هند به شبکه ریلی شورای خلیج فارس پیوست

کشور هند با رها کردن بندر چابهار ایران برای رساندن خود به بازار اروپا به شبکه ریلی شورای خلیج فارس پیوست.

سالیانی است که حکومت ایران با قرار دادن بندر چابهار در اختیار کشور هند قصد داشت تا از مزایای این واگذاری استفاده خود را انجام دهد.

اما اخیرا هند با واگذاری بندر چابهار برای ارسال کالاها و خدمات خود به مقصد اروپا، تصمیم گرفته است از شبکه ریلی شورای خلیج فارس استفاده کند که از مسقط در عمان شروع می‌شود.

بدین ترتیب حکومت ایران که با دادن امتیازات فراوان به هند در پی آن بود که برای خود سودی از این واگذاری به دست آورد دستش در پوست گردوی هند مانده است.

بندر چابهار ایران دور زده شد

روزنامه شرق در روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت به نقل از علی ضیایی تحلیل‌گر صنعت حمل و نقل اعلام کرد که هند از بندر چابهار ایران برای ترانزیت کالاها خود چشم پوشیده و این رویگردانی عجیب هند از بندر چابهار حالا با اخباری که اخیرا منتشر شده است مفهوم پیدا کرده است.

خبر تازه نیز این بوده است که ۶ کشور عربی حوزه خلیج فارس به زودی صاحب یک شبکه ریلی خواهند شد شبکه‌ای که هند را بدون نیاز به بندر چابهار و ایران به بازار اروپا می‌رساند.

آن گونه که این روزنامه نوشته است یک سر این شبکه ریلی نیز به بندر حیفا در اسرائیل و سپس به ترکیه می‌رسد.

کشورهای خلیج فارس در مقطه روبروی ایران

بعد از عادی سازی روابط کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با اسرائیل تکمیل این شبکه ریلی سرعت خیره‌‌ کننده‌ای به خود گرفته است.

بدین ترتیب هند استفاده از بندر چابهار به عنوان نقطه ترانزیت کالا به اروپا را به کناری گذاشته و شریک راه‌آهن خلیج فارس شده است. [چرا ایران از چرخه صادرات کشورها حذف می شود؟]

پروژه مزبور که ساخت آن از ۲۰۰۹ میلادی آغاز شده است ۲۱۷۷ کیلومتر طول دارد و تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

این شبکه ریلی در کرانه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد و ۶ کشور عربی را به هم متصل می‌کند.

شایان ذکر است که این کشور‌ها بزرگترین و پیشرفته‌ترین بنادر منطقه خلیج فارس را در اختیار دارند.

بزرگترین بنادر جهان در شبکه ریلی شورای خلیج فارس

به نحوی که بنادر این کشورها از جمله بندر امارات جزء ۵ بندر بزرگ جهان به شمار می‌رود و کشورهای حاشیه خلیج فارس اکنون تصمیم گرفته‌اند تا با ایجاد یک راه ریلی مشترک زیرساخت‌‌های حمل و نقل خود را به یکدیگر متصل نموده و از طریق اسرائیل به ترکیه و از آنحا به اروپا متصل کنند.

کشورهای عرب خلیج فارس با سرعت بسیار در پی احداث و اتمام این شبکه ریلی هستند و شبکه‌های فرعی این شبکه به سرعت در حال تکمیل پروژه‌های فرعی این شبکه ریلی هستند.

شبکه ریلی خلیج فارس کریدور شمال به جنوب ایران را دور زده است و حالا هند با پیوستن به این پروژه دست حکومت ایران را در پوست گردو باقی گذاشته است.

بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا معاف بود

این در حالی است بندر چابهار که از معافیت تحریمی آمریکا برخوردار بود در زمان حضور هندی‌ها در آن توسعه چندانی پیدا نکرد و این امر باعث شده که توسعه بندر چابهار به تعویق بیفتد و حالا هند قصد دارد تا به کلی آن را رها کند.

شایان ذکر است پیش از این نیز هند با نادیده گرفتن توافق چابهار این بندر را دور زده و بسیاری از محموله‌های ود را از مسییر بنادر گرجستان به روسیه ارسال کرده است.

بدین ترتیب بندر چابهار که از برخی تحریم‌های آمریکا معافیت داشت و در اختیار هندوستان قرار گرفته بود اکنون به برگ سوخته‌ای برای حکومت ایران تبدیل شده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)