قیمت مسکن در ایران افزایش چشمگیر داشته است

آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد قیمت هر متر خانه در تهران از سال ۱۳۹۶ تا سال کنون افزایشی ۷ برابری داشته است.

بنا بر اعلام آمارهای بانک مرکزی حکومت ایران از زمانی که ابراهیم رئیسی سکان دولت را در حکومت ولایت فقیه را دست گرفت قیمت مسکن در ایران افزاشی قابل توجهی داسته است.

۶۰۰ درصد افزایش قیمت مسکن

قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از ۳۰ میلیون تومان از مرداد سال ۱۴۰۰ به بالای ۳۵ میلیون تومان در اسفند ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۵ میلیون تومانی در هر متر مربع مسکن در تهران در عرض نزدیک به ۷ ماه در حالی است که قیمت هر متر خانه از سال ۱۳۹۶ از ۵ میلیون تومان تا ۳۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ افزایشی ۶۰۰ درصدی داشته یا به عبارتی ۷ برابر افزایش داشته است.

این امر از نظر رسانه‌های حکومت ایران نیز پنهان نمانده و بسیاری از رسانه‌های حکومت ولایت فقیه بر این واقعیت انگشت صحه گذاشتند.

آمار افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ هنوز اعلام نشده

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ولایت فقیه هنوز آمار رسمی بانک مرکزی مربوط به فروردین سال ۱۴۰۱ هنوز منتشر نگردیده است و اما ریز جزئیات آمار‌های سال ۱۴۰۰ گویای آن است که قیمت مسکن از تیر ۱۴۰۰ تقریبا ثابت بوده است اما از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ تا اسفند سال ۱۴۰۰ قیمت مسکن  ۱۷ درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است قیمت هر متر مربع مسکن در پایان سال ۹۶ برابر با ۵.۷ میلیون تومان و در پایان سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به ترتیب ۹.۵ میلیون و ۱۴.۵ میلیون تومان بوده و بعضا تا ۳۰ میلیون تومان افزایش و جهش یافته است.

دلایل افزایش قیمت مسکن

یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن آنهم به طرز چشمگیر این بوده است که ارزش ریال در سال‌ها و ماه‌های اخیر سقوط چشمگیری داشته است. [درون اقتصاد در حال فروپاشی ایران ؛ افزایش قیمتها و بحران مسکن!]

قیمت ارز در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹ چیزی در حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است که این افزایش تاثیر بلافصل خود را بر روی قیمت مسکن مانند سایر کالاها و خدمات گذاشته است.

یک دلیل دیگر افزایش قیمت مسکن موضوع خانه‌‌های خالی است که در سال‌های اخیر گزارش شده است که ۲ میلیون مسکن خالی در تهران وجود دارد که عمدتا در اختیار بانک‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی بزرگ کشور است که قیمت مسکن را بالا نگه می‌دارند.

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن بردن معاملات آن در بازار سرمایه و بورس بود؛ سیاستی که در سال ۱۳۹۹ حسن روحانی آن را رقم زد و با وارد کردن حباب در بورس تهران و دستکاری در آن قیمت مسکن را به رغم کاهش تقاضا بالا نگاه داست در صورتی که در عمل باید در صورت کاهش تقاضا افزایش عرضه و قیمت پایین‌تر عرضه می‌شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)