مذاکرات وین در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟

اختلافات باقیمانده در مذاکرات وین آینده این مذاکرات را با چالش‌ها و علامت سوال‌هایی همراه کرده است، این چالش‌ها کدامند و آیا چشم‌اندازی برای رفع این چالش‌ها وجود دارد؟

دور هشتم مذاکرات وین بیش از اندازه معقول به طول انجامیده است. بیش از ۷۰ روز از شروع دور هشتم مذاکرات وین می‌گذرد و هنوز به قطعیت نمی‌توان پایانی برای این دور مذاکرات تعیین نمود؛ هیئت‌های مذاکره‌کننده نیز در روزهای اخیر اخباری چندانی را رسانه‌ای نمی‌کنند.

۲ تابلو محتمل درباره مذاکرات وین

این امر می‌‌تواند به دو علت باشد اول آنکه بن‌بست جدی و غیرقابل حل بر مذاکرات سایه افکنده است که تلاش‌ها با وجود همه آن، راهگشای رسیدن و حصول به توافقی نیست و دوم آنکه در پشت درهای بسته مذاکرات برای حصول توافق به مراحل نهایی نزدیک شده و طرف‌های درگیر به علت حساسیت موضوع از رسانه‌ای کردن پشت پرده موضوعات مذاکرات وین خودداری به عمل می‌آورند.

سیر تحولات برای کسی که اندک مروری به روند مذاکرات داشته و موضع‌گیری‌های علنی به خصوص در دو طرف اصلی ماجرا یعنی آمریکا و حکومت ایران را دنبال کند احتمالا حاکی از آن خواهد بود که تابلو اول معقول‌تر به نظر می‌آید.

یعنی حجم اختلافات و تضادهای به اندازه‌ای زیاد و خارج از کادر می‌باشد که عملا مذاکرات با یک حالت سکون مانند روبرو شده است.

چه اختلافاتی در مذاکرات وین باقی مانده است؟

یکی از اختلافات اصلی در میز مذاکرات ابقاء یا ملغی‌ ساختن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی و از ذیل تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا باشد.

اخیرا شخصیت‌‌های سیاسی بانفوذ زیادی در آمریکا نسبت به احتمال خروج نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی هشدار داده‌‌اند از جمله در یکی از آخرین موارد استنی هویر رهبر اکثریت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا اعلام کرد که سپاه پاسداران باید در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند.

از سوی دیگر بنا بر گزارشی که واشنگتن پست در روز ۱۳ فروردین منتشر کرد اعلام شد که مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران بر سر موضوع تروریسم به بن‌بست رسیده است که این نیز عملا به موضوع دامنه فعالیت‌‌های تروریستی سپاه پاسداران مربوط می‌شود.

نگرانی روسیه و چین عامل توقف مذاکرات

از سوی دیگر جلیل رحیمی یک عضو مجلس ایران پیرامون مذاکرات اتمی اعلام کرد که نگرانی‌های چین و روسیه در این مذاکرات یکی از دلایل توقف مذاکرات احیای برجام می‌باشد.

اما در مقابل خبرگزاری فرانسه روز ۱۴ فروردین اعلام کرد که نمایندگان کنگره و سنای آمریکا با خروج نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌‌های تروریستی مخالف می‌باشند و این فشار مضاعفی را بر دولت جو بایدن وارد آورده است.

ریچی تورز عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در روز ۱۷ فروردین اعلام کرد که اکثریت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با برجام مخالفت خواهند کرد. [مذاکرات وین نباید ادامه یابد]

تاکنون دولت بایدن نیز اعلام کرده است که حتی در صورت حصول یک توافق بر سر برنامه اتمی حکومت ایران، نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی همچنان ابقاء خواهد شد.

خواسته‌های نامعقول حکومت ایران در مذاکرات وین

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در این مورد در روز ۱۶ فروردین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که حکومت ایران در مذاکرات خواسته‌های نامعقولی دارد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران نیز اعلام کرده است که خروج نام اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست تحریمی مورد مناقشه در بین هیئت‌های مذاکره‌کننده می‌باشد.

اما در مقابل و افزون بر این ند پرایس سخنگوی آمریکا نیز در روز ۱۵ فروردین بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که در صورت لزوم ما دیگر گزینه‌ها را دنبال می‌کنیم تا مانع از دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی شویم.

اما در ورای این که مذاکرات وین در روزهای آینده به نتیجه برسد یا نه، آنچه واضح و بدیهی است ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش و می‌توان گفت چین و روسیه همگی بر سر عدم دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای مرزسرخ پررنگی دارند که بارها و به کرات نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)