ترک تحصیل ۳۰ درصدی در مقطع ابتدایی

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ایران نرخ ترک تحصیل در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در سال‌های اخیر و به دلیل مشکلات مختلف بر میزان بازماندگان از تحصیل در مقاطع مختلف افزوده شده است.

اما در این بین ترک تحصیل در مقطع ابتدایی بسیار چشمگیر بوده و آمار بالای آن نگران‌کننده توصیف شده است.

هزینه بالای آموزش یکی از علل ترک تحصیل

به عنوان یکی از دلایل اولیه ترک تحصیل در مقطع ابتدایی می‌توان به هزینه بالای آموزش و عدم توانایی خانوارهای دهک‌های پایین در تامین مسائل مالی مربوط به تحصیل فرزاندانشان در مقطع ابتدایی اشاره کرد.

هر چند که بر اساس قوانین مصوبه حکومت ولایت فقیه آموزش و پرورش در ایران می‌بایستی تا پایان سطح متوسطه رایگان بوده و هیچ گونه هزینه‌ای به خانواده‌ها از این حیث وارد نشود اما در سال‌های اخیر اخذ هزینه‌‌های مختلف و به بهانه‌های مختلف باعث شده است که تحصیل حتی در مقطع ابتدایی با هزینه‌های بالا همراه بوده و این خود یکی از دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی می‌باشد. [ابعاد ترک تحصیل دانش آموزان در ایران + ویدئو]

آموزش غیر حضوری یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان

یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی به موضوع آموزش غیرحضوری و آنلاین برمی‌گردد که از زمان همه‌گیری کرونا مرسوم شده است.

این شیوه آموزش مستلزم تهیه وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن هوشمند، تبلت، اینترنت و… شده و قیمت آن با توجه به تورم بی‌سابقه بالا بوده و هزینه هنگفتی به برخی خانوارهای دهک‌های پایین جامعه تحمیل کرده و این امر در نهایت امر در ترک تحصیل دانش‌آموزان در همان مقطع ابتدایی سرریز می‌شود که البته بسیار تاسف‌بار است.

در این زمینه با وجود وعده‌های بسیار چه در زمان دولت روحانی و چه در زمان دولت رئیسی، اما هیچ گونه تسهیلاتی برای خانوارهای کم‌برخوردار تدارک دیده نشده و بار همه هزینه‌های یادشده‌ی آموزش آنلاین بر روی دوش والدین افتاده است.

ناامیدی طبقه کمتر برخوردار در رقابت در آموزش یک دلیل دیگر ترک تحصیل

 از دلایل دیگر ترک تحصیل دانش‌آموزان در مقاطع پایین و به خصوص در مقطع ابتدایی می‌توان به ناامیدی در میان خانواده‌های طبقه‌ پایین جامعه در رقابت برای مسیر رشد و پیشرفت آموزشی فرزندان خود در مقایسه با خانوارهای متمول اشاره کرد که این عامل نیز باعث می‌شود بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت و کمتربرخوردار از تحصیل فرزندان خود صرف‌نظر کنند در جایی که هیچ گونه حمایتی از سوی دولت و حکومت ولایت فقیه برای این خانوارها و این طیف دانش‌آموزان در نظر گرفته نشده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)