ایلگای جهانیILGA World – انجمن بین‌المللی افراد همجنسگرا،دوجنسگرا، ترنس‌ و اینترسکس‌، یک فدراسیون جهانی متشکل از بیش از ۱۷۰۰ سازمان از بیش از ۱۶۰ کشور و منطقه است که برای حقوق بشر جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی کمپین و فعالیت می‌کنند

ایلگا در معرفی خود نوشته: «ما خواهان جهانی هستیم که در آن حقوق بشر همه رعایت شود و همه بتوانند در برابری و آزادی زندگی کنند: جهانی که در آن عدالت و برابری جهانی بدون توجه به گرایش‌های جنسی، هویت جنسیتی، بیان جنسیتی و شاخصه‌های جنسی تضمین و برقرار شود (SOGIESC)

ایلگای جهانی که در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد، دارای موقعیت مشاوره در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی در سازمان ملل است.

ایلگا دارای سازمان‌های زیر مجموعه در شش منطقه جهانی است. این سازمان‌ها با توجه به موضوعات منطقه، شرایط جغرافیایی، قانونی و فرهنگی فعال فعالیت‌های خود را پیش می‌برند.

ایلگا آسیا، ایلگا پن‌آفریقا، ایلگا آمریکای لاتین و دریای کارائیب، ایلگا اقیانوسیه، ایلگا اروپا و ایلگا آمریکای شمالی سازمان‌های زیر مجموعه و منطقه‌ای ایلگای جهانی هستند.

ایلگا چه کاری انجام می‌دهد؟

دفاع و حمایت

ایلگا برای دستیابی و حفظ به رسمیت شناختن و حمایت از حقوق بشر افراد با هویت جنسیتی، گرایش جنسی و شاخصه‌های جنسی متفاوت توسط سازمان ملل متحد و سایر نهادهای جهانی تلاش می کند.

پژوهش

کارشناسان ایلگا داده‌های قابل اعتماد و مبتنی بر شواهد و مستندات ارائه شده توسط سازمان‌های اعضا در مورد قوانین مربوط به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی جمع‌آوری می‌کنند.با تهیه و تدوین جزوات آموزشی و آگاهی‌رسان منابع بسیار مهمی در اختیار مدافعان حقوق بشر قرار می‌دهند. از نمونه این جزوات و مقالات گزارش همجنس‌گراستیزی تحت حمایت دولت و گزارش راهنمای قانونی – حقوقی کشورهای متفاوت است.

برگزاری آموزش و همایش

ایلگا از سازمان‌های فعال در زمینه ال‌جی‌بی‌تی در سراسر جهان با آموزش‌هایی برای افزایش اطلاعات و اکتیویسم حمایت می‌کند و با برگزاری کنفرانس‌های جهانی و منطقه‌ای فرصت‌هایی را برای ایجاد تشکل و تعیین استراتژی‌ مبارزه و مطالبه گری برای این سازمان‌ها و تشکل‌ها فراهم می‌کند.

ارتباطات و شبکه‌سازی

ایلگا نیز آگاهی را در مورد مسائل حقوق بشر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی از طریق رسانه ها افزایش می‌دهد و برای حمایت از مشاهده پذیری و مشارکت افراد با گرایش جنسی، هویت جنسیتی و بیان جنسیتی متنوع و به حاشیه رانده شده تلاش می کند.

چطور ایلگا شکل گرفت؟

آگوست سال ۱۹۷۸، در کاونتری بریتانیا، نمایندگان سازمان‌هایی از استرالیا، بریتانیا، دانمارک، ایرلند شمالی، جمهوری ایرلند، ایتالیا، هلند، اسکاتلند و ایالات متحده آمریکا در نشست حاشیه‌ای کنفرانس سالانه کمپین برای برابری همجنسگرایان دور هم جمع شدند. در ابتدا اسم این سازمان IGA (سازمان جهانی گی‌ها) بود.

بسیاری از تغییرات حقوقی، سیاسی و اجتماعی که در ۴۰ سال گذشته برای جوامع ال‌جی‌بی‌تی اتفاق افتاده است، در آن زمان غیرقابل تصور به نظر می‌رسید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)