وعده‌های ابراهیم رئیسی و سرانجام آن

دولت ابراهیم رئیسی با وجود وعده‌هایی که داده بود اکنون در میان وعده‌‌های خود به مثابه طوفانی از بحران‌ها گیر کرده است.

کمتر از یک سال از تصدی امور دولت حکومت ولایت فقیه به دست ابراهیم رئیسی می‌گذرد. اما در این مدت تکلیف وعده‌‌هایی که داده بود نه تنها مشخص نشده است بلکه خیلی از آن وعده‌‌ها بلا تکلیف مانده است.

کوپنی شدن نان

در روزهای اخیر موضوع گران شدن و کوپنی شدن نان یکی از موضوعاتی است که بر روی عدم توانمندی دولت رئیسی انگشت صحه گذاشته است.

هر چند هنوز بازار حرف و احادیث بسیار است اما دولت ابراهیم رئیسی در حال حاضر قصد دارد با وعده درمانی مشکلات پیش روی دولتش را کوچک جلوه داده و آنها را ناچیز شمارد.

ابراهیم رئیسی پس از آنکه در روزهای اخیر موضوع گران‌شدن نان و کوپنی شدن آن حواشی بسیار گسترده‌ای را در میان جامعه شهروندی ایران برانگیخت در یک برنامه تلویزیونی شرکت جست تا به رفع و رجوع امور در این باره بپردازد.

ابراهیم رئیسی در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد که برای جبران آزاد شدن قیمت نان به ۹ دهک از جامعه شهروندی ایران یارانه نان پرداخت خواهد شد.

فقط تا سه ماه یارانه نقدی پرداخت خواهد شد

وی اعلام داشت که تا زیرساخت‌‌ها فراهم گردد بین یک تا سه ماه برای سه دهه اول جامعه تقریبا برای هر نفر ۴۰۰ هزار نفر و برای دهک‌های ۴ تا ۹ نیز برای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه نان پرداخت خواهد شد.

ابراهیم رئیسی در مورد زیرساخت‌های مورد اشاره‌اش سخنی بیش از این به میان نیاورد اما محسن رضایی معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی در روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرده بود که مقرر شده است که در دو ماه اول تا زمان ایجاد شرایط برای کاهش فشار گرانی‌های ناشی از آزادسازی قیمت نان مبلغی به صورت نقدی به حساب خانوارها  واریز گردد ولی بعد از آن نان به صورت کالا برگ الکترونیکی یا همان کوپنی به مردم ارائه شود.

ابراهیم رئیسی در برنامه تلویزیونی مزبور اعلام کرده است که نان سنتی به دست همه مردم خواهد رسید. [قیام نان مهیب‌تر از قیام بنزین فرا می رسد]

بعد از مصاحبه تلویزیونی رئیسی یارانه‌‌ها پرداخت خواهد شد!

در همین حال خبرگزاری حکومتی ایرنا در پایان وقت روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کردد که بعد از مصاحبه تلویزیونی رئیسی مبلغ کمک معیشتی به حساب شهروندان واریز خواهد شد.

این اظهارات ابراهیم رئیسی در حالی صورت می‌گیرد که وی علاوه بر نان در مورد سایر کالاهای گران شدن در روزهای اخیر هیچ گونه اظهار نظری نکرده است.

برای هر نفر روزانه ۲۵۰ گرم نان سنتی

مقامات دولتی دولت ابراهیم رئیسی نیز در روزهای اخیر اعلام داشته‌اند که یارانه نانی که قرار است به صورت نقدی به خانوارها پرداخت شود معادل روزانه ۲۵۰ گرم نان سنتی خواهد بود و خانوارهایی که بیش از این مصرف نان داشته باشند باید به صورت آزاد نان خریداری کنند.

شایان ذکر است در روزهای اخیر در پی زمزمه گران شدن قیمت نان قیمت محصولات جانبی آن مانند ماکارونی، شیرینی و… نیز به شدت افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

قیمت آرد طی یک هفته ۱۳ برابر شده!

بنا بر آنچه رسانه‌های حکومت ایران اعلام کرده‌اند قیمت آرد طی یک هفته گذشته ۱۳ برابر افزایش داشته است و انواع نان‌های فانتزی نیز به همین دلیل افزایش سرسام‌آوری داشته‌اند.

افزون بر این ابراهیم رئیسی و کارگزاران او در دولتش اعلام نکرده‌اند که محصولات جانبی دیگر آرد، مانند نان ساندویچی و دیگر نان‌‌های مصرفی مانند نانی که در رستوران‌ها ارائه می‌شود به چه قیمتی ارائه خواهند شد و ما به ازاء و تفاوت قیمت آنها چگونه محاسبه و پرداخت خواهد شد.

حذف یارانه دارو و وعده جبران از طریق بیمه!

مضاف بر این در حالی که افزایش قیمت آرد و نان نگرانی‌های بسیاری را در میان شهروندان ایرانی برانگیخته است ابراهیم رئیسی در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد که قصد دارد تا ارز ترجیحی را از دارو نیز حذف کند و افزایش قیمت دارو را از طریق شرکت‌های بیمه جبران کند.

این اظهارات ابراهیم رئیسی در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌‌‌‌های اخیر تعهدات بیمه‌ای از سوی شرکت‌‌های بیمه کاهش چشمگیری داشته است و به نظر نمی‌رسد که دولت رئیسی بتواند قیمت ما به التفاوت دارو با ارز ترجیحی و داروی با قیمت آزاد را از طرق دیگر جبران نماید.

چرا که بر خلاف نان که مصرف همگانی و پایه دارد در مورد دارد چنین معادله‌ای صدق نمی‌‌کند و میزان مصرف آن در مورد شهروندان بسیار متفاوت می‌باشد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد دولت رئیسی در میان طوفانی از بحران‌‌ها ناتوان گرفتار آمده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)