با گذشت زمان، حملات سایبری شایع تر شده و شدت آنها نیز افزایش می‌یابد. از این رو بهتر است با روش‌های حفاظت از اطلاعات آشنایی بیشتری پیدا کنیم. با اینکه هیچ روشی نمی‌تواند امنیت کامل را برای کاربران فراهم کند، اما با اطلاع یافتن و اجرای تکنیک‌های زیر، می‌توانید کار را برای مهاجمان سخت تر کنید.

 

۶. عدم انتقال اطلاعات حساس به هنگام اتصال به وای‌فای رایگان

در مواقعی که به وای‌فای رایگان، مثل وای‌فای فرودگاه یا کافی‌شاپ هستید باید مراقب همه فعالیت‌های خود باشید. اغلب این شبکه‌ها به شدت نا امن هستند، یعنی دسترسی به اطلاعات و داده‌های شما برای دیگران بسیار راحت است. با توجه به اینکه هکرها نیز از این موضوع اطلاع دارند، حتما از این شبکه‌ها برای دستیابی به مقاصد شومشان استفاده خواهند کرد. بنابراین بهتر است هنگام اتصال به وای‌فای‌های رایگان، از انتقال اطلاعات حساس یا وارد کردن رمز حسابها، خودداری کنید. همچنین بهتر است خریدهای اینترنتی و بررسی ایمیلها یا هر حساب کاربری دیگری خود داری کنید. به زبان ساده‌تر، در حین اتصال به اینترنت رایگان هر کاری به غیر از خواندن اخبار، می‌تواند پیامدهای ناگواری را به همراه داشته باشد.

 

۷. نصب آنتی ویروس:

آنتی‌ویروسها ابزارهای قدرتمندی هستند که می‌توانند بسیاری از تهدیدات را تشخیص داده و آنها را متوقف کنند. مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز ۷ و بالاتر، یک آنتی ویروس رایگان قرار داده است، با این حال بهتر است از یک آنتی ویروس پولی نیز استفاده کنید. آنتی ویروسهای رایگان را فراموش کنید، بسیاری از آنها نسخه‌های منسوخ شده یا جعلی هستند که به جای محافظت از سیستم شما، احتمال وقوع اتفاقات ناگوار را افزایش می‌دهند.

همچنین توصیه می‌کنیم به طور مرتب سیستم خود را اسکن کنید تا از نبود هرگونه ویروس یا بدافزاری اطمینان حاصل کنید.

 

۸. رفتار هوشمندانه‌ در شبکه‌های اجتماعی:

اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، می‌تواند بر علیه شما به کار گرفته شود. بسیاری از هکرها زمان بالایی را برای جمع‌آوری اطلاعات خصوصی کاربران از روی پست‌ها و اطلاعاتی منتشر شده در صفحات مجازی، صرف کرده و از این اطلاعات برای جعل هویت یا هک حسابهایشان سوءاستفاده می‌کنند.

زندگی امروزی، ما را به انتشار بدون تامل اتفاقات روزانه در فضای مجازی عادت داده است. همه نام حیوان خانگی، نام دانشگاه، مدرسه و محل کار یکدیگر را می‌دانند، حتی می‌دانند تا کی در تعطیلات و مسافرت هستیم.

متاسفانه این سبک از زندگی، علاوه بر دوستان و اعضای خانواده، این اطلاعات را در اختیار مجرمان سایبری نیز قرار می‌دهد و آنها می‌توانند از این اطلاعات بر علیه شما استفاده کنند.

پس چاره چیست؟

  • تنظیمات حریم خصوصی حسابتان را بررسی کنید و حسابتان را به حالت خصوصی تبدیل کنید.
  • در قبول درخواستهای دوستی دقت بیشتری به خرج دهید و از قبول افراد نا آشنا اجتناب کنید.
  • از انتشار بیش از اندازه اطلاعات خصوصی و حساس در فضای مجازی اجتناب کنید.

 

۹. محدود سازی انتشار اطلاعات حساس و خصوصی در فضای مجازی

در اغلب حملات سایبری مثل کلاهبرداریها، ایمیل‌های فیشینگ و غیره، هدف اصلی هکرها دستیابی به اطلاعات شخصی شما است. معمولا در این ایمیل‌ها، مجرمان سایبری خود را به جای سازمانها و منابع مطمئن جا می‌زنند. بنابراین باید خیلی هوشیار باشید و از ارائه اطلاعات شخصی به هر درخواستی خودداری کنید.

  • قبل از ارائه اطلاعات شخصی خود کمی مکث کرده و فکر کنید. برای مثال، گوگل در حین ثبت نام، اطلاعات هویتی شما را دریافت کرده و نیازی به تایید آن ندارد. پس اگر ایمیلی از طرف گوگل دریافت کردید که در آن ذکر شده از لینک این ایمیل باید اطلاعات هویتی خود را طی ۲۴ ساعت آینده تایید کنید، یعنی یک جای کار ایراد دارد.

 

۱۰. فعال‌سازی پیامک بانکی و رمز پویا:

روشهای بسیاری برای دستیابی به اطلاعات بانکی قربانیان وجود دارد. اگر هکرها بتوانند اطلاعات کارت بانکی و رمز آن را به دست بیاورند، حتما حسابتان را خالی خواهند کردند.

اگر پیامکهای بانکی خود را فعال کنید، در صورت کسر هر مبلغی از حسابتان، سریعا برایتان یک پیام ارسال خواهد شد. معمولا بانک‌ها هزینه پایینی برای فعال‌سازی این سرویس از مشتریان خود دریافت می‌کنند. با این کار اگر مبلغی از حسابتان کسر شد که از خرج کردن آن بی اطلاع هستید می‌توانید سریعا با بانکتان تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهید.

رمز پویا نیز روش نوینی است که از برداشت‌های غیر مجاز جلوگیری می‌کند. تا زمانی که فرد به تلفن همراهتان دسترسی نداشته باشد نمی‌تواند هیچ مبلغی را از آن برداشت کند.

 

۱۰ توصیه مهم برای امنیت سایبری زنان (بخش اول)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)