محدودیت و نادیده گرفتن حقوق شهروندی برای نیمی از جامعه (زنان) مدت طولانی است که در نظام جمهوری اسلامی نهادینه شده و بسیارند زنانی که به خاطر داشتن اعتقاد و ایمان به مسیحیت بدون آنکه نامی از آنان برده شود در زندانهای این رژیم محبوس هستند.

« محبت نیوز» – با وجود اینکه مشارکت زنان در داخل ایران به عنوان نیمی از شهروندان جامعه زیر سایه باورهای سنتی و مذهبی با موانع و دشواری‌های زیادی روبه رو است و نهادهای عقیدتی و سیاسی نیز بر طبل آن می‌کوبند، اما کم نیستند زنانی از حداقل فرصت‌های بدست آمده برای حضور در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی استفاده و برای بدست آوردن حقوق اساسی خود تلاش می‌کنند.

در کنار تلاش‌های فعالین حوزه زنان در قالب جنبش های مختلف سیاسی و اجتماعی نباید تلاش زنانی که در حوزه‌های دینی و عقیدتی فعالیت می‌کنند را نادیده گرفت. در جامعه‌ای که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و حکومت حتا در مراکز علمی و آموزشی حوزه‌های ورزشی برای زنان محدودیت‌های سنگینی را به اجرا می‌گذارد، زندگی روزمره زنان اقلیت مذهبی به شدت با واکنش‌های امنیتی و پلیسی مواجه می‌شود. از میان این اقلیت‌ها بیشترین آسیب‌ها و تهدیدات شامل زنان نوکیش مسیحی می‌شود که تعداد آنها کم هم نیست.

در بسیاری از زندان‌های جمهوری اسلامی ده‌ها تن از زندانیان عقیدتی و سیاسی بی‌آنکه نامی از آنها درجایی منتشر شده باشد، گمنام پشت میله‌های زندان روزگار می‌گذرانند و بسیاری از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

طی سالهای اخیر نخستین بار که به طور رسمی از وجود زنان مسیحی در زندان‌های جمهوری اسلامی صحبتی به میان آورده شد روز سه شنبه (۲۰ فروردین) سال جاری بود که فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی ( رئیس جمهور پیشین ایران) بود که پس از آزادی از زندان در مصاحبه با روزنامه «بهار» خبر داد که در زمان بازداشت با دو زندانی زن مسیحی هم بند بوده است.

روایت “فائزه” از زندانیان و اشاره او به دو بانوی مسیحی گمانه زنی در خصوص اینکه این دو زندانی خانم‌ها «میترا زحمتی» و «مریم جلیلی» باشند را بیشتر کرد. به نظر می‌رسید این دو در تابستان سال ۱۳۹۰ توسط ماموران امنیتی بازداشت و سپس این دو از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اتهام بشارت آئین مسیحیت در بین مسلمانان و «عضویت در گروه غیرقانونی» هر کدام به دو سال و شش ماه زندان محکوم شدند که همچنان در زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.

بنا به گزارشات دریافتی از ایران از ابتدای امسال تاکنون تعداد زیادی از نوکیشان مسیحی دستگیر و بازداشت شده‌اند که در میان‌آنها تعدادی از زنان مسیحی هم حضور داشتند.

«سمیه بختیاری»، «روناک سماوات» و «نسیم زنجانی» سه تن از فعالین نوکیش زن مسیحی هستند که در نیمه اول سال ۹۲ به طور جداگانه دستگیر و روانه زندان شدند. این افراد به علت برپایی جلسات دعا و نیایش در کلیسای خانگی دستگیر شدند.

«مریم نقاش» دیگر فعال مسیحی است که همین اواخر در پی احضار دادستان جهت اجرای محکومیت خود به زندان اوین مراجعه کرده و بازداشت شدند. خانم نقاش به اتهام ” تبلیغ مسیحیت ” به ۵ سال زندان محکوم شده است، روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه وی وارد بند زنان زندان اوین شد.

ارتباط نه چندان زیاد با رسانه‌ها از جمله مشکلات جامعه نوکیشان مسیحی ایران است که باعث می شود نهادهای امنیتی در سکوت خبری با خشن‌ترین و توهین آمیزترین برخوردها اقدام به تهدید و فشار بر مسیحیان و خانواده آنان کنند. بسیاری از نوکیشان و فعالین مسیحی با یورش ماموران امنیتی به منازل آنها در هر ساعت از شبانه روز دستگیر می شوند که این شکل از برخورد کمتر با زندانیان سیاسی صورت می‌گیرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com