مذاکرات برجام و فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در حالی که چندین روز است مذاکرات برجام در سکوت به پیش می‌رود اعلام کرد که به چشم‌انداز مذاکرات برجام خیلی خوشبین نیست.

در دو هفته اخیر اخبار کمتری در مورد مذاکرات وین به رسانه‌ها درز پیدا کرده است، در فقدان اطلاعات جزئی و دقیق از روند مذاکرات برجام گمانه‌زنی‌‌ها پیرامون این مذاکرات نیز افزایش پیدا کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی اعلام کرد که نسبت به توافق با ایران برای احیای برجام چندان خوشبین نیست.

سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است

تونی بلینکن همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سپاه پاسداران اعلام کرد که این نهاد را یک نهاد تروریستی می‌داند.

این در حالی است که حکومت ایران در هفته‌‌های اخیر نسبت به خروج نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌‌های تروریستی اصرار می‌ورزد و خروج آن را به عنوان شرط توافق و احیای مذاکرات برجام اعلام کرده است.

در ابتدای فروردین سال جای اخباری منتشر شد مبنی بر این ایالات متحده در مورد این خواسته حکومت ایران در قبال خروج نام سپاه پاسداران شرط گذاشته است که حکومت ولایت فقیه به کاهش تنش‌ها و اقدامات تروریستی در منطقه خاور میانه تعهد علنی بدهد امری که حکومت ولایت فقیه با آن مخالفت کرده است.

عدم خوشبینی نسبت به مذاکرات برجام

در مصاحبه اخیر تونی بلینکن با ان‌بی‌سی وقتی از وی سوال شد آیا سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌‌های تروریستی باقی خواهد ماند بلینکن در پاسخ اعلام کرد که از بیان جزئیات معذور است!

بلینکن سپس ادامه داد به طور ساده بگویم من نسبت به چشم‌انداز مذاکرات برجام و این که به نتیجه برسد خیلی خوشبین نیستم و این به رغم همه تلاش‌هایی است که آمریکا انجام داده است… باید منتظر سرانجام آن باشیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر روی این موضوع انگشت گذاشت که مهلت دستیابی به توافق با حکومت ایران بسیار کوتاه خواهد بود و طی روزهای آینده وی با شرکای اروپایی رایزنی خواهد کرد.

اظهار نظر وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات برجام

به دنبال این اظهارات بلینکن وی در دیدار با وزرای خارجه سه کشور اروپایی به طور مشترک اعلام کردند که در موضوع هسته‌ای حکومت ایران برای سناریوهای غیر از دیپلماسی آماده‌ایم.

وزاری خارجه این چهار کشور در نشستی در بروکسل راه حل دیپلماتیک را بهترین گزینه موجود برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام عنوان کردند اما افزودند اگر لازم باشد برای سناریوهای دیگر نیز آماده‌اند. [توافق اتمی؛ آیا خامنه ای سرانجام جهان را به گزینه نظامی می‌کشاند؟]

آژانس: حکومت ایران تمامی تجهیزات ساخت سانتریفیوژ را از تسا به نطنز منتقل کرده

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه ۱۷ فروردین اعلام کرد که حکومت ایران تمامی تجهیزات ساخت سانتریفیوژ را از سایت تسا در غرب کرج به سایت نطنز منتقل کرده است.

این در حالی است که ۶ هفته پیش از این حکومت ایران اعلام کرده بود که سایت دیگری را در اصفهان برای ساخت همین قطعات راه‌اندازی کرده است.

بیانیه آژانس همچنین می‌افزاید بازرسان آژانس تاکید دارند که دستگاه‌ها در نطنز همچنان در مهر و موم آژانس هستند و در نتیجه کار نمی‌کنند.

تناقض در اظهارات مقامات ایرانی پیرامون بازرسی‌های آژانس

این در حالی است که حکومت ایران پیش از این ادعا کرده بود به دلیل خرادبکاری اسرائیل در سایت تسا در کرج برای چندین ماه اجازه دسترسی به بازرسان آژانس به این تاسیسات را نداده است و موضوع همچنان در حالت بن‌بست است.

در رابطه با همکاری آژانس و حکومت ایران، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران روز چهارشنبه ۱۷ فروردین اعلام کرد از میان ۴ مکان مورد اختلاف آژانس و ایران، در مورد یک مکان رفع ابهام شده است و رفع ابهام در مورد سه مکان دیگر نیز باید تا پایان خردادماه سال جاری به سرانجام برسد.

در همین حال و در میان اخباری که از مذاکرات برجام و حواشی آن منتشر می‌شود نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال آن هستند که به تضمینی برای بررسی توافق احتمالی با حکومت ایران در کنگره دست یابند.

در همین زمینه مایکل مک‌کال عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا اعلام کرد با توجه به مخالفت روزافزون دمکرات‌ها با توافق احتمالی، بایدن نمی‌خواهد توافق با ایران در کنگره بررسی شود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)