مافیای  دارو در ایران شامل چه کسانی است؟

قاچاق دارو به معضل و پدیده‌ای در حکومت ولایت فقیه تبدیل شده است که برخی در درون حکومت ایران به ناچار به وجود مافیای دارو در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه اذعان می‌کنند.

وضعیت دارو در ایران خوب نیست در سال‌های اخیر کمبود برخی از داروهای خاص برای بیماری‌های خاص بارها سوژه اخبار و شبکه‌های اجتماعی شده و اعتراضات شهروندان ایرانی را برانگیخته است.

بهانه ارزانی دارو برای توجه گران کردن آن

در این بین صحبت از برخی پدیده‌ها می‌شود که شبهات درباره آن بسیار فراوان است.

یکی از این شبهات بحث ارزان بودن قیمت دارو در ایران است که توسط رسانه‌ها و بلندگوهای حکومتی تبلیغ می‌شود.

این تبلیغ بدان منظور صورت می‌گیرد که  راه حکومت ایران را برای حذف ارز ترجیحی از روی دارو هموار سازد؛ چنان که در روزهای اخیر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت حکومت ایران اعلام کرد که در بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی برای واردات دارو یا مواد اولیه برای ساخت دارو در نظرگرفته نشده و ارز ترجیحی دیگر شامل این اقلام نخواهد شد.

این امر چنانکه در چند روز اخیر و پس از اظهارات عین‌اللهی مشاهده گردید باعث گرانی و افزایش قیمت دارو گردیده است.

دروغ بزرگ قاچاق معکوس دارو

همچنین شبهه ارزان بودن دارو دستاویزی گردیده است تا حکومت‌گران این طور استدلال کنند که به دلیل ارزانی دارو در ایران قاچاق معکوس دارو در کشور صورت می‌گیرد و به دلیل پایین بودن قیمت دارو به نسبت کشورهای دیگر داورهای وارداتی به ایران در یک روند معکوس به کشورهای همجوار قاچاق می‌گردد.

در حالی که این ادعا نادرست است و قیمت دارو با احتساب دستمزدی که اقشار پایین جامعه دریافت می‌کنند نه تنها ارزان نیست بلکه بخش قابل توجهی از سبد معیشت خانوار را به خود اختصاص می‌دهد،  قاچاق دارو به صورت گسترده که به آن اعتراف می‌شود بدون وجود دست‌هایی در دولت یا ارگان‌‌های قدرت و ثروت در حکومت ولایت فقیه اصلا امکان‌پذیر نمی‌باشد.

اعتراف به مافیای گسترده دارو و نقش دولت در آن

جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حکومت ایران در یک برنامه تلویزیونی در روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ به نقل از ابراهیم رئیسی اعلام کرد که یک مافیای دارو و تجهیزات پزشکی بسیار قوی در کشور داریم!

میرمحمدی سپس بر روی این نکته انگشت می‌گذارد که مافیای داروی به این گستردگی قطعا با وجود دست داشتن دولت در آن میسر است.

میرمحمدی اعلام می‌دارد که وقتی کلمه مافیای دارو را به کار می‌بریم یعنی یک جزء این مافیا باید دولت باشد و اگر دولت نباشد دیگر مافیایی اتفاق نمی‌افتد! [مافیای دارو در ایران، بلای جان مردم]

نقش قوای مختلف حکومتی در مافیای دارو

وی سپس به نقش دیگر قوای حاکمیتی مانند قضائیه و مقننه حکومت ولایت فقیه در مافیای دارو انگشت گذاشته و می‌افزاید وقتی که از دولت صحبت می‌کنیم «منظور از دولت هم کل ارکان دولت هست؛ دولت قوه مقننه و قوه قضائیه».

میرمحمدی سپس میزان مافیای دارو در کشور را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در ۲ سال گذشته اعلام می‌دارد.

میرمحمدی سپس بر روی این واقعیت صحه می‌گذارد که سخنگوی دولت اعلام کرده است که لیست تمامی شرکت‌هایی که ارز ترجیحی دارو گرفته‌اند و دارو وارد نکرده‌اند موجود می‌باشد و اسم‌شان نیز موجود می‌باشد اما برخوردی با آنها صورت نگرفته است.

مافیای دارو عامل واردات واروهای خارجی که نوع داخلی آن در کشور وجود دارد

میرمحمدی سپس اعلام می‌دارد که  برخی از داروهایی که ارز ترجیحی شامل حال آنها شده است داروی مشابه و کارآی آن در کشور وجود دارد اما با این وجود افرادی برای واردات این داروها از نوع خارجی آن ارز دریافت کرده اما دارویی وارد نکرده‌اند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌های گذشته بوق‌های تبلیغاتی حکومت ایران کمبود و یا فقدان دارو در کشور را با حیله‌گری به موضوع تحریم‌ها ربط می‌دهد و با این ترفند از زیر بار  پاسخگویی نسبت به افکار عمومی می‌گریزند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)