گرفت.

دیپلمات‌ها به رویترز گفتند که این قطعنامه به‌ رغم هشدارهای حکومت ایران در مورد عواقب، از جمله برای گفتگوها در مورد نجات توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران، احتمالاً تصویب می‌شود.

مخالفت روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی

ارائه قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در حالی است که به نظر می‌رسد روسیه و چین با این پیش نویس مخالف باشند.

با این وجود دیپلمات‌‌های ارشد به رویترز اعلام کردند که با وجود هشدار و مخالفت‌های حکومت ایران این متن به راحتی رای آورده و تصویب خواهد شد.

شایان ذکر است پیش از این رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه ۱۶ خرداد اعلام کرد که حکومت ایران به طور مداوم به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و دستیابی آن به منابع قابل توجهی که از مرز سرخ عبور کند بسیار نزدیک شده و چند هفته بیشتر زمان نیاز ندارد.

پس از این اظهارات رافائل گروسی برخی مقامات ارشد هسته‌ای و قضایی حکومت ایران رافائل گروسی را به سیاسی‌کاری متهم کرده و در مورد واکنش شدید ایران در صورت تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام هشدار دادند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)