با گذشت زمان، حملات سایبری شایع تر شده و شدت آنها نیز افزایش می‌یابد. از این رو بهتر است با روش‌های حفاظت از اطلاعات آشنایی بیشتری پیدا کنیم. با اینکه هیچ روشی نمی‌تواند امنیت کامل را برای کاربران فراهم کند، اما با اطلاع یافتن و اجرای تکنیک‌های زیر، می‌توانید کار را برای مهاجمان سخت تر کنید.

۱. پشتیبان‌گیری از اطلاعات:

پشتیبان‌گیری از اطلاعات و ذخیره آن در محلی امن، مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای حفاظت از داده‌هایتان انجام دهید. اگر یک حمله سایبری علیه شما رخ داد، ممکن است دیگر نتوانید به اطلاعات مهم‌تان دسترسی یابید، حتی در برخی موارد دسترسی قربانی به کامپیوتر یا تلفن همراه نیز به طور کلی قطع می‌گردد. اگر از اطلاعات خود پشتیبان گرفته باشید، هر اتفاقی که برای دستگاهتان رخ دهد، دیگر اطلاعاتتان را از دست نخواهید داد.

می‌توانید برای ذخیره بکاپ‌هایتان از یک هارد اکسترنال یا از سرویس‌های ابری مثل دراپ باکس استفاده کنید.

بهتر است از اطلاعات خود به صورت هفته‌ای بکاپ بگیرید.

۲. دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌هایتان را آپدیت کنید:

هرگز هشدارهای بروزرسانی را نادیده نگیرید. باید به محض اینکه نسخه جدیدی برای دستگاه یا اپلیکیشن‌هایتان منتشر شد، نسبت به ارتقای آن اقدام کنید. نسخه‌های جدید هم برای افزودن یا بهبود قابلیت‌های برنامه و هم برای رفع باگ‌های امنیتی آن منتشر می‌شوند.  بنابراین با بروز نگه داشتن اپلیکیشن‌ها، می‌توانید از دستیابی ناخواسته مهاجمان به اطلاعات خود جلوگیری کنید. در صورتی که دستگاه شما قدیمی شده و دیگر برای آن نسخه جدیدی منتشر نمی‌شود، یا امکان بروزرسانی برنامه‌ها در آن وجود ندارد، بهتر است آن را عوض کنید.

توصیه می‌کنیم بروزرسانی خودکار برنامه‌ها را فعال کنید و برنامه‌های بلا استفاده را از دستگاه‌تان حذف کنید.

۳. استفاده از رمزهای منحصر به فرد

 امروزه حسابهای کاربری ما به قدری زیاد شده که برای بسیاری، به خاطر سپردن رمز آنها غیر ممکن به نظر می‌رسد. برای حل این مشکل، خیلی از کاربران برای همه حسابهای خود، از یک رمز ثابت استفاده می‌کنند. با این‌کار، اگر رمز یکی از حسابهای شما لو رفت، آن شخص می‌تواند به دیگر حسابهایتان نیز دسترسی پیدا کند.

راه حل:

  • هر حساب کاربری باید رمزی جدا داشته باشد.
  • در رمزهایتان از کاراکترهای خاص، حروف بزرگ و کوچک و اعداد استفاده کنید.
  • از یک برنامه مدیریت رمز استفاده کنید تا هم کار ایجاد رمز برایتان راحت‌تر شود و هم رمز حسابهای مختلف را بتوانید در آن ذخیره کنید. فقط کافی است رمز اصلی ورود به حسابتان را به خاطر بسپارید.
  • از سرویس Haveibeenpawned برای شناسایی حسابهایی که رمزشان لو رفته استفاده کنید.

 

۴. احراز هویت:

احراز هویت دو مرحله‌ای، روش دیگری برای محافظت از حساب در برابر دسترسی‌های ناخواسته است. با فعال کردن این قابلیت در حساب خود، علاوه بر رمز حساب، به کد دیگری نیاز دارید. این کد را می‌توانید از طریق پیامک دریافت کرده یا با کمک یک اپلیکیشن رمز ساز آن را ایجاد کنید. در این صورت حتی اگر کسی به رمز شما دسترسی پیدا کرد، باز هم نمی‌تواند وارد حسابتان شود. از این رو بهتر است در هر پلتفرمی که امکان فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای وجود دارد، از آن استفاده کنید. بهتر است از روش‌های غیر پیامکی استفاده کنید، زیرا کدهای ارسالی از طریق پیامک، امنیت چندانی ندارند.

 

۵. در پاسخ دهی به سوالات بازیابی حساب، خلاق باشید:

بر خی اوقات در حین ایجاد یک حساب جدید، سوالاتی از ما پرسیده می‌شود که در صورت نیاز به بازیابی، از آنها استفاده می‌شود. در واقع این سوالات برای شناسایی کاربر، در مواقعی است که رمز حساب را فراموش کرده است. معمولا این سوالات در مورد خود کاربر بوده و یادآوری و به خاطر سپردن آنها فوق العاده آسان است. مثل نام اولین حیوان خانگی یا نام مدرسه و غیره. متاسفانه اینها اطلاعاتی هستند که پیدا کردنشان برای هکرها کاری ندارد.

راه حل:

در پاسخ دهی به این سوالات باید کمی خلاقیت به خرج دهید، مثلا به جای اینکه نام دقیق مدرسه خود، از “هاگوارتز” (مدرسه جادوگری در سری داستان‌های هری پاتر) استفاده کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)