سینمای ایران و هزار پرده فساد

بحث مربوط به فساد در حوزه سینمای ایران مربوط به امروز و دیروز نیست؛ اما این روزها ابعاد جدیدی از فساد در سینمای ولایی! بروز پیدا کرده است.

می‌‌توان گفت از بدو به وجود آمدن حکومت ولایت فقیه سینمای ایران نیز مانند بسیاری موضوعات دیگر به محاق رفت، برخی ناچار به جلای وطن و برخی خانه‌نشین شدند و حوزه سینمای ایران نیز به دست حکومت ولایت فقیه افتاد.

از کم و کیف و افت‌ و خیزهای سینمای ایران در زمان حاکمیت ولایت فقیه که بگذریم موضوع فساد مالی در حوزه سینما موضوعی است که جای بحث و کنکاش دارد.

پول اختلاس‌شده در بانک سرمایه به جیب سینمای ولایی! می‌رود

اخیرا خبر محاکمه محمد امامی سرمایه‌گذار سینمایی و از متهمان پرونده فساد در بانک سرمایه خبر از ابعاد جدیدی از فساد در سینمای ایران داد.

محمد امامی در موضوع محاکمه متهمان بانک سرمایه به ۲۰ سال زندان، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است، وی که دومین محکوم پرونده‌ فسادهای مالی است بخش عمده‌ای از سرمایه خود را صرف تولید برخی آثار سینمایی به نفع حکومت ولایت فقیه کرده است.

در جریان محاکمه محمد امامی در مورد فساد مالی مشخص گردید که وی بخشی از پول‌‌های اختلاس‌ شده از بانک سرمایه را صرف سرمایه‌گذاری در سینمای ولایت فقیه کرده است.

در جریان محاکمه وی اعلام شد که محمد امامی ۵ درصد از ۱۰۱۵ میلیارد تومان مبلغ «به دست آمده مشکوک»؛ بخوانید اختلاس را در سینمای ولایت فقیه سرمایه‌گذاری کرده است.

طلب نامه بخشش از ابراهیم رئیسی

اما در هزار توی فساد حکومت ایران و در حالی که محرز بود که محمد امامی نقشی مستقیم در فساد در حوزه سینمایی ایران دارد هنگامی که وی بازداشت شد و اتهامات سنگینی نیز علیه وی مطرح بود برخی از سینماگران ولایی! حکومت ولایت فقیه از جمله کیانوش عیاری، محمد حسین مهدویان، نرگس آبیار، پیمان قاسم خانی، روح الله حجازی، جواد نوروز بیگی که همگی  از جمله وابستگان به حکومت ولایت فقیه بودند و آنها نیز از جمله در زمینه سینما فعالیت‌‌های آشکاری له حکومت ولایت فقیه و علیه مخالفان حکومت ولایت فقیه در کارنامه خود داشتند و دارند در نامه‌ای در فروردین سال ۱۳۹۹ به ابراهیم رئیسی که در آن زمان کرسی ریاست قضائیه ولایت فقیه را در دست داشت، از محمد امامی به عنوان «یکی از فعال‌ترین و موثرترین چهره‌‌های فرهنگ و هنر» حکومتی نام برده و خواهان آزادی وی شده بودند.

فساد در فساد با تهدید افشای فایل صوتی

هر چند برخی از این مدعیان سپس درخواست خود را پس گرفتند اما نوروزبیگی از وابستگان به ولایت فقیه پرده از این برداشت که از تمامی این افراد سند صوتی در اختیار دارد که در آن خواهان آزادی امامی از رئیسی شده بودند!

به هر حال اکنون در هزار توی فساد در ایران و این بار در زمینه مرتبط به سینما قرعه بد به نام امامی نامی افتاده است اما افکار عمومی و جامعه شهروندی ایران در سالیان اخیر با عدم استقبال از سینمای حکومتی ایران نشان داده‌اند که نام‌ها و ردپاهای بسیار دیگری از قبیل محمد امامی‌ها در میان است. [سینمای ولایت، حال و روز یک صنعت مرده]

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)