ارائه پیش‌نویس قطعنامه به شورای حکام علیه حکومت ایران

آمریکا به همراه سه کشور اروپایی عضو برجام پیش‌نویش قطعنامه‌ای را برای محکومیت اعمال و نقض‌های هسته‌ای حکومت ایران به اعضای شورای حکام ارائه کرده‌‌اند.

فرصتی به پایان زمان ۳ ماهه شفاف‌سازی حکومت ایران در زمینه ۳ سایت مشکوک که در آنها اورانیوم با منشاء انسانی یافت شده، نمانده است.

حکومت ایران قرار بود تا پایان خرداد ماه درباره این ۳ سایت شفاف‌‌سازی به عمل بیاورد.

ارائه پیش نویس قطعنامه علیه ایران

اکنون که حکومت ایران اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده‌ است برخی گمانه‌زنی‌ها بر آن استوار است که آمریکا و ۳ کشور اروپایی عضو برجام در نظر دارند در نشست آتی شواری حکام که در روز ۶ ژوئن برگزار می‌گردد، قطعنامه‌ای را علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران به رای بگذارد.

متن پیش نویس ارسالی به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح می‌کند که حکومت ایران باید فورا به اجرای تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تعامل بیشتر با هدف شفاف‌سازی و حل و فصل کلیه مسائل پادمانی باقیمانده را بی‌درنگ بپذیرد.

آمریکا و فرانسه از حکومت ایران خواستند با آژانس همکاری کند

در همین حال کشورهای آمریکا و فرانسه در روزهای اخیر به حکومت ایران هشدار دادند که بدون تاخیر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد موارد مورد اختلاف باقیمانده همکاری کند. [ایران بدون تاخیر با آژانس همکاری کند]

خبرگزاری رویترز که پیش نویس قطعنامه ارائه شده را رویت کرده است در روز چهارشنبه ۱۱ خرداد اعلام کرد که کشورهای غربی عضو برجام در نشست پیشین شورای حکام صرفا به دلیل اینکه مذاکرات برجام به شکست نینجامد از تصویب قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران امتناع کرده‌ بودند.

اما این نرمش غرب با حکومت ایران آن چنان که انتظار می‌رفت موثر واقع نشد و حکومت ایران حاضر به همکاری در چارچوب مسائل پادمانی نشد.

رویترز به نقل از ۲ دیپلمات ارشد که نخواستند نام‌شان فاش شود اعلام کردند که آمریکا و ۳ کشور اروپایی این پیش‌نویس را به ثبت داده‌اند.

واکنش حکومت ایران به اعلام ارائه پیش‌نویش قطعنامه

در مقابل خبر به ثبت‌دادن پیش‌نویس قطعنامه علیه حکومت ایران، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران در عصر چهارشنبه در واکنش به احتمال تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام و علیه این کشور اعلام کرد که هر گونه اقدام غیر سازنده از سوی شورای حکام با پاسخ محکم و متناسب از سوی این کشور روبرو خواهد شد.

این در حالی است که ارائه رسمی پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام باید ابتدا در هفته آینده در نشست شورای حکام انجام شود و بعد از آن اگر بدون مخالفت بود به تصویب می‌رسد و چنانچه مخالفانی داشت به رای‌گیری گذاشته خواهد شد.

اما در صورت تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران و مطرح شدن موضوع پی‌ام‌دی یا همان ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای حکومت ایران می‌تواند زمینه را برای ارجاع مجدد پرونده هسته‌ای حکومت ایران به شورای امنیت ملل متحد و ذیل بند هفت منشور ملل متحد که اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای این کشور را مجاز می‌شمارد سوق دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)