تنفس مصنوعی اروپایی ها به جسد برجام

پس از آنکه محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران اعلام کرد که مذاکرات برجام تمام شده است حالا به نظر می‌رسد اروپایی ها قصد آن دارند تا تلاش مذبوحی برای نجات جسد برجام انجام دهند.

اخیرا محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی آنطور که از شواهد برمی‌آمد تایید کرد که مذاکرات تمام شده است و چیزی برای مذاکرات باقی نمانده است. [مذاکرات هسته‌ ای تمام شده است!]

عدم واکنش جدی کشورهای غربی به سخنان اسلامی

اگر چه رسما و در چارچوب مذاکرات وین کشورهای ذینفع واکنشی به سخنان اسلامی ندادند اما به نظر می‌رسد اروپایی ها قصد آن دارند تا با فرستادن انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام در وین به تهران دوباره نفسی در کالبد بی‌جان و مرده برجام بدمند.

وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی در روز ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که اروپایی ها به حکومت ایران پیشنهاد داده‌اند که برای خروج از بن بست مذاکرات وین حاضرند انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا را برای مذاکره و رایزنی با تهران به ایران بفرستند.

بنا بر این گزارش مورا نیز برای این سفر اعلام آمادگی کرده است این امری است که برخی منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود آن را اعلام کردند.

بنا بر گزارش‌ها تهران هنوز پاسخی به این درخواست اروپایی ها نداده است.

سپاه محل مناقشه در مذاکرات وین

در هفته‌های اخیر مذاکرات وین در پی اصرار‌های نابجای حکومت ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران از لیست تروریستی به بن‌بست خود و آمریکا نیز متقابلا پاسخ داد اگر حکومت ایران می‌خواهد درباره خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی مذاکره کند باید درباره رفتار منطقه‌ای سپاه پاسداران در مذاکرات وین به پای میز گفتگو بیاید امری که حکومت ایران به کرات خاطرنشان ساخته است که به هیچ وجه حاضر به انجام چنین کاری نیست.

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، مورا در سفرش به تهران در پی آن خواهد بود که از حکومت ایران بخواهد تا بحث بر سر سپاه پاسداران را به زمان دیگری غیر از مذاکرات پیرامون برجام موکول کند.

مخالفا مجلس آمریکا با لغو نامگذاری تروریستی سپاه

این در حالی است که در درون آمریکا اعضای کثیری از مجلسین آمریکا از هر دو حزب مخالف صریح خروج نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌‌های تروریستی هستند.

به نظر می‌رسد و آن چنان که وال استریت ژورنال نیز درج کرده است این اقدام اروپایی ها به این دلیل است که می‌خواهند برای یک بار دیگر مسئولیت را متوجه حکومت ایران سازند و آشکارا به حکومت ایران پیام بدهند که مذاکرات تنها در صورتی امکان ادامه دارد که ممکن است به نتیجه برسد که حکومت ایران راهی برای عبور از بن‌بست فعلی ارائه دهد.

بن بست در مذاکرات وین از ۲۰ اسفند

شایان ذکر است هشتمین دور مذاکرات وین که از ۶ دی سال ۱۴۰۰ آغاز گشته بود از ۲۰ اسفند سال گذشته به محاق رفته و به بن بست خورده است.

پیش از این و در هفته اول فروردین مورا با هدف پادرمیانی بین ایران و قدرت‌های غربی به تهران سفر، اما سفر وی نتیجه‌ای در بر نداشت و وی با دستان خالی از تهران برگشت.

دیپلممات‌های غربی عقیده دارند اگر حکومت ایران با درخواست امتیاز گرفتن از آمریکا در مورد موضوع دیگری به وین برگردد آمریکا آن را بررسی خواهد کرد اما مذاکره دوباره بر سر مسائل از پیش مطرح شده را نخواهد پذیرفت.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)