جلسه شورای حکام آغاز شد

جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی قرار است از روز دوشنبه ۱۶ خرداد شروع به کار کند که انتظار می‌رود قدرت‌های جهانی غربی قطعنامه‌ای را علیه حکومت ایران به اجرا بگذارند.

خبرگزاری فرانسه در روز ۱۶ خرداد اعلام کرد انتظار می‌رود کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و در بحبوحه مذاکرات متوقف‌ شده اتمی برای احیای توافق برجام به دنبال محکومیت حکومت ایران باشند.

در همین حال دیپلمات‌های ارشد شرکت‌کننده در مذاکرات وین هشدار می‌دهند که پنجره نجات توافق برجام در حال بسته شدن می‌باشد و پیش نویس قطعنامه‌ای که از سوی آمریکا و کشورهای غربی صادر شد مبنی بر ناشکیبایی فزاینده این کشورها می‌باشد.

شروع جلسه شورای حکام

جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است از روز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در وین تا روز جمعه برگزار شود اگر بخواهد قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کند که این کشور را محکوم کرده، این اولین اقدام محکوم کردن حکومت ایران از ژوئن سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

در هفته اخیر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از یک گفتگوی تلفنی با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران در یک توئیت نوشت که احتمال بازگشت به توافق برجام در حال کم شدن می‌باشد. [واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام و اظهارات بورل]

جلسه شورای حکام در حالی آغاز به کار کرده است که در پی ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه حکومت ایران، این کشور هشدار داده است که هر گونه اقدامی از سوی شورای حکام بدون هیچ شکی واکنش متناسب، موثر و فوری را از سوی حکومت ایران به دنبال خواهد داشت.

عدم همکاری با آژانس عواقبی برای حکومت ایران به دنبال دارد

یک کارشناس انجمن کنترل تسلیحات، کلسی داونپورت، به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که هیچ بهانه‌ای برای ادامه همکاری نکردن حکومت ایران به صورت معنادار با تحقیقات آژانس وجود ندارد.

وی همچنین افزود قطعنامه‌ای برای محکوم‌کردن حکومت ایران برای ارسال این پیام ضروری است که سنگ‌اندازی بر سر راه آژانس و ناتوانی در اجرای تعهدات پادمانی عواقبی برای حکومت ایران در پی خواهد داشت.

وی همچنین در مورد احتمال خروج نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی که خواسته مبرم حکومت ایران است و همین عامل مذاکرات وین را به بن‌بست کشانده است اعلام کرد هزینه سیاسی که بایدن برای لغو تحریم‌های سپاه پاسداران باید بپردازد بسیار زیاد خواهد بود اما در مقایسه با تهدید یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای کمرنگ است.

این اظهارات داونپورت در حالی است که بسیاری از جمله در کنگره آمریکا به وضوح مخالفت صریح خود را با خروج نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌‌های تروریستی اعلام کرده‌اند که این امر دست دولت بایدن در خروج سپاه از لیست تروریستی را به طور مضاعفی می‌بندد.

هشدار امیر عبداللهیان

در همین حال و در حالی که جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است و احتمال آن می‌رود که قطعنامه‌ای علیه حکومت ایران صادر شود حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه حکومت ایران اعلام کرد که بانیان قطعنامه «ضدایرانی» در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول همه عواقب تهدیدات‌شان هستند.

از تهدید و هشدار از سر ناچاری امیر عبداللهیان که بگذریم صدور قطعنامه علیه حکومت ایران یک اقدام جدی و هشدار عملی به این کشور پس از وقت‌کشی‌هایی است که بر سر مذاکرات اتمی انجام داده است مضاف بر آنکه در این برهه از زمان و در حالی که علیه حکومت ایران بر سر عدم همکاری‌اش با آژانس اجماع جهانی وجود دارد تهدید‌های این چنینی بیشتر برای خالی نبودن عریضه به نظر می‌رسند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)