فارس

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران خبر داد که رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر است. وی با تشریح مشکلات بزرگ اقتصادی کشور، گفت که بیش از نیمی از واحدهای تولیدی با ظرفیت زیر پنجاه درصد به کار مشغولند. او همچنین خبر داد که بودجۀ سال جاری نزدیک به هشتاد هزار میلیارد تومان کم خواهد آورد.

علی طیب‌نیا دیشب (شنبه) در تلویزیون دولتی ایران وضعیت دشوار اقتصاد ایران را توصیف کرد
و گفت که “تحریم‌ها شرایط سختی را برای ما بوجود آورده اما قابل مدیریت است”.
او بالا بردن رشد اقتصادی و مقابله با تورم را از هدف‌های مهم دانست و گفت: “حل مشکل تورم یا رکود اقتصادی در یک دوره صد روزه امکان‌پذیر نیست. مشکل تورم در ایران ساختاری است و از دهۀ پنجاه با افزایش در آمدهای نفتی به شکل شدید در اقتصاد ایران پدیدار شد… و تا زمانی که نتوانیم عدم تعادل‌های ساختاری را رفع کنیم نمی‌توانیم مشکل تورم را به صورت بنیادی حل کنیم”.

او توضیح داد که در یک سال اخیر، تورم بیش از سی درصد بوده اما نرخ سود بانکی حدود بیست درصد! به عبارت دیگر، نرخ واقعی سود منفی است و سپرده‌گذاران ضرر می‌دهند.

علاوه بر این، به گفتۀ طیب‌نیا در آیندۀ نزدیک، حدود هشت و نیم میلیون نفر وارد بازار کار خواهند شد.
به عنوان راه‌حل، وی توضیح داد که باید منابع نظام بانکی را به سمت فعالیت‌های اقتصادی موجه و مفید هدایت کرد و همچنین با مهار تورم، “سود واقعی تحقق یافته را بین سپرده گذاران توزیع نمود”.
او همچنین کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را بسیار تعیین‌کننده دانست.
وزیر اقتصاد بر اهمیت اعتمادسازی تأکید کرد و سپس گفت که بیش از پنجاه درصد واحدهای تولیدی در ایران، “زیر پنجاه درصد ظرفیت کار می کنند”… او ادامه داد: “در این شرایط شاید پرداختن به سرمایه گذاری جدید چندان عاقلانه نباشد اما اگر بتوانیم با تزریق منابع مالی به فعالیت های تولیدی و صنایع ، آنها را فعال کنیم، تاثیر بسیاری بر رشد اقتصاد برجا می گذارد”.
وی یکی از اشتباهات اقتصادی دولت قبلی را قرض کردن از بانک مرکزی برای پرداختن یارانه‌های
مردم دانست و گفت که این “شاید بزرگترین اشتباهی بود که در اجرای هدفمندی یارانه صورت گرفت”.
وزیر اقتصاد در مورد بودجۀ سال جاری نیز خبر داد که “پیش بینی‌ها این است که از کل بودجۀ ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی، حدود ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان محقق نخواهد شد”…

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com