حذف رز ۴۲۰۰ تومانی از دارو و تاثیرات آن بر جامعه شهروندی

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان پیرامون عدم حذف یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت حکومت ایران در روز یکشنبه ۷ فروردین سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو حذف می‌شود.

پیش از این و در روز یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ مجلس حکومت ایران علیرغم تمامی هشدارها مبنی بر گرانی سرسام‌آور قیمت دارو به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، با حذف ارز ترجیحی برای دارو، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ موافقت کرده بود.

این در حالی بود که رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ایران در روز ۱۶ اسفند اعلام کرده بود که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای جبران کمبودها و هزینه‌ها میسر نگردد  دارو از سبد ارز ترجیحی حذف نخواهد شد.

باز هم سیاست اعلام و انکار!

اما ظاهرا سیاست اعلام و انکار که در حکومت ولایت فقیه برای بسیاری از موضوعات پیش گرفته می‌شود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو را نیز شامل می‌شد.

چرا که با وجود تصویب مجلس حکومت ایران، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو را منتفی دانسته و حال بهرام عین‌اللهی خبرهای دیگری در این باره منتشر کرده‌ است!

برخی نیز در داخل حکومت ایران از بهانه «ارزان بودن دارو» سود می‌جستند و چنین استدلال می‌کردند که به این جهت دارو در روند معکوس از کشور قاچاق می‌شود و باید قیمت دارو افزایش یابد تا جلو قاچاق آن گرفته شود! [بهانه ارزانی  قیمت دارو و قاچاق آن به کشورهای همسایه]

به دنبال موافقت مجلس ایران سرانجام در روز یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو در سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد و شرکت‌ها دیگر معطل مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند زیرا این امر پروسه‌ای زمانبر خواهد بود.

این وقایع در حالی است که پیش از این علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی نیز پیش از این اعلام کرده بود که دولت رئیسی هیچ برنامه کوتاه ‌مدتی برای حذف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد!

هشدارهای پیامد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو

پیش از این هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک طی نامه‌ای به مدیر کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که حذف ارز ترجیحی،‌ قیمت مواد اولیه شیر خشک را بین ۵ تا ۷ برابر افزایش خواهد داد.

مجتبی بوربور نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز در اواخر سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که حکومت ایران در واردات ماده اولیه دارو به شدت  به ارز وابسته است و در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارز برای این موضوع اختصاص یافته بود.

بنا بر اظهارات بوربور حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ماده اولیه برای واردات دارو از کشورهای هند و چین وارد ایران می‌شود.

راهکارهای ادعایی حکومت ایران برای جبران پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

به دنبال زمینه‌سازی‌ها برای حذف ارز ی۴۲۰۰ تومانی دارو در سال ۱۴۰۱ حکومت ایران برخی تابلوهای را برای جبران این امر، لااقل در حرف اعلام کرده است.

حکومت ایران از جمله اعلام کرده است که برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو راهکار صدور کوپن یا کالابرگ الکترونیکی را در نظر خواهد گرفت.

اما به نظر نمی‌رسد راهکار ادعایی حکومت ایران با توجه به ساختار معیوب سیستم بهداشت و درمان اقدامی عملی باشد.

با چنین وضعیتی حذف ارز ترجیحی دارو می‌تواند شوک بزرگی به بهداشت و درمان جامعه شهروندی ایران تحمیل کند و اعتراضاتی را در این زمینه برانگیزد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)