حزب الله لبنان کرسی‌های خود در پارلمان را از دست داد

با اعلام نتایج انتخابات لبنان مشخص گردید که حزب الله لبنان که شریک و متحد استراتژیک حکومت ایران به شمار می‌رود اکثریت پارلمانی را از دست داده است؛ این امر به ضرر حکومت ایران نیز به شمار می‌رود.

در سالیان اخیر حزب الله لبنان با فشارهای نظامی و سیاسی موفق شده بود اکثریت پارلمانی را در این کشور به دست آورد.

اما در انتخابات اخیر این کشور حزب الله لبنان شریک استراتژیک حکومت ایران اکثریت پارلمانی را از دست داد. [حزب الله همه کرسی‌هایش در جنوب لبنان را از دست داد!]

تعجب بیشتر در آن جاست که حزب الله لبنان کرسی‌های خود در جنوب لبنان که پایگاه سنتی حزب الله به شمار می‌رود را نیز از دست داده است.

شکست حزب الله شکستی برای حکومت ایران

در این تردیدی نیست که حکومت ایران و حزب الله  روابط استراتژیکی با یکدیگر داشته‌‌اند.

برخی تحلیلگران و ناظران آگاه به امور سیاسی خاور میانه شکست حزب الله لبنان را شکستی برای شریکش حکومت ایران می‌دانند.

حکومت ایران در سال‌‌های اخیر توانسته بود لبنان را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده و از آن به عنوان محل صدور تروریسم و بنیادگرایی، سرپل پولشویی و قاچاق مواد مخدر استفاده کند.

مداخلات حکومت ایران در لبنان تنها به این موارد ختم نشده و حکومت ایران با دخالت در امور سیاسی این کشور، تشکیل دولت‌ها را به شکست کشانیده و به دنبال آن بوده است تا مهره‌های خود را در این کشور حاکم سازد.

نابودی زیرساخت‌های لبنان توسط حزب الله

افزون بر این، این دخالت‌‌ها به طور غیر مستقیم بر روی تخریب زیرساخت‌‌ها اقتصادی و اجتماعی لبنان تاثیر داشته است و لبنان را که زمانی به عنوان ویترین خاور میانه معرفی می‌شد به کشوری تبدیل کرد که در بدترین وضعیت اقتصادی و معیشتی قرار دارد.

در این بین تمامی تلاش‌های بین‌المللی به دلیل اعمال مخرب حکومت ایران و حزب الله لبنان هدر می‌رفت و حاصل و برون رفتی از این محل عاید شهروندان لبنانی نمی‌شد.

در حال حاضر و جدا از وضعیت اقتصادی و اجتماعی، لبنان به صحنه تبهکاری‌های حزب الله تبدیل شده و رقبای سیاسی با توسل به زور و اهرم نظامی از میدان به در می‌شوند.

اعتراضات مردم لبنان علیه  حزب الله و حکومت ایران

این وضعیت باعث شده بود که در سال‌ها و ماه‌های اخیر مردم لبنان اعتراضات گسترده‌‌ای را علیه وضعیتی که حزب الله در همدستی با حکومت ایران به وجود آورده بود برگزار کنند.

شعار محوری اعتراضات مردم لبنان در اعتراضات این کشور پیش از آنکه معیشتی و صنفی باشد به درستی سیاسی بوده و مردم لبنان شعارهایی علیه حکومت ایران سر داده و خواهان خلع ید حکومت ایران از لبنان شده بودند.

اما در تمام این مدت دخالت‌های حکومت ولایت فقیه در لبنان ادامه داشته است.

خامنه‌ای عمق راهبردی خودش را از دست می‌دهد

خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران پیش از این افرادی را که خواهان دست برداشتن وی از دخالت‌های منطقه‌ای از جمله لبنان شده بودند را ساده‌‌لوح خوانده و در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که «حضور در مسائل منطقه عمق راهبردی ماست این خودش وسیله استحکام نظام است یک نوع قدرت نظام است چطور ما از دست بدهیم وقتی می‌توانیم چنین چیزی را داشته باشیم؟»

با نگاهی گذرا و مختصر به اظهارات خامنه‌ای و عمق دخالت‌های وی در کشورهای منطقه و از جمله در لبنان، اکنون که حزب الله لبنان متحمل شکست به خصوص در خاستگاه طبقاتی خود در جنوب لبنان شده است به نظر می‌رسد روزهای سختی برای حزب الله لبنان و به تبع آن حکومت ایران و خامنه‌ای پیش رو باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)