منظور از جراحی در اقتصاد حکومت ایران چیست؟

حکومت ایران در روزهای اخیر صحبت از جراحی بزرگ در زمینه اقتصادی کرده است هدف از جراحی در زمینه اقتصادی چیست و چرا این جراحی برای مردم ایران سودی نخواهد داشت و نتایج آن به جیب چه کسانی خواهد رفت؟

بعد از آنکه دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که در پی آن است تا ارز ترجیحی را از لایحه بودجه و از کالاهای اساسی و دارو قطع کند قیمت کالا و ارزاق سر به فلک گذاشت.

بهانه رانت‌زا و فسادزا بودن ارز ترجیحی بود. ارز ترجیحی که از زمان دولت روحانی و جهانگیری باقی مانده بود و به دلار جهانگیری نیز موسوم بود در حالی برای تامین واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یافت که قیمت ارز دولتی و آزاد در بازار تفاوتی ۶ تا ۷ برابری داشت.

بهانه رانت‌زا و فسادزا بودن ارز ترجیحی

دولت رئیسی بر روی یک اصل ساده اقتصادی که ارز ارزان باعث رانت و فساد می‌شود و ‌پول‌پاشی در جامعه باعث ایجاد تورم می‌‌گردد استفاده کردند تا دست به یک جراحی بزرگ در پیکره ناسالم اقتصادی کشور بزنند.

پیش از  این خامنه‌ای در روز اول فرودین ۱۴۰۱ و در سخنرانی نوروزی خود اعلام کرده بود که پول‌پاشی به جایی نخواهد رسید.

این موضوع مورد تایید ابراهیم رئیسی نیز قرار گرفت و این بهانه‌ای شد تا دولت رئیسی به پدیده‌ای روی آورد که این روزها نام جراحی بر روی آن گذاشته‌اند.

بهانه این جراحی هم آن طور که رئیسی مدعی آن بود «برآورده کردن انتظارات مردم» برای کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی بود!

اما با گذشت چند صباحی از این سخنان و با سیاست‌هایی که دولت رئیسی در پیش گرفته است حتی نان شب نیز به دغدغه مردم ایران تبدیل شده است. [جراحی اقتصادی با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی + ویدئو]

پول‌پاشی باعث افزایش تورم می‌شود

دولت رئیسی مدعی بود که با حذف پول‌پاشی،‌ یعنی با حذف ارز ترجیحی جلو تورم، رانت و فساد را خواهد گرفت و همه چیز حل خواهد شد اما این روزها اعتراضات مردمی نشان می‌دهد بحران وارد مرحله حادی شده است.

در تعریف علم اقتصاد پول‌پاشی و افزایش نقدینگی در کشور عاملی ضد تولید و رشد اقتصادی تعریف می‌شود این قانون ساده در تمامی انواع و مدل‌‌‌های اقتصادی تعریف شده است جز برای موارد مشخص و کوتاه مدت یا نادر برای هدف مشخصی.

چون پول‌پاشی باعث ضربه جدی به تولید می‌شود و ساده‌ترین کالاها نیز با همان پول پخش شده و از طریق واردات و شیوه‌های غیر تولیدی تهیه می‌شود و این امر باعث می‌شود تا تولید کشور باعث رکود شود.

راه درست داشتن زیرینای تولیدی

راه درست خلق پول آن است که در بستر یک اقتصاد سالم و تولید پول در بازار پخش شود که در این صورت باعث بهبود اقتصاد و تولید و در نتیجه باعث رفاه و رشد اقتصادی کشور می‌شود.

حالا دولت ابراهیم رئیسی اقدام به حذف یارانه‌ از کالاهای اساسی کرده و می‌خواهد کمبود مابه ازاء را از طریق دادن یارانه نقدی جبران نماید امری که اگر در یک کشور سالم و با اقتصاد سالم صورت می‌پذیرفت می‌‌توانست باعث چرخش چرخه اقتصادی سالم شده و نه تنها یارانه حذف شده را برای اقشار مختلف جبران نماید بلکه سطح زندگی را در آن کشورها بالا می‌برد.

اما حذف یارانه و پول‌پاشی در اقتصاد حکومت ایران که زیرساخت‌های اقتصادی و تولیدی ندارد و اقتصاد آن فقط به نفت و محصولات نفتی متکی می‌باشد باعث تورم بیشتر شد و باعث سقوط بیشتر و بیشتر مردم به زیر خط فقر می‌شود چرا که تولید و زیربنایی در این پول‌پاشی و حذف یارانه‌ها صورت نگرفته است.

پول‌پاشی و تورم ناشی از آن

این در حالی است که بنا بر اعلام رسانه‌های حکومتی حداقل ۷۰ درصد مردم ایران در زیر خط فقر به سر می‌برند و ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ایران در زیر خط فقر مطلق به سر می‌برند.

در اقتصاد این چنینی حذف یارانه از کالاهای اساسی مردم باعث تورم و گرانی سرسام‌آور شده و باعث کوچکترشدن سفره‌‌های مردم می‌شود.

این خلاصه‌ای از ماحصل آن چیزی بود که دولت رئیس کمر بدان بسته است و اعتراضات روزهای اخیر در شهرها و استان‌ها مختلف نشان از آن دارد که تیغ این جراحی خیلی کند شده است آن چنان که یک روزنامه حکومتی د روز ۲۵ اردیبهشت نوشته است چاقوی این جراحی مدت‌هاست که زنگ زده و آثار تورمی و تشدید فاصله طبقاتی و گسترش فقر را به بار آورده است!

خلاصه کلام اینکه این جراحی پیش از اینکه سیاستی در راستای بهبود وضعیت مردم باشد سیاستی در راستای جبران کسری بودجه شگفتی است که دولت رئیسی و حکومت ولایت فقیه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)