متلک‌گویی به زنان بیشتر بعد فرهنگی دارد، چرا که برخی مردان نگاه فرودستانه به زنان دارند و آنان را جنس دوم محسوب می‌کنند و این طرز تفکر و دیدگاه منجر به متلک‌گویی می‌شود.

شهیندخت مولاوردی پژوهشگر حوزه زنان و حقوقدان گفت: خشونت گفتاری در دسته خشونت‌های روانی علیه زنان می گنجد که زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اشکال مختلفی دارد، بطوری که متلک‌گویی‌ در خیابان یا محیط کار یکی از شایع‌ترین نوع خشونت گفتاری علیه زنان است.

شهیندخت مولاوردی افزود: بر اساس اعلامیه رفع خشونت علیه زنان که در سال ۱۳۹۳ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، هرگونه عمل خشونت‌آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود، خشونت علیه زنان است.

وی در ادامه گفت: هر نوع عمل، گفتار یا کردار که موجب آسیب روحی و جسمی به زنان شود، در تعریف خشونت علیه آنان می‌گنجد، بنابراین توهین، تحقیر یا متلک‌های خیابانی در این دسته می‌گنجد.

مولاوردی درباره امکان پیگیری حقوقی متلک‌گویی به زنان، تصریح کرد: با توجه به روند فرسایشی پیگیری این گونه پرونده‌ها، بیشتر زنان ترجیح می‌دهند که چنین پرونده‌هایی را دنبال نکنند. از سوی دیگر بحث آبرو و حیثیت مطرح است، چرا که در این شرایط انگشت اتهام بیشتر به سوی زن گرفته می‌شود.

وی درباره راهکارهای کاهش خشونت گفتاری علیه زنان، گفت: این مقوله ریشه‌های فرهنگی و نگرشی دارد و راهکار مقابله با آن را نیز باید از همین طریق جست‌وجو کرد. تلاش برای ارتقای جایگاه زنان و تغییر نگرش و دیدگاه‌ها نسبت به آنان از طرف حکومت، دولت و رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد.

این حقوقدان افزود: لازم است مسوولان بیش از پیش به شایستگی‌های زنان، باور داشته باشند البته این باور باید مصداق عینی و عملی پیدا کند؛ این در حالی است که متاسفانه در برخی موارد زنان شایسته کمتر در جایگاه‌های واقعی خود قرار می گیرند، بنابراین لازم است نگرش‌ها نسبت به زنان تغییر کند زیرا درصورت تحقق این امر، خشونت گفتاری علیه آنان نیز کاهش می‌دهد.

مولاوردی در پایان با اشاره به لایحه تامین امنیت اجتماعی زنان گفت: این لایحه در دولت مطرح است و امیدواریم در دستور کار مجلس قرار گیرد تا برای نخستین بار لایحه جامعی به منظور مقابله با خشونت‌ علیه زنان در ایران تصویب شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com