فرانسه خواستار پاسخ حکومت ایران به آژانس شد

به دنبال نگرانی‌ها در پی بی‌پاسخ گذاشتن سوالات آژانس فرانسه و آمریکا از حکومت ایران خواستند تا بلافاصله با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و به نگرانی‌های آژانس پاسخ دهد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد در نشست خبری خود نسبت به گزارش شورای حکام انرژی اتمی واکنش نشان داد.

ذخائر ایران به ۱۸ برابر حد مجاز رسیده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه ۹ خرداد به شورای حکام این آژانس اعلام کرد که ذخائر اورانیوم غنی‌شده‌ی حکومت ایران به بیش از ۱۸ برابر حد مجاز اعلام شده در توافق برجام رسیده است.

ند پرایس اعلام کرد ما کاملا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم و حکومت ایران باید بدون تاخیر بیشتر با آژانس به طور کامل همکاری کند.

پرایس افزود آمریکا با متحدانش و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود و اعضای شورای حکام همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس اقدام مناسبی و درخوری به این اقدام حکومت ایران صورت خواهد گرفت.

افزایش بیش از ۱۸ برابری اورانیوم حکومت ایران در حالی است که بنا بر توافق برجام حکومت ایران تنها می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شدن در اختیار داشته باشد.

ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده برای ساخت بمب دارد

بنا بر گزارشی که ان‌بی‌سی نیوز در روز ۱۰ خرداد منتشر کرد اعلام شد که بر اساس یافته‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت بمب هسته‌ای انباشته کرده است. [رافائل گروسی؛ ایران هنوز پاسخ سوالات آژانس را نداده است]

در همین حال و در حال که نشست شورای حکام آژانس قرار است به زودی برگزار شود حکومت ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده تا تحقیقات خود در مورد  ذرات اورانیوم یافت شده در ۳ مکان اعلام نشده در کشور از سال ۲۰۱۹ را به پایان برساند.

فرانسه خواستار پاسخگویی سریع ایران شد

افزون بر آمریکا فرانسه نیز خواستار پاسخ بدون تاخیر حکومت ایران به پرسش‌های آژانس شد.

فرانسوا دلماس معاون سخنگوی وزارت خارجه فراسنه در روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد اعلام کرد در حال رایزنی با شرکای نزدیک خود در مورد چگونگی واکنش به وضعیت مزبور در جلسه بعدی شورای حکام هستیم و از حکومت ایران می‌خواهیم که به سوالات و خواسته‌‌های آژانس در راستای توافق‌نامه ضمانت خود و بدون تاخیر پاسخ دهد.

وی در ادامه افزود به شدت نگران گزارشی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه نشست شورای حکام که در روز ۶ ژوئن برگزار می‌شود منتشر کرده است.

وی همچنین افزود با توجه به تلاش‌های مدیر کل آژانس و فرصت‌های مکرر حکومت ایران در طول نزدیک به ۳ سال گذشته برای روشن‌کردن وضعیت وجود مواد هسته‌ای در سایت‌های اعلام نشده،‌ آژانس همچنان معتقد است قادر نیست این موضوعات را روشن سازد.

در همین حال حکومت ایران گزارش مدیر کل آژانس را «سیاسی‌کاری» معرفی کرده و اهداف آن را مغرضانه خوانده است.

با توجه به گزارش جدید آژانس و پیشینه منفی حکومت ایران در بازی با برگ زمان باید منتظر ماند و دید که در نشست آتی شورای حکام قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای حکومت ایران صادر خواهد شد یا نه؟

فشار برای صدور قطعنامه علیه حکومت ایران

بنا بر شواهد چنین خواهد شد چرا که آمریکا و سه قدرت اروپایی عضو برجام در حال اعمال فشار به شورای حکام هستند تا با صدور قطعنامه‌ای حکومت ایران را به دلیل پاسخ ندادن به پرسش‌های این نهاد در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده توبیخ کند.

طبق متن پیش نویس ارسالی به ۳۵ کشور عضو شورای حکام قطعنامه یادشده از حکومت ایران می‌خواهد فورا به اجرای تعهدات قانونی خود عمل کرده و پیشنهاد مدیر کل آژانس مبنی بر تعامل بیشتر با هدف شفاف‌سازی و حل و فصل کلیه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بدون تعلل بپذیرد.

خبرگزاری رویترز در این باره اعلام داشت که قدرت‌‌های غربی در نشست پیشین شورای حکام صرفا به دلیل اینکه مذاکرات احیای برجام به شکست نیانجامد از تصویب قطعنامه خودداری کرده بودند!

حکومت ایران پیش از این و در اسفند سابل ۱۴۰۰ تعهد داده بود که در یک بازه زمانی سه ماهه به تمامی سوالات آژانس پاسخ خواهد داد اما گزارش جدید آژانس حاکی از آن است که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)