به گزارش داوطلب:

“رانندگان خطوط بی آرتی با اعتصاب متحدانه و باشکوه و بی‌نظیر و حمایت کارگران تعمیرگاهها و توقفگاهها و تعدادی از بخش اداری توانستند شهردار و مدیریت شرکت واحد را که با آگاهی کامل دست درجیب کارگران کرده بودند و قصد داشتند مصوبه شورایعالی کار را دور بزنند، به عقب‌نشینی و پذیرفتن مطالبات وادار کنند.” این بخشی از بیانیه روز گذشته کانال مجازی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه است که تایید می‌کند در نتیجه اعتراضات صنفی اخیر کارگران و رانندگان این شرکت که به اختلال دو روزه در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران منجر شد، حقوق کارگران افزایش یافته است.

رانندگان شرکت واحد به عدم افزایش حقوق و دستمزد بر اساس مصوبه شورایعالی کار معترض بودند و با توقف فعالیت اتوبوس‌ها در سامانه‌های حمل و نقل و تجمع در مقابل دفتر مرکزی شرکت واحد اعتراض صنفی خود را برگزار کردند. در جریان این تجمع دهها کارگر بازداشت شدند اما گستردگی اعتراضات کارگران شرکت واحد باعث شد تا شهردار در میان تجمع‌کنندگان حضور یابد. در بیانیه روز گذشته سندیکای شرکت واحد با اشاره به جزییات این اعتراض صنفی آمده است: «رانندگان منسجم و یکپارچه اقدام به برگرداندن اتوبوس ها به توقفگاهها کردند و با جمع شدن مقابل سامانه سه، فرصت سرکوب نیروهای امنیتی را از آنها گرفتند. در عرض چند ساعت صدهها راننده از سامانه های دیگر خودشان را به محل تجمع سامانه ۳ مقابل دفتر مدیرعامل رساندند و شهردار و مدیرعامل مجبور شدند در محل تجمع رانندگان در مقام پاسخگو بایستند.»

در این بیانیه ضمن اشاره به اینکه همچنان دو مطالبه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت واحد و تعیین تکلیف تسهیلات مسکن کارگران به نتیجه نرسیده است، تاکید شده که « اتحاد وهمبستگی کارگران در تجمع اخیر، فرصت هر نوع فریب کاری و وعده های دروغین را از شهردار و مدیریت شرکت واحد گرفته، به نحوی که چهل درصد بطور موقت وعلی الحساب درفیش حقوقی رانندگان منظور شده است» سندیکای شرکت واحد این موفقیت را یادآور اتحاد و یکپارچگی رانندگان این شرکت در اعتصابات دی وبهمن ۸۴ می‌داند که به رهبری سندیکای شرکت واحد و با سازماندهی این نهاد صنفی برگزار شده بود.

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به بازداشت‌شدگان تجمع اخیر کارگران شرکت واحد و همچنین برخورد با فعالان سندیکایی در هفته‌های اخیر آمده است: تا امروز هنوز یازده تن از رانندگان معترض درزندان اوین هستند.همچنین دوتن از اعضای فعال وتاثیرگذار رضا شهابی وحسن سعیدی به اتهامات واهی در بند انفرادی۲۰۹زندان اوین محبوس هستند . بی‌تفاوتی مسئولین و مدیران در پاسخگویی به رانندگان شرکت واحد، فقط با عدم اعتراضات رانندگان میسر خواهد بود و می‌تواند شرایط سرکوب را برای کارفرما وعوامل امنیتی فراهم کند.»

سندیکا از کارگران شرکت واحد خواسته همانگونه که با اعمال فشار، کارفرما را مجبور به پذیرش یکی از مطالبات مزدی کردند، آزادی کارگران بازداشت شده را هم به لیست مطالبات خود اضافه کنند. در این بیانیه با اشاره به اسامی ۱۱ کارگر بازداشتی تجمعات اخیر آمده است:«همکاران حق طلب وحق خواه ، امروز به دلیل اعتصاب باشکوه و منسجم چندروز گذشته کارفرما را مجبور به عقب نشینی کردید بطوری که موقتا با خواسته بحق شما موافقت کردند، اما درکنارش عوامل حراست وامنیتی تعدادی از همکاران را بازداشت کردند که هم اکنون یازده نفر از رانندگان معترض همچنان درزندان اوین زندانی هستند و برای تعدادی هم پرونده سازی کردند. بطوری که قرار وثیقه های ۵۰۰میلیون تومانی از سوی دادسرای اوین برایشان صادر کرده‌اند .»

در روزهای گذشته، شورای اسلامی کار شرکت واحد که تشکل شبه حاکمیتی این شرکت حمل و نقل عمومی است نیز تایید کرده بود که دستمزد کارگران در نتیجه اعتراضات افزایش یافته و چندین کارگر نیز در جریان تجمعات بازداشت شده‌اند. با این حال این نهاد کارگری، افزایش دستمزدها را پایانی بر اعتصاب اخیر اعلام کرده بود. این در حالیست که سندیکای شرکت واحد می‌گوید که اتحاد و همبستگی کارگران در تجمع اخیر موقعیت خوبی ایجاد کرده که توجهات به فشارهای امنیتی و اقدامات به گفته آنها فراقانونی علیه فعالان صنفی و سندیکایی، جلب شود. در بخش انتهایی این بیانیه با اشاره به پرونده‌سازی و اخراج برخی از فعالان سندیکایی در سالیان اخیر آمده است:« نباید با گذشت زمان و فرسایشی کردن اخراج همکاران رضاشهابی، حسن سعیدی، ناصر محرم‌زاده، فرحناز شیری وحسین کریمی سبزوار را هم از یاد ببریم چرا که در آنزمان هم مانند این روزها ، اعضای اخراجی سندیکا به دلیل شرکت در اعتراضات جمعی از کار اخراج شده‌اند.»

@davtalaborg

خبرها مسائل کارگری را در تارنمای داوطلب دنبال کنید.

داوطلب

 

*********************

ادامه بازداشت رانندگان اعتصابی خطوط بی آرتی شرکت واحد، بلاتکلیفی و سردرگمی خانواده های بازداشتی و عدم پاسخگویی مسئولین دادسرای اوین.

بیش از یک هفته از بازداشت ۱۲راننده زحمت کش خطوط بی آرتی توسط عوامل امنیتی میگذرد اما با وجود صدور قرارهای وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و ۵۰ میلیون تومانی, همچنان این رانندگان در زندان اوین زندانی هستند و خانواده هایشان همه روزه با وعده وعید مسئولین دادسرا از صبح تا عصر درمقابل زندان در سردرگمی وبلاتکلیفی بسر میبرند وبدون اینکه پاسخی جز وعده فردا بگیرند، به منزل برمیگردند .

براساس گزارشات ارسالی به سندیکای کارگران شرکت واحد رانندگان خطوط بی آرتی اعلام کرده اند درصورت عدم پاسخگویی مسئولین قضایی رانندگان حق اعتراضات را برای خودشان محفوظ میدانند

رضا شهابی و حسن سعیدی دوعضو سندیکای کارگران شرکت واحد هم همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس میباشند امروز یکم خرداد آقای شهابی بعد از یک هفته با خانواده اش تماس گرفت و اعلام کرده دربند ۲۰۹ میباشد و فشار خونش بروی ۱۶ میباشد و بخشی از صورتش گز گز میکند که مسئول بهداری زندان دارو برای ایشان تجویز کرده اند.
اسامی رانندگان بازداشتی خطوط بی آرتی بشرح زیر میباشد.

#وحید فریدونی
#محسن قرایی
#حامداصغری
#علی صمع خانی
#جواد صادقی
#محمدعلی عبادداری
#علی اصغر ابشناس
#محسن کبیری دور
#احدصالح پور
#فریبرز سجادپور
#ابراهیم گورانی

 

t.me/vahedsyndica
@pvsyndica
@vahedsyndica

Telegram (https://t.me/syndicaTASAVIR/604)
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)