سرکوب آموزگاران با سلاح «قانون»

۱) نهادهای سرکوبگر جمهوری اسلامی که از سرکوب و بازداشت خیابانی معلمان فایده‌ای ندیده‌اند، پرونده‌سازی و محاکمه‌ی معلمان معترض را در دستور کار گذاشته‌اند.
در قزوین مریم زیرک، اسماعیل فرهنگ‌منش و علی الله‌بخش اعضای کانون صنفی فرهنگیان این شهر به اتهام نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام روز ۱۴ اسفند به دادگاه احضار شدند. آنها پس از دو نوبت حضور در دادگاه به همراه همکاران دیگرشان، با قرار کفالت تا زمان صدور حکم آزاد شده‌اند.
در اهواز جلسه‌ی محاکمه‌ی سه عضو کانون صنفی معلمان خوزستان، پیروز نامی، علی کروشات و فرنگیس نسیم‌پور که با اتهامات مشابهی در ۱۷ اسفند به دادگاه فراخوانده شده بودند، به دلیل تجمع تعدادی از معلمان و همکاران این سه نفر در مقابل دادگاه لغو و به اردیبهشت ماه منتقل شد. در این تجمع معلمان به صورت نمادین با خودشان ساک وسایل شخصی را هم آورده بودند تا به مقامات قضایی نشان دهند آمادگی آن را دارند که به همراه همکاران خودشان به زندان بروند.
در رودسر در ۲۱ اسفند عزیز قاسم‌زاده، سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب محاکمه خواهد شد. او با انتشار ویدئویی خواهان محاکمه‌ی علنی خود با حضور هیئت منصفه شده است.
در سنندج نیز لقمان افضلی فعال صنفی معلمان به اداره‌ی تخلفات اداری احضار شد تا در برابر اتهامات توهین به نظام و تشویش اذهان عمومی پاسخگو باشد.
مقامات جمهوری اسلامی هنوز متوجه نشده‌اند که پرونده‌سازی، بازداشت، محاکمه و زندان پاسخگوی مطالبات معلمان نیست.
مطالبات معلمان واقعی است و با تهدید و سرکوب نمی‌توان در مقابل آن ایستاد.

۲) مهدی_فتحی کنشگر صنفی از استان فارس طی یک دادرسی ناعادلانه در دادگاه انقلاب فارس به ۱۲ سال حبس، دو سال تبعید به گرمسار، دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال ابطال گذرنامه محکوم شد.
این حکم ظالمانه با هیچ یک از موازین قانونی و حقوقی مطابقت ندارد. اگر چه این حکم قابل تجدیدنظر است اما نفس این احکام هدفی جز سرکوب معلمان ندارد. اما احکام زندان، تبعید و اخراج تاکنون نتوانسته مطالبه‌گری معلمان را به محاق ببرد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خواستار تبرئه این فعال صنفی و آزادی تمام معلمان دربند است.

۳) احضار فعالان صنفی استان فارس به دادگاه
طی روزهای گذشته #فتح‌الله_غلامی و #محمد_عالیشوندی از اعضا هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس به دادگاه فراشبند احضار شدند.
انجمن صنفی معلمان فارس ضمن اعتراض به این احضارها اعلام کرده‌اند روز شنبه مورخه ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ از سراسر استان فارس مقابل دادگستری شهرستان فراشبند حضور خواهند یافت و این فعالان صنفی را تنها نخواهند گذاشت.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به این خط برخورد خواستار توقف احضار فعالان و مختومه شدن پرونده این فعالان صنفی است.

۴) یورش نیروهای امنیتی به معلمان معترض رودسر و بازداشت گروهی از فعالان صنفی:محمود بهشتی لنگرودی، محمود صدیقی‌پور، حسن نظریان و مسعود فرهیخته در میان بازداشت شده گان هستند
▪️صبح روز ۲۰ اسفند در حالی که عزیز قاسم‌زاده به همراه خانواده خود راهی دادگاه بود. نیروهای امنیتی با هتک حرمت خانواده و اعمال خشونت مانع همراهی اعضای خانواده شده گوشی و تلفن برادر آقای قاسم‌زاده را ضبط نمودند و یکی از بستگان وی توسط نیروی انتظامی بازداشت شد.
▪️همچنین نیروی انتظامی با اعلام و به بهانه رزمایش، اطراف اداره آموزش و پرورش رودسر را به محاصره در آورده‌اند اما معلمان با وجود جو پلیسی بر برگزاری تجمع حمایتی از قاسم‌زاده تاکید کردند.
▪️به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ، پس از شکل‌گیری هسته اولیه تجمع معلمان در رودسر، پلیس با خشونت اقدام به پراکنده نمودن معلمان نموده، خودروهای حامل معلمان از سایر شهرها را متوقف نموده و افراد را ضرب و شتم کرده‌اند.
▪️بنا بر اطلاع، نیروهای امنیتی و لباس شخصی #محمود_بهشتی_لنگرودی، #محمود_صدیقی‌پور، #حسن_نظریان و #مسعود_فرهیخته را به همراه چند نفر دیگر دستگیر نموده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

۵) حمله وحشیانه به معلمان بندرانزلی در رودسر و ضرب و شتم معلمان زن
▪️امروز نیروهای امنیتی مینی‌بوس حامل معلمان بندرانزلی ، که قصد شرکت در تجمع حمایتی از آقای قاسم‌زاده داشتند، را ابتدا به یک خیابان محل استقرار سپاه منتقل نمودند و هنگامی که معلمان از ما ماشین پیاده شدند با توهین و فحاشی ماموران روبرو شده و توسط نیروهای یگان ویژه که سر و صورت خود را پوشانده بودند به صورت وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند به طوری که متاسفانه دو نفر از معلمان زن با توجه به آسیب‌ دیدگی راهی بیمارستان شده و وضعیت خوبی ندارند.

لازم به ذکر است تا زمان تهیه این خبر افزاد بازداشت شده به نامهای
#امیرحسین_آقاجان، #محمود_صدیقی‌پور ، #حسن_نظریان ، #مسعود_فرهیخته و #محمود_بهشتی_لنگرودی هنوز در بازداشت هستند

آزادی تعدادی از معلمان بازداشتی در رودسر
دقایقی پیش معلمان بازداشتی ، #محمود_بهشتی_لنگرودی #محمود_صدیقی‌پور #حسن_نظریان #امیرحسین_آقاجان‌پور #بهرام_بخشی‌پور #مسعود_فرهیخته
در رودسر بدون دادن تعهد و سپردن وثیقه آزاد شدند.

۷) بی خبری از وضعیت هاله صفرزاده
در حالیکه دیروز ظهر هاله صفر زاده معلم و فعال صنفی بازداشت شده است ، تا این لحظه خبری از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری وی منتشر نشده است .
دیروز همراه با هاله صفرزاده ، همسرش علی رضا ثقفی و سها مرتضایی فعال دانشجویی و الهام صالحی نیز بازداشت شده اند و از وضعیت آنها نیز خبری در دست نیست .

۸) احضار به زندان نصرت بهشتی پیش از اتمام مهلت مرخصی درمانی
▪️نصرت بهشتی معلم بازنشسته، با وجود موافقت دادگاه برای استفاده از مرخصی درمانی تا ۱۸ فروردین، در آستانه نوروز به زندان فراخوانده شد.
▪️ نصرت بهشتی معلم زندانی بیمار شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰، با دریافت احضاریه‌ای جهت تحمل ادامه حبس به زندان فراخوانده شد.

۹) موج احضار فعالین و کتشگران صنفی و مطالباتی
▪️به دنبال احضار #بهنیا_بهمئی‌نژاد، #شهریار_شیروانی، #سیامک_چهرازی، #اقبال_تامرادی و #کوکب_بداغی به بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز، این فعالان صنفی امروز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در بازپرسی حاضر شده شدند و جلسه برگزاری دادگاه به بعد از تعطیلات نوروز موکول گردید.
▪️جمعی از معلمان خوزستان به صورت نمادین همکارانی که احضار شده بودند را همراهی کردند.

۱۰) بختیار_رضوانی معلم و فعال صنفی #گچساران به دادگاه احضار شد‌.
طبق ابلاغیه که از شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب گچساران به ایشان ارسال شده، این فعال صنفی پنج روز مهلت دارد ضمن حضور در دادگاه از اتهام انتسابی خود دفاع نماید.

۱۱) دو تن از اعضای کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر ، به دادگاه انقلاب احضار شدند.
رسول بداقی و حمید قندی دوتن از اعضای هیات مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر در دو ابلاغیه ی جداگانه به شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.
در این ابلاغیه ها که بطور جداگانه به دست آنان رسیده ، مقرر شده است در روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ برای محاکمه و دفاع از اتهامات منتسبه خود را به شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب معرفی کنند.

جمهوری اسلامی در حالی که اجرای طرح رتبه‌بندی را به لطایف‌الحیل عقب می‌اندازد و هیچ عزمی در مجموعه‌ی حاکمیت برای اجرای این طرح دیده نمی‌شود، در حالی که خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش را با سرعت و «درایت» بالا اجرا می‌کند، برای معلمان معترض پرونده‌های قضایی می‌سازد تا آنها را از شرکت در اعتراضات صنفی باز دارد. اما این تحرکات قضایی-امنیتی به خودی خود نشانه‌ی آن است که دستگاه حکمرانی جمهوری اسلامی از صدای اعتراضی معلمان به هراس افتاده و تلاش می‌کند «آرام و نرم» جنبش معلمان را بی‌اثر و ساکت کند. در این مسیر البته سازمان‌های جعلی معلمان وابسته به اصلاح‌طلبان نیز از هیچ همکاری‌ای با دستگاه قضایی، نهادهای امنیتی، وزارت آموزش و پرورش و حراست سرکوبگر این وزارتخانه دریغ نمی‌کنند. گرچه به نوشته‌ی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران «این شیوه‌ی برخورد با معلمان معترض به بی‌عدالتی نه تنها باعث عقب‌نشینی و ترس آنها نمی‌شود بلکه آنها را در مسیر مطالبه‌گری، مصصم و متحدتر خواهد نمود.»

 

بازداشت #بختیار رضوانی توسط اطلاعات سپاه #گچساران و آزادی با قید #کفالت

روز گذشته، ۲۵ اسفند، اقای رضوانی با حکم دادیاری شعبه دوم گچساران توسط اطلاعات سپاه بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.
شب گذشته وی در کلانتری ۱۱ شهری گچساران بازداشت بوده و امروز صبح پس از بازجویی مجدد به دادسرا منتقل شده، و توسط دادیار شعبه دوم اتهام تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمع غیرقانونی را به وی ابلاغ نمود. که کلیه اتهامات از جانب این فعال صنفی رد شد و از مطالبات معلمان دفاع نمودند.

در نهایت امروز بعد از تودیع کفالت ایشان به صورت موقت آزاد شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن بازداشت این فعال صنفی، خواهان مختومه شدن پرونده فعالان و آزادی تمام معلمان زندانی است.

 

ایمیل “ولی وقیح” در تهران

Email: info_leader@leader.ir

or

contact@leader.ir

 

  • The Judiciary of the Islamic Republic of Iran – High Council of Human Rights
    info@humanrights-iran.ir

 

  • Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran to the United Nations

    Email: iran@un.int

لطفا در اعتراض به دستگیری و زندانی شدن کنشگران, خواهشمند است که پیامهای حمایتی و معترضانهء خود را به آدرس های بالا ارسال نمیاید, سپاس.

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)