حذف محسن رضایی گامی به سوی پایان

با حذف محسن رضایی از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی به نظر می‌شود و شکاف و بحران در دولت رئیسی نمودها و تجسد بیشتری  پیدا می‌‌کند.

ناگفته مشخص بود که در انتخابات سال ۱۴۰۰ که خامنه‌ای قصد داشت تا رئیسی را از درون خمره انتخابات بیرون بکشد برخی کاندیداهای پوششی نیز شرکت کرده بودند که دست آخر به نفع رئیسی باید کنار می‌رفتند تا صنعت مهندسی  خامنه‌ای پیش برود و رئیسی از صندوق بیرون کشیده شود؛ یکی از این کاندیداها محسن رضایی کاندیدای مادام‌العمر در انتخابات ریاست جمهوری ولایت فقیه است که در سه دور قبل نیز کاندید ریاست جمهوری شده بود و با وجود اینکه در کارنامه خود فرماندهی سپاه پاسداران به مدت طولانی را داشته است اما در صنعت مهندسی خامنه‌ای هیچ گاه میدان داری مجریه ولایت فقیه به سپرده نشد.

کاندیدای مادام‌العمر!

در انتخابات سال ‍۱۴۰۰ ریاست جمهوری حکومت ایران محسن رضایی نخست اعلام کرد که در صورت شرکت رئیسی در انتخابات، کناره‌گیری خواهد کرد اما پس از ثبت‌نام رئیسی، در انتخابات ثبت‌نام کرد و اعلام کرد که قصد کناره‌گیری ندارد.

این اعلام هواخواهی از رئیسی بعد از انتخابات برای محسن رضایی، سمت معاون اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی را در سهم‌خواهی قدرت در درون حاکمیت به همراه داشت.

بعد از انتصاب محسن رضایی به سمتش وی در یک اظهار نظر پیرامون یارانه‌ها، اعلام کرد که به زودی یارانه‌ها دو برابر خواهد شد اما بلافاصله با تکذیب رئیسی روبرو شد از آن تاریخ رضایی رویکردی پاسیو در کابینه رئیسی اتخاذ کرده بود.

در واقع مشخص شد که این محمد مخبر «رئیس ستاد اجرایی فرمان امام» است که حرف اول و آخر را در کابینه از لحاظ اقتصادی خواهد زد و نقش رضایی بیشتر ویترینی است.

محمد مخبر و محسن رضایی؛ دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند!

برخی از رسانه‌های حکومت ایران از جمله اعتماد با جملاتی چون «دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند» رضایی را رقیب مخبر که اختیارات بلامنازعه‌ای در «ستاد اجرایی فرمان امام» دارد می‌دانند و حذف رضایی از کمیسیون اقتصادی را نیز به نوعی خواست و خدعه مخبر برمی‌شمرند چرا که محلی از اعراب ندارد که معاون اقتصادی رئیس جمهور از کمیسیون اقتصادی حذف شود!

البته پیش از این و در زمانی که رضایی صحبت از ۲ برابر شدن یارانه کرد رئیسی به او گوشزد کرد که فرمانده اقتصادی دولت وی مخبر می‌باشد. حکم حذف رضایی و مرتضوی، معاون اجرایی دولت رئیسی را نیز محمد مخبر اعلام و ابلاغ کرد.

مخبر رقیب اصلی رضایی و عامل شقه

محمد مخبر از آنجا که یکه‌تاز اقتصاد «ستاد اجرایی فرمان امام» و حالا با حفظ سمت در سمت معاون اول رئیسی ایفای نقش می‌کند این نیت را دارد که در زمینه اقتصادی نیز در دولت رئیس حرف اول و آخر را بزند و پشتش به مدیریتش در «ستاد اجرایی فرمان امام» گرم است.

اما از سوی دیگر محسن رضایی که در دولت‌های نهم، دهم، و یازدهم کاندیدای ریاست جمهوری شده بود همواره اولویت خود را بهبود اوضاع اقتصادی کشور معرفی کرده و در برهه‌ای اعلام کرده بود که با برنامه‌های اقتصادی که دارد می‌تواند اقتصاد حکومت ولایت فقیه را به پنج کشور برتر جهان ارتقاء دهد!!!

از سوی دیگر ابقاء و قدرت دادن به محمد مخبر در سمت معاون اول دولت ابراهیم رئیسی از آنجا که مخبر رئیس یکی از کارتل‌‌های بزرگ مالی کشور است که به هیچ کس حساب پس نمی‌دهد و هیچ شفافیتی در این ستاد حکم‌فرما نیست به نظر می‌رسد به فرمان خامنه‌ای در این سمت معاون اول ابقاء شده است و وی بر محسن رضایی برتری داده شده است. [محمد مخبر و امپراتوری عظیم اقتصادی خامنه ای!]

حذف رضایی از دولت نمود بیرونی یک بحران عمیق‌شونده

برخی شواهد حاکی از آن است که محسن رضایی از سمت معاون اقتصادی نیز به زودی حذف خواهد شد چون وی پس از حذف از کمیسیون اقتصادی در جلسه ستاد اقتصادی دولت نیز حاضر نشده است و گمان آن می‌رود که به زودی از ترکیب هیئت دولت کنار گذاشته شود و به این ترتیب دولت رئیسی به یک سالگی نرسیده دچار شقه و شکافی در راس شده است.

مشکل کار تا بدانجا رسیده است که جعفرزداده ایمن‌آبادی عضو سابق مجلس حکومت ایران به کنایه اعلام کرده است که دولت ابراهیم رئیسی ۶ رئیس‌جمهور در ترکیب خود دارد، زیرا ۶ کاندید ریاست جمهوری در ترکیب کابینه وی دیده می‌شود!

وضعیت این چنینی در دولت یکدست شده توسط خامنه‌ای نیز نمایی از تضادهای عمیق‌شونده در بالای حاکمیت ولایت فقیه می‌باشد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)