مذاکرات وین و معادلات بغرنج

دور هشتم مذاکرات وین بیش از آنچه به نظر بیاید طولانی شده است و دچار فراز و نشیب‌های فراوانی گشته است براستی مذاکرات وین پشت چه مشکلی مانده است که حتی به صورت آشکار علنی و رسانه‌ای نمی‌شود.

دور هشتم مذاکرات وین از ۶ دی سال ۱۴۰۰ شروع شده است و طولانی‌ترین دور مذاکرات در بین هشت دور گذشته در این مرحله می‌باشد.

این دور مذاکرات با وقفه‌های کوتاه برای مشورت‌گیری هیئت‌های مذاکراه کننده همراه بود اما تا کنون پایانی برای آن متصور نبوده است یا حتی اینکه ته این دور از مذاکرات بسته شود و مذاکرات به دور نهم کشیده شود.

کشورهای غربی مدام از بسته شده پنجره فرصت سخن می‌گویند و مدام هشدار می‌هند که تنها چند روز یا چند هفته و نه چند ماه به پایان و بسته شدن پنجره مذاکرات باقی مانده است اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتاد ظاهرا پنجره‌ای است که قصد بسته شدن ندارد!

اختلاف بر سر حذف نام سپاه از لیست تروریستی

آن طور که از شواهد و قرائن بر می‌آید موضوع مورد اختلاف کنونی موضوع خارج ساختن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی مورد مجهولی است که معادله را پیچیده کرده است. اما این موضوع در تحلیل نهایی نمی‌تواند درست باشد چرا که مذاکرات وین بر روی برنامه اتمی ایران تمرکز دارد و آن طور که اخیرا اشاره شده است اگر حکومت ایران خواهان خارج شدن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی که یک امر فرابرجامی است باید در مورد رفتار منطقه‌ای و تروریسم سپاه پاسداران نیز به پای میز مذاکره بیاید اما حکومت ایران از ابتدا اعلام کرده است که این موضوع جزء مرز سرخ‌های حکومت ایران به شمار می‌رود.

از سوی دیگر آمریکا و شرکای دیگر در برجام موضوعات در مذاکرات وین را تنها مشروط به موضوع اتمی و رفع تحریم‌های فقط اتمی کرده‌اند و هیچ کدام از کشورهای دیگر عضو برجام پالسی از اینکه سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های خارجی خارج شود صادر نکرده‌اند. [سپاه پاسداران را از لیست تروریستی خارج نکنید]

بایدن تمایلی برای خارج کردن نام سپاه از لیست تروریستی ندارد

خبرگزاری فرانسه در روز چهارشنبه ۳۱ فروردین اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده تمایلی به خارج ساختن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی ندارد.

پیش از این نیز ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده بود که اگر حکومت ایران خواهان لغو تحریم‌های است که فراتر از برجام است باید به نگرانی‌‌ها ما که فراتر از برجام است (منظور تروریسم سپاه پاسداران و دخالت‌های منطقه‌ای آن است) پاسخ بدهد.

وی افزود اگر حکومت ایران نمی‌خواهد از مذاکرات برای حل سایر مسائل دوجانبه استفاده کند می‌توانیم خیلی سریع در مورد برجام به توافق برسیم.

وارد شدن در مذاکرات بر سر تروریسم سپاه به نظر از سوی حکومت ایران غیر محتمل می‌نماید. در آن صورت مذاکرات وین برای حکومت ایران به مثابه جام زهری دیگری خواهد بود و هیمنه حکومت ولایت فقیه در منطقه را از بین خواهد برد.

واشنگتن مصر بر مقابله با تهدیدات سپاه پاسداران است

افزون بر این که آمریکا تا کنون قصد نداشته تا نام سپاه پاسداران را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج حذف نماید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که واشتگتن متعهد است با تمام ابزارهای مناسب از هر گونه فعالیت مخرب و خصمانه سپاه پاسداران جلوگیری کند.

در همین حال یک گروه حقوقی محافظه‌کار در آمریکا دولت جو بایدن را تهدید کرده است که دولت بایدن را با شکایتی مبنی بر خنثی ‌کردن اجرای توافق هسته‌ای جدید با ایران تحت فشار قرار خواهد داد.

در همین حال سایت وزارت خارجه آمریکا اخیر اعلام کرده است که همه تحریم‌های آمریکا علیه حکومت ایران به قوت خود باقی است همه تحریم‌های ما تا زمانی که نتوانیم به یک بازگشت متقابل به برجام دست یابیم به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)